Gå til innhold

Begynne med fast føde

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vår gutt er nå 3,5 mnd, og får mme. Sist uke begynte vi litt med grøt, velling og litt moset banan.

Han har tilsynelatende ikke reagert noe negativt på det, mtp magevondt og forstoppelse, er det da noen grunn til at han ikke burde få det?? Ser at det er anbefalt å vente til fire mnd,men han begynte å spise oftere og var så urolig på natta. Nå er han roligere på natta, og spiser mindre.

Gjest Kira06
Skrevet

Det er nok ganske delte meninger om det er ok å starte med fast føde før barnet er 6 mnd, ettersom det er anbefalingen.

Jeg tenker at hver og en kjenner barnet sitt best. Hvis du føler at han tåler maten bra, blir roligere på natten og spiser mindre, så hvorfor ikke...

Jeg har snakket endel med min mor om dette. Hun er utdannet barnepleier på 70-tallet, og jobbet på Alines spedbarnehjem i mange år. På den tiden hadde jo mødre bare permisjon i 3 mnd, før de måtte ut i jobb igjen. Så da var det vanlig å starte med grøt/velling. Moren min var hjemmeværende da hun fikk lillebroren min på begynnelsen av 80-tallet, og hun fullammet han til han var 6 mnd. Da husker hun at legen ble helt sjokkert på kontrollen over at hun fortsatt fullammet. Men både han og jeg lever i beste velgående, selv om jeg fikk grøt fra 3 mnd og han fra 6 mnd.

Anbefalingene blir jo forandret med tiden vi lever i, og det er ingen regler kun anbefalinger. Og det som fungerer for en baby, fungerer kanskje ikke for en annen. Vi startet med introduksjon når barnet vårt var 5 mnd, det følte jeg var riktig her. Men jeg tror det er viktig å ikke starte med for mye forskjellige ting når han er så ung, ettersom magen må venne seg til at det nå kommer fast føde i stedet for mme.

Skrevet

Men er det ikke anbefalt å begynne med fastføde fra 4 mnd alder når de spiser mme??

Vellingen lager jeg av mme og litt grøtpulver, så han får bare banan og grøt. Han overlever nok ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...