frøkenfrekk Skrevet 18. april 2010 #1 Skrevet 18. april 2010 Vi leier bilstol gjennom IF, og det fungerer sånn at vi får tilsendt et sete og bytter ut dette med det neste ettersom barnet blir større. Den første stolen (Izi Sleep) brukes fra 0- ca.9 mnd (max 13 kilo), den andre stolen (Izi Kid) brukes fra ca. 9 mnd til ca. 4 år (max 18 kilo), og den siste (Izi Up) er fra ca. 3-10 år (max 36 kilo). De to første stolene er bakovervendt, mens den siste er framovervendt. Vi har nå stol nr.2 til vår datter på snart 14 mnd, og hun har nesten ikke plass til beina. Hun er litt over 75 cm lang (og ca.11 kilo). Det jeg lurer på er hvordan i alle dager det skal være mulig å bruke denne stolen til hun er 4 år gammel. Min stesønn var 97 cm da han var 3 år gammel, og han hadde aldri i verden fått plass i det setet da. En annen ting er at dattern vår klager så fælt når vi kjører bil. Hun bare sutrer, og det er veldig slisomt, for det er jo så vanskelig å komme til for å f.eks. gi henne smokken når setet er bakovervendt. Derimot når hun sitter på i bilen til besteforeldrene sine som har Besafe-sete som er forovervendt, så er hun storfornøyd. Da er det aldri noe klaging. Det er helt sikkert fordi hun ser de som sitter foran og hun får fulgt med mer på det som skjer. MEN - det er vel altfor tidlig å bytte til sete nr.3? Det er jo fra 3 år. Men det er to grunner til at jeg vil bytte til neste sete, både pga at hun snart er for lang for det og fordi hun ikke trives med å sitte bakovervendt. Problemet er at vi ikke har råd til å kjøpe oss et sete som passer til henne. Det er derfor vi leier, nemlig for at vi kan bytte ut setet etterhvert som hun vokser, og slippe å KJØPE nytt hver gang. Hva tenker dere som har erfaring med disse bilstolene? Når kan vi tidligst bytte til Izi Up-setet???
Makko med to små gutter Skrevet 18. april 2010 #2 Skrevet 18. april 2010 75cm og har ikke plass i setet? Vi har også et izi sete og vår er 87cm og 15kg, og har ennå plass! Ganske lenge ennå. Han må snart sitte med bena litt i "kors" men det gjør ikke noe. Ved ulykke er det 7 ganger større belasning på barnets nakke om barnet sitter MED kjøreretningen. Jeg tenker så enkelt som bedre med litt sutring enn en unge som blir alvorlig skadet om vi skulle kræsje. Sutringa deres blir nok forsterket fordi hun veit at det er et alternativ. Izi up setet er godkjent fra 15kg. Kjøp heller en dvd og behold setet som er trygt for ungen din!
A og G Skrevet 19. april 2010 #3 Skrevet 19. april 2010 du kan uansett ikke bytte til izi up før 15 kg
Anonym bruker Skrevet 22. april 2010 #4 Skrevet 22. april 2010 Enig med siste taler. Bilsetet i klasse 3 er fra 15-36 kg. Et barn på 14 mnd sitter ikke godt i det. Det er beregnet på langt større barn. Vi har et BeSafe-sete i den midterste klassen til vår jente på 3 år og 8 mnd. (en litt eldre modell så det er neppe helt likt det dere har), men hun har fortsatt god plass til bena. Men nå er hun nok rundt 17 kg, så nå skal vi snart bytte til det tredje setet. For øvrig sitter vår gutt på 12 mnd fortsatt godt i den første stolen Izi Sleep. Han veier ikke 13 kg og er ikke for lang heller. Og jeg ville aldri, aldri, aldri, aldri ha plassert et så lite barn forovervendt. Jeg gambler ikke med barna mines sikkerhet. Risikoen for store skader (eller til og med død) er mye større hvis det skjer en ulykke og ungene sitter forovervendt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå