Gå til innhold

Fødselsforberedende kurs - skuffa!

snøfilla - mamma til 2

Anbefalte innlegg

Mannen og jeg var på fødselsforberedende kurs på Ullevål i dag, men jeg ble skuffa. Bortkastet 6 timer og 800 kroner...

Jordmor var i utgangspunktet opptatt av at dette var VÅR fødsel og at VÅRE ønsker og behov skulle ivaretas, men det alltid var et MEN etter det hun sa. Kan ikke si jeg føler meg noe tyggere eller roligere nå enn det jeg var i går. Nå er jeg ikke spes. bekymret for fødselen i utgangspunktet, men jeg synes ikke hun var noe flink til å ro ned de som evt. gruer seg veldig. Hun var mest opptatt av å fortelle at sterke smerter er heeeeelt normalt, at riene ikke var noe å være redd for og at klipping, revning, vakum og sying var en del av gamet.

Kjenner jeg er litt irritert over å ha kastet bort en søndag med sol og fint vær på et sånt kurs :-(

Fortsetter under...

Vi var også på det da vi ventet prinsessen vår, totalt bortkastet tid og penger! Jeg var ikke redd for fødselen, men etter kurset som bare hadde fokus på smerter og hvor fælt det var å føde må jeg si at jeg både mannen min og jeg var ganske nervøse da vi gikk derfra... Men endte opp med en kjempelett fødsel uten smertelindring :-)

Vi var hos en "veldig flink jordmor" sist...kom ikke med på kurset på Riksen...men jeg hadde litt samme utbytte...mye skummel informasjon...det hyggeligste var pausen der man fikk snakke med andre gravide og "kaffien" :-)

Fødsel tror jeg nesten ikke man kan forberede seg til uansett...fyttikatta...

Men ut kom barnet gitt...til slutt...jeg fikk vite at det er flere som ender i keisersnitt og sliter med ammingen av prøvere pga kunstig i gangsett svangerskap...men ikke vet jeg...

Det fine er at kroppen vet hva den skal gjøre...det er bare å henge med så godt man kan...og be om smertelindring :-D

:-)

• 3 uker senere...

Annonse

Heisann!

Ville bare kommentere på denne tråden, i det jeg kjenner meg ganske bra igjen fra første svangerskap... bare at det dreide seg om omvisning på sykehuset. Jeg ble dritredd og skulle ønske jeg ikke hadde kommet...mye snakk om blod etc. Ble bare helt forvirret og engstelig!

Poenget er at når du ikke har født så er det helt umulig å tenke seg hvordan en fødsel er. Man kan høre og lytte til andres fødselshistorier, men resultatet av det avhenger av hvem du snakker med... Noen dramatiserer veldig, og elsker og dra historiene ut i det vide og det brede og andre er mer "ned på jorden". Det kommer også an på hvilken person du er, om du takler smerter bra, utholdenheten din, hvor utslitt en blir, hvor lenge fødselen drøyer, komplikasjoner etc.

Det med smerter er utenkelig å sette seg inn i når man ikke har prøvd det. Smerter er som hu sier helt normalt. Men type smerte vet du ikke før du har prøvd. Fødselssmerter kan ikke sammenliknes med noe annet.

Klipping og revning merker du sannsynlig ikke, da det skjer i siste pressrier. Vaakum er vel ikke såå vanlig, men noen må jo ha det, men jeg har aldri hørt noen som ikke har klart det heller :-)

Jeg råder deg; prøv å ikke grue deg! Ikke ødelegg tiden før fødsel med engstelse, det kommer ikke noe som helst konstruktivt eller bra ut av den engstelsen likevel! Når du er midt oppi fødselen så er det det du er og må fokusere på det som skjer. Det er som å kaste seg ut i en elv. En venninne sa til meg at vi må huske på at det er "positive" smerter vi kjenner, og at det jo resulterer i et lite (stort!!) mirakel!! Jeg kjente styrke i å fokusere på den tomme barnesengen som sto ved siden av oss på fødestua. At vi snart skulle fylle den med babyen vår :-))

Og en annen ting; hør på jordmor og hennes instruksjoner. Så at du hadde et innlegg om fødselskremer etc lenger oppe.

Sykehuset i min by har vært piloter i et prosjekt om revning og hvordan man skal unngå det, og resultatet er å følge jordmors instruksjoner når det gjelder pressing etc. Ikke presse når du ikke skal osv. det er ikke noe annet som hjelper....

Dette ble mye, men det jeg mener sånn generelt er at det kommer til å gå fint med deg og at du får ditt livs opplevelse uansett!

Snakk heller med personer som har taklet fødsler bra, for det kommer garantert du også til å gjøre!

Lykke til, kjære snøfilla - håper du holder meg oppdatert når det skjer (på sms) :-)))))

Stor klem

Takk for koselig melding Lenn :-)

Nei, jeg gruer meg egentlig ikke til fødselen. Blir nok veldig overrasket over smertene uansett. Men jeg fiksa ikke helt hun jordmora som liksom gjorde smertene til en bagatell - akkurat som hun var irritert over førstegangsfødende som ikke klarte "å stå" i det.

Håper alt er bra med deg & dine!

Mange klemmer fra

Så kjedelig at dere ikke fikk utbytte av kurset. Selv to jeg et todelt kurs i Bærum. 1. del var med mannen (lærerrikt for begge, særlig han som ikke hadde åpnet en bok om emnet eller forberedt seg mentalt)

Men andre del var i basseng, med pust og lekeøvelser. Helt bortkastet.

Lykke til med fødsel hvertfall.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...