Anonym bruker Skrevet 18. april 2010 #51 Skrevet 18. april 2010 Jeg synes dette høres horribelt ut. Det finnes ufattelig mange udugelige mennesker som av en eller annen grunn ikke skulle hatt det yrket de har. Jeg kan ikke for mitt bare liv se at barnevernet har noe hos dere å gjøre. Jeg hadde blitt rasende, klaget henne inn og byttet jm på flekken! Denne jm havner i samme kategori som hun som sa til den fødende at hun ikke måtte banne og kalle på djevelen;) hun ble som kjent suspendert. Venninnen min hadde jm fra helvete. Dette hadde ikke noe med bv å gjøre, og jeg skal heller ikke gå inn på hva det dreide seg om, men sjukt, det var det. Denne jm fikk seg en skrape, og endret seg totalt etterpå overfor min venninne. Selv hadde jeg en meget tvilsom lege. Jeg ba derfor om innsyn i egen journal, og det var rett og slett sjokkerende det han hadde skrevet om meg. Jeg klagde ham inn, fikk medhold, beklagelse og journal slettet. Dere må ikke tro at en tittel er alt som skal til-det finnes mange sjuke med lange utdanninger også!
Anonym bruker Skrevet 18. april 2010 #52 Skrevet 18. april 2010 Det må da være opp til meg om jeg vil ha ekstra samtaler. Mot slutten av en graviditet ønsker man faktisk ikke så mye ekstra. Depresjon kan skyldes familiekonflikter, problemer som jordmor ikke kan løse på null komma svisj. Syns det blir feil hvis man må takke ja til alle tilbud om ekstra samtaler, når man uansett går til jordmor, lege og får hjemmebesøk fra helsestasjon. At mannen min sovnet er jordmors framstilling. Vi er ikke helt enige i det, han lukket bare øynene noen ganger. Og "frykter at de ikke vil greie å ta seg av babyen..." Denne veie-manien til jordmor kan jo tyde på frykt for at vi kom til å sulte babyen. Det skjer jo svært sjeldent at foreldre stenger barna sine inne i et skap og glemmer dem der, så hvorfor skulle hun mistenke akkurat meg for det? Jeg er da ikke så talentløs/ond.
Miss Misantrop Skrevet 18. april 2010 #53 Skrevet 18. april 2010 Omvendt. Bedre med 1 for lite en 10 for mange. Da det har så omfattende konsekvenser for en families privatliv som en bekymringsmelding har.
Anonym bruker Skrevet 18. april 2010 #54 Skrevet 18. april 2010 http://www.sfm.no/Arkiv-2010/Art-Mar-2010/100310.Kostbar_barnevernslogn.htm Det var tidlig på sommeren i 2009 at en kvinne fra Bergen tok kontakt med sfm.no og ba om hjelp og råd i en sak som gjaldt grove ærekrenkelser som framkom i en rapport fra barnevernet i Sveio kommune i Hordaland. I barnevernsrapporten som heller ikke hadde noe som helst å gjøre med kvinnen, derimot med en datter av henne med fire barn, framsatte barnevernet i Sveio ved leder grove ærekrenkelser og falske anklager. Barnevernsrapporten ble velvillig brukt av Sveio kommunes barnevernstjeneste overfor både fylkesnemnd og domstoler. ”Det foreligger en stor dokumentmengde i saken, helt tilbake til mors egen oppvekst med omsorgssvikt og vanskjøtsel”, var ordlyden i barnevernsrapporten som fikk begeret til å flyte over hos kvinnen som kommer fra Bergen. Sfm.no forberedte hele saken for bergenskvinnen og utarbeidet likeledes også søksmålet mot Sveio kommune som nå har ledet til både erstatning og dekning av saksomkostninger på til sammen kr. 55.000,-. I tillegg må Sveio kommune etter to møter i retten og som endte med forlik, mortifisere uttalelsen som ”dødt og maktesløst” overfor alle som har mottatt rapporten. Ifølge et oppslag i Haugesunds Avis ville kommuneadvokat Bjørn Ole Vikse ikke kommentere kommunens nederlag. ( I rettsmøte nr. 2 var kvinnen fra Bergen representert ved Advokat Ingvar Pilskog). Allerede etter første runde i Sunnhordland Tingrett, og da kvinnen møtte som selvprosederende, gjorde dommerfullmektig Linn Skaar Sæthre det helt klart for saksøkte, at kommuner også har et ”redaktøransvar”. Med dette signaliserer Sunnhordland Tingrett klart og tydelig at man ikke kan tillate seg å gjøre antegnelser i dokumenter som skal tjene som bevis, antegnelser som ligger så fjernt fra sannheten som overhodet mulig. De omtalte antegnelsene er blitt en dyr og skamfull lærepenge for Sveio kommunes barnevernstjeneste og saken vil selvsagt skape presedens.
Anonym bruker Skrevet 18. april 2010 #55 Skrevet 18. april 2010 Les denne sporenstreks: http://www.nkmr.org/handbok_for_klientutvalg_og_barnevernsofre.htm
Miss Misantrop Skrevet 18. april 2010 #56 Skrevet 18. april 2010 Flott eksempel 2258. Det finnes flere sånne saker. Det finnes røyk uten ild og det er et alvorlig inngrep i privatlivets fred og en stor påkjenning for de som blir involvert.
Anonym bruker Skrevet 18. april 2010 #58 Skrevet 18. april 2010 Synes det er rart at det er jordmor og ikke helsesøster som har skrevet bekymringsmelding. Er det vanlig at jordmor følger opp etter svangerskapet? Her jeg bor, og hos de fleste jeg kjenner er dette helsesøsters jobb! Men jeg lurer på om det er noe HI ikke forteller her jeg også. Det er altfor tynt å melde noen til BV på de grunnene du nevner. Hva er forhistorien her? Hun kjenner deg/dere antakelig godt fra svangerskapskontroler. Hva er skjedd her?
Anonym bruker Skrevet 18. april 2010 #59 Skrevet 18. april 2010 Det hender faktisk at helsesøster melder foreldre til barnevernet for ikke å benytte seg av tjenesten deres. Det kaller jeg frivillig tvang. Jeg holdt selv på å gå i fella da jeg valgte et privat alternativ. Helsesøster krevde raport fra barnelegen som fulgte opp barnet vårt, jeg sa at det har hun strengt talt ingen ting med og at jeg ikke ønsket å benytte meg av et offentlig tilbud. Da ble hun kjempe snurt og sa at hun måtte vurdere å rapportere dette til BV, for hvordan kunne hun vite at jeg fulgte opp barnet mitt (altså hun leker familie politi). Da svarte jeg at det kunne hun bare gjøre. Hørte aldri noe mere.
Anonym bruker Skrevet 18. april 2010 #60 Skrevet 18. april 2010 Det hele virker helt sprøtt. Du bør i allefall aldri gå tilbake til den jordmoren eller helsestasjonen.. Husk at det slarves på pauserommet.
Dunder Skrevet 19. april 2010 #62 Skrevet 19. april 2010 Og hva mener dere liksom skulle være jordmors intensjon dersom dette kun er en sjikanemelding? Tror dere at offentlige ansatte synes det er gøy å sende bekymringsmelding? De fleste vil gjerne slippe for det er en påkjenning for dem også. Dessuten medfører det alltid masse ekstraarbeid. Det er mye mer behagelig å være jordmor/helsesøster hvis jobben din kun er fryd og gammen.
Anonym bruker Skrevet 19. april 2010 #63 Skrevet 19. april 2010 uff, for en situasjon de har satt dere i, og helt ubegrunnet, spør du meg. men hev nesa, og vis hva dere er gode for, når bv tar kontakt. ho har nok lagt dere for hat.
Miss Misantrop Skrevet 19. april 2010 #64 Skrevet 19. april 2010 Det å være jordmor er ingen garanti for normal psykisk helse. Heller ingen garanti for at hun ikke har psykopatiske trekk. Kanskje har hun en personlig dobbeltrolle? Hva hun føler kan hverken du eller jeg vite, men vi vet at det blir fremstillt mange uriktige og noen falske anklager hvert år og dette kan da godt være en av de? Hvis det er tilfelle er det et alvorlig inngrep i hovedinnleggers liv.
Anonym bruker Skrevet 19. april 2010 #65 Skrevet 19. april 2010 Jeg har tenkt på deg i natt. Jeg tror det er lurt å kutte ut helsestasjonen omgående, du vil aldri få "normal"-status der. Du kan gjøre avtale med fastlege om medisinsk oppfølgning og kontroll, og gjøre det klart for helsestasjonen at du takker nei til tilbudet, og vil følge opp barnet privat. Det er viktig å få avstand til denne jordmoren. Helsestasjonen er et frivillig offentlig tilbud. Du plikter å gi barnet ditt medisinsk oppfølgning og kontroll, men kan altså velge å gjøre dette privat. Så tror jeg du godt kan bruke noen kroner på en flink barnevernsadvokat. Når man blir utsatt for en stor urett, så er det bare å ta frem kanonene. Da blir du ikke manipulert og plaget unødig. Jeg håper du bor i en stor kommune, for hvis ikke kan dette være totalt ødeleggende for familien.
Anonym bruker Skrevet 19. april 2010 #66 Skrevet 19. april 2010 På vår helsestasjon har vi fått forståelse for at de faste kontrollene er en slags frivillig tvang, med andre ord at vi må på dem selv om det er frivillig...
Anonym bruker Skrevet 19. april 2010 #67 Skrevet 19. april 2010 Å inngi en slik forståelse er i beste fall en feiltakelse fra helsestasjonens side, i verste fall bevisst maktmisbruk. Sjekk kommunehelsetjenesteloven, der finner du ut at barnet ditt i tillegg til helsehjelp (som alle voksne) i tillegg har krav på helsekontroll. Dette tilbudet ordner kommunene via helsestasjonen. DU har imidlertid full frihet til å gi barnet et privat tilbud. Det er imidlertid viktig å kommuniserer dette til helsestasjonen, slik at de ikke kan mistenke deg for ikke å gi barnet den helsekontroll det har krav på (da sender de kjapt en bekymringsmeldig, spesielt hvis du har fått ei ordentlig kjip kjerring på nakken). Tilfellet med den overivrige helsesøstera som skulle ha utskrift fra legens journaler er ikke enestående. Men hvis fastlegen er så dum å oversende journaler til helsestasjonen, så er det straffbart brudd på taushetsplikten. Da er det bare å anmelde. Men er du heldig har legen mer vett enn de ansatte på helsestasjonen.
Dunder Skrevet 19. april 2010 #68 Skrevet 19. april 2010 Vet vi at det blir fremstilt MANGE uriktige og falske anklager hvert år til barnevernet fra offentlige instanser? Jeg vet ikke dette. Har litt kjennskap til barnevernstjenesten, og har aldri fått inntrykk av at det er et utbredt problem at maktsyke offentlige ansatte sender ubegrunnede bekymringsmeldinger.
Anonym bruker Skrevet 19. april 2010 #69 Skrevet 19. april 2010 Jeg tror nok kanskje jordmor har gjort det riktige her. Synes mye av det du skriver vitner om at du ikke alltid er opptatt av hva som er best for barnet ditt. Angående det å gå å veie barnet sitt; du mener dette ikke er så viktig. Men noen barn er det faktisk veldig viktig å følge vekten på i begynnelsen. Begge mine har tatt av seg mye på sykehuset og vært litt sene til å begynne å gå bra nok opp i vekt. Jeg fikk derfor flere ekstra timer til veing helt til vi så at det snudde. Jeg var bare glad for dette tilbudet jeg, trygt å se at barnet faktisk går opp i vekt. Du skriver at det faktisk ikke er mange som sulteforer barna sine. Nei, det er nok ikke mange som gjør det med viten og vilje, men likevel er det ikke alle barn som går ønskelig opp i vekt og disse er det jo viktig å fløge opp. Synes hele veien du reagerer litt rart på ting. Feks også at du henger deg opp i at helsesøster sier til deg at hun melder for din del, men skriver at det er for barnets del. Dette er jo bare to side av samme sak. Hun melder nok for at du skal få den hjelp og oppfølging hun mener du tenger noe som igjen er for barnets del. Du skriver også at hun har vært i kontakt med barsel. Dette synes jeg vitner om at hun gjør det riktige. De på barsel er nok enige med henne. Jeg synes du skal prøve å ta dette positivt. Ta i mot den hjelp du kan få så ordner det seg sikkert. Det å slutte å gå på helsestasjonen som noen råder deg eller å ikke ta i mot hjlp som du sier du ikke har gjort gjør nok bare saken verre.
Anonym bruker Skrevet 19. april 2010 #70 Skrevet 19. april 2010 Mange førstegangs kan være litt treige med påkledning den første tiden! Alle kan jo ikke være proffe med engang. synes å det var vanskelig å kle på når jenta var nogså nyfødt, var jo redd for å ødlegge henne:) men går ikke til jordmor, å helsesøster er ei grei dame.
Anonym bruker Skrevet 19. april 2010 #71 Skrevet 19. april 2010 Det er IKKE brudd på taushetsplikten at helsepersonell utveksler informasjon. Man trenger ikke samtykke til det.
Miss Misantrop Skrevet 19. april 2010 #72 Skrevet 19. april 2010 Jeg baserer det på erstatningssaker som foreldre har vunnet frem med etter møte med BV.
Anonym bruker Skrevet 19. april 2010 #74 Skrevet 19. april 2010 11:42 Mitt barn var undervektig, og jeg møtte opp og veide hver uke på helsestasjonen. Hva så.... følge med sa de (som om vi ikke har vekt og gangsyn) spurte om det var noe å gjøre med situasjonen, men det eneste rådet damen kom med var å gi barnet så mye melk det ville ha. Hallo! Som om vi ikke gjorde det!!!! Endte med at jeg blåste i hele dama, sa jeg ïkke kom til å komme på veiing mere. Tok barnet med til lege og barnet ble innlagt og fikk næring. De mente at helsesøster hadde latt det gå alt for langt og at hennes observasjon var helt inadekvat. Tror du ikke helsesøster skrev bekymringsbrev til BV?! Jeg ble så eitrande sint at jeg sendte melding om henne til fylkeslegen og damen fikk en anmerkelse for at hun ikke hadde gitt tilstrekkelig hjelp. BV fortalte meg at jeg hadde gjort det eneste riktige med å få en mening til i stedefor å fortsette prosjekt veiing som kun stresset og var formålsløst.
Anonym bruker Skrevet 19. april 2010 #75 Skrevet 19. april 2010 Må si meg enig med 12.42. Synes bekymringsmeldingen virker nokså legitim. Skjønner godt om jordmor mistenker depresjon i dette tilfellet. Ønsker dere uansett lykke til.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå