Gå til innhold

Bekymringsmelding fra jordmor.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hun gjør det sikkert bare på skøy, tenker jeg...Alt helsepersonell gjør visst slikt..

VÅKN opp da mennesker..Er det ikke bedre at en sakkyndig ser på tilfeler man mistenker barn ikke har det så bra, enn aat man lar være? Er det mere synd på et par foreldre som ikke VET at de gjør noe feil enn et barn som ikke får den stimuli det trenge?

Herrejemmini...Tviler på at en jordmor anmelder noen fordi de kler av/på ungen litt sent og er litt lite interesert i det hun sier..Det ligger nok mer bak, desverre....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det må være noe du ikke forteller!

Selv har jeg depresjon/angst og går på medisiner under hele svangerskapet og er ufør. Jordmor prater endel med meg og om hvordan jeg har det, noe som er godt og trygt. Kunne ikke falle meg inn at hun skulle ringt barnevernet pga dette, for man får faktisk hjelp. Du sier du har hatt en tung barndom, men får du hjelp? Mannen min har aldri vært med til jordmor heller.

Lykke til så mye! Husk at om det ikke er hold i noe som er skrevet i bekymringsmeldingen så har dere jo ingenting å frykte :)

Skrevet

HI her. Fikk brevet opplest av en barnevernsansatt for noen dager siden, kan skrive ned det jeg husker:

"Lise" har gått til meg fire ganger i løpet av graviditeten. Første gang var mannen med, han spurte ikke om noe og sovnet under samtalen. Mannen møtte senere aldri opp. De var begge stille. Lise viser lite glede, og har lite mimikk i ansiktet. Hun gir uttrykk for at det er krevende å velge barnevogn.

Lise sier at hun har vært deprimert og har hatt en vanskelig barndom, men forteller ikke mer om dette. Jeg frykter at de ikke vil greie å ta seg av babyen. De har et dårlig nettverk, Lise har kun kontakt med sin mor [dette er feil], og mannen har ingen kontakt med sin familie [også feil]

Jeg tilbød Lise å få en samtale med helsesøster før barnet var født, noe hun takket nei til. Jeg tilbød henne å få et tidligere hjemmebesøk enn vanlig fra helsestasjonen, noe hun også takket nei til.

Jeg var på vei til hjemmebesøk hos dem [et hjemmebesøk jeg ikke hadde fått beskjed om. HI] Men Lise var da på vei til veiing på helsestasjonen.

Barselavdelingen ringte til meg og vi snakket om hvordan Lise fungerte.

Lise var på mitt kontor etter fødselen, og viste da glede over barnet. Hun virker usikker på å kle på og av babyen i forbindelse med veiing, og sier at hun ikke har erfaring med barnestell fra før."

Dette er det jeg husker av bekymringsmeldingen, fikk nemlig ikke arket av den barnevernsansatte.

Skrevet

Jeg synes det du skriver her fremstår ganske annerledes fra det du skrev i hovedinnlegget. Jeg har forståelse for at jordmor sender en bekymringsmelding dersom dette er situasjonen som hun oppfatter den.

Det er noe uprofesjonelt av jordmor å ikke informere dere om at hun sender bekymringsmeldingen og hvorfor hun gjør det.

Skrevet

Tydeligvis mange som aldri har møtt noen som er udugelige i jobben sin? Jeg hadde under 1 sv.skap en JM som synes jeg burde avlive katten fordi jeg var gravid. I tillegg var hun sykelig opptatt av "indre ro". Hun sa og gjorde så mye rart at jeg var glad jeg ikke var førstegangs. Kanskje denne JM er litt ivrig av ene eller annen grunn? Kanskje har hun grunn til bekymring. Ingen av oss vet annet en HI selvfølgelig. Det beste man kan gjøre er vel å være åpen og imøtekommende.

Skrevet

Det som irriterer er at bekymringsmeldingen er såpass lang (et tettskrevet A4-ark), og med mange punkter hun kunne tatt vekk. Noe er direkte feil, som hun må ha diktet opp selv.

Det irriterer også at hun sa hun skulle sende meldingen for min del, mens hun skriver i meldingen at hun sender den for barnets del.

Skrevet

Om det fremkommer ting du mener er feil i meldingen, så tar du det med barnevernet.

Jeg skjønner ikke helt hva du mener er problematisk med hvem hun sender meldingen "for." Din og ditt barns situasjon er jo ganske avhengig av hverandre.

Uansett, barnevernet er ikke - som mange her inne later til å mene - noen stor stygg ulv som vil ta fra folk barna deres. Er meldingen grunnløs, vil saken trolig bli henlagt kjapt. Er det behov for hjelpetiltak, vil dere antagelig kunne ha et godt samarbeid.

Skrevet

Ja, så kanskje hun gjorde en feil ved å kontakte barnevernet men vet du hva...heller noen feil enn at noen ikke blir anmeldt som burde ha blitt det!!! Hvis hun følte det var noe galt med deg eller masnnen din og hun var bekymret for deres barn så syns jeg det var bra gjort. Barnevernet er ikke politi. De er der for å hjelpe deg som mor og ditt barn ikke for å komme med pekefingen og ta fra deg barnet ditt. Jeg forstår at det føles ekkelt for deg men prøv å se på det som at det er godt systemet fungerer.

Skrevet

Tror kanskje jeg også hadde blitt litt bekymret hvis mannen hadde sovnet under konsultasjonen hos jordmor. det vitner jo virkelig om lite interesse for den froestående fødselen og barnet. uansett hvor trørr man er, så sovner man ikke på en slik samtale!

Og hvorfor takket du nei til hjelp fra helsestasjonen før fødselen og rett etter??

du sier jo nå at jordmor også har vært i kontakt med barselavdlingen. Hun har vel kanskje fått litt informasjon derfra også om at ting ikke var helt som det skulle?

Skrevet

Ja, så må jeg bruke en del timer av barselperioden der jeg egentlig skulle tatt det med ro, til å fortelle barnevernet om vår økonomi, hvordan min barne- og ungdomstid var og forsikre dem om at jeg er en god forelder. Men du synes vel det er som det skal være at jeg ikke får konsentrert meg fullt og helt om planlegging av dåp, og får masse ekstra forstyrrelser i den første babytiden.

Skrevet

At du utrrykker skuffelse for at hun gjorde det for barnets del og ikke din sier vel egentlig ganske mye om ditt fokus. At hun og fødeavd her konferert så tidlig sier jo at det er flere som er bekymret. La saken gå si gang, ta imot de evt. hjelpetiltak bv tibyr.

Skrevet

Jeg må bare si at jeg syns det var skikkelig vanskelig å kle på førstemann i begynnelsen. Jeg hadde ingen erfaring med barn, men det gjør meg da virkelig ikke til en dårlig forelder?! Man må jo bli kjent med barnet, og man lærer selvsagt å kle av og på det effektivt.

Ang. at mannen din sovner er jo litt ekstremt, men at du sliter med å velge vogn? HVA I HULESTE har det med omsorgssvikt å gjøre? Nei her har du vært uheldig, så fremt du forteller hele historien.

Lykke til hi, håper det går fort over.

Skrevet

Et tettskrevet A4 ark må jo inneholde mye mer enn det du legger ut her.

Sorry mac, her er det altfor mye som skurrer!

Og hvrodan i all verden kan mannen din sovne på en konsultasjon hos jordmor?

Skrevet

Himla mange som ser det åpenbare her!!!!

Jeg kan ikke fatte at dere er så naive at dere tror at selv om dette er helsepersonell så kan de ikke feile.

Jeg har opplevd en stygg sak med en bekymringsmelding og der barnevernet burde ha avvist saken ut fra bekymringsmeldingen, men nei da. De hadde så stor tillit til melder at de ikke så noen grunn til å tvile på henne.

Saken vår fikk et fatalt utfall.

Jeg har ingen råd til deg, annet enn ta med deg en advokat når du møter barnevernet, for da er sjansen større for at du får en ordentlig behandling av dem.

Jordmora skal informere deg før hun sender bekymringsmeldingen.Det er hun pliktig til så sant der ikke foreligger mistanker om alvorlige overgrep og misbruk. Kun ved slike mistanker kan hun la være å informere dere i forkant.

Dere skal også motta kopi av bekymringsmeldingen enten av jordmor, eller senest av barnevernet.

De kan altså ikke bare lese meldingen opp for deg.

Skrevet

Du bor vel ikke i Nes, akershus vel?

Skrevet

Går ut i frå at jordmora her mistenkjer rusmisbruk i heimen. Er ikkje så vanleg at far sovnar under ein kort jordmortime. Eg ville iallefall tenkt at det kunne dreie seg om rusmisbruk eller eventuellt bruk av sterke medisinar innan psykiatrien. Kan hende er det ei heilt anna forklaring på at han sovna, men kan tenkje meg at dette gjorde henne bekymra.

Verkar heller ikkje positivt inn at du har avslått tilbod om heimebesøk ol. Det kan verke på dei som du prøver å skjule noko.

Difor vil eg råde dykk til å spele med åpne kort og vere imøtekommande overfor barnevernet, og ta i mot hjelpa dei eventuellt vil tilby.

Skrevet

Jeg syntes faktisk 1842 er svært fornuftig.

Skrevet

Siste anonym? Hva mener du med fatalt utfall?

Hva med den samtalen med barselavdelingen?

Har barselavdelingen oppgitt opplysninger om deg til helsepersonell utenfor sykehuset uten ditt samtykke, så tror jeg faktisk det er straffbart brudd på taushetsplikten. Hun skrev at hun hadde snakket om deg. Hva i alle dager er det? Hva om? Dette er ikke en Kafka-prosess. Eller rettere sagt, det skal ikke være det.

Selvsagt skal du tenke på deg selv. Først skal du overleve så godt du kan, for å ta vare på ungen så godt det er mulig. Jeg skjønner ikke hvorfor de samme mødrene som knapt kunne tenke seg å oppgi et glass rødvin for barnets skyld og som er superopptatt av egen karriere og vennekrets, er de første som kritiserer en mor som reagerer på en uberettiget bekymringsmelding. Ingenting kan vel være verre for en nybakt mamma.

Jeg blir helt dårlig av å lese det du gjengir av telefonsamtalen med barnevernet. Hvis det er dette de har å fare med så er det maktmisbruk.

Jeg er enig i at du bør skaffe deg en advokat. En som har hatt mange barnevernssaker er å foretrekke.

Skrevet

Jeg ville i allefall aldri hatt helsesøster på hjemme besøk. Jeg har en type helsesøster av typen; utdatert og var det ikke for riset bak speilen hadde jeg ikke møtt opp en eneste gang.

Skrevet

Ei messende jordmor kan få en mann til å sovne. Mannfolk er helt fantastiske, de sovner når noe er kjedelig, stresser aldri eller sjelden. Men det tar så feil, så feil, når de tror at det bare er en jordmortime.

For dette er kontroll, og det er bare de mest naive kvinner, (og alle nesten alle menn) som tror det er ufarlig.

Hahahah. Noe så fornærmelig. Tenk, han sovnet. Midt i forelesningen.

Du mor, du har ikke høy utdannelse og er pen i tillegg?

Skrevet

Man blir i allefall ikke mindre stresset og usikker av å ha en bekymringsmelding hengende over hode. Det at HS har fart med direkte løgner (hvis jeg skal ta et du skriver i innlegget ditt som absolutt) er alvorlig og det kan også være interessant å se om det kan ha forekommet brudd på taushetsplikt. Håper virkelig du klarer å knytte deg godt til babyen til tross for stresset jordmoren har lagt på deg.

Skrevet

2034, nei det er mange dumme mødre der ute som bruker jordmor til skriftestol og psykolog. Både jordmor og ikke minst helsesøster er først og fremst et kontroll organ som skal sørge for å forebygge misbruk og vannskjødsel. Det er jo helt greit, men mødre må ha det i bakhodet før de forteller alt om fødselsdepresjoner og mannens hasj problemer. Sånt skal kun tas opp med en privat psykolog.

Skrevet

Dersom du har blitt anbefalt flere ganger å gå til ekstra samtaler og takket nei, så er det i seg selv bekymringsfullt. Ikke fordi det skal være tvang å gå til samtaler, men dersom jordmor mener hun har forklart for deg hvorfor hun anbefaler det, mens du fremdeles ikke vil ta i mot, så viser du liten innsikt i din egen situasjon. Det at du har forstått meldingen veldig anderledes enn oss andre som leser ditt utdrag, styrker også min mistanke om at du ikke helt forstår alvoret.

En mann som sovner hos jordmor, og en mor med lite mimikk er bekymringfullt. Manglende mimikk er et tegn på depresjon. Derfor anbefalte hun samteler - du takket nei. Hun blir bekymret for barnet når du ikke får oppfølging for mulig depresjon.

Jordmor har ikke dolket deg i ryggen. Hun har vært snill mot deg fordi hun har forsøkt å hjlepe deg, ikke fopr å lure deg. Men hun har ikke lykkes i å få deg til å forstå og ta i mot hjelp. Nå forsøker hun også å hjelpe - hun gjør bare jobben sin. Barnets beste er viktigere enn dine følelser.

Og skulle hun være helt på jordet - ja, så er vel ingenting bedre enn det? Da er jo alt fint og flott hos dere.

Eller mener dere at det er bedre med en bekymringsmelding for lite enn en for mye?

Skrevet

Jeg mener i allefall at det er bedre med 1 bekymring for mye en 10 for lite da en bekymringsmelding i en allerede sårbar situasjon kan være svært ødeleggene for en familie og da også barnet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...