Gå til innhold

Bekymringsmelding fra jordmor.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jordmor har alltid vært hyggelig mot meg. Nå har jeg altså fått lest opp en bekymringsmelding hun sendte til barnevernet. Der står det at jeg ikke var entusiastisk nok under samtalene med henne. Og at mannen min var med på den første avtalen hos henne, der vi begge var ganske stille, og at mannen min senere aldri møtte opp sammen med meg.

Dette skal underbygge at vi ikke egner oss som foreldre.

Da jeg møtte opp til første veiing, noterte jordmor seg at jeg virket usikker på å kle av og på barnet siden jeg ikke har hatt baby før. Dette har hun også "sladret om" til barnevernet. Synes dette virker teit. Hvis hun har noe viktig å framføre mot oss får hun heller skrive det, og utelate ting som dette.

Det går da an å lære seg å kle av og på barn raskt og effektivt? Og mannen min følte at jordmora kun snakket til meg, derfor fant han ut at det ikke var vits i å møte opp mer. Og entusiastisk? Av og til kan det faktisk være ganske kjedelig å høre jordmor dosere om kosthold, røyking, og alt det andre. Selvsagt er det viktig, men når hun legger ut om det i en halvtime blir det litt som å være på skolen. Føler meg rett og slett dolket i ryggen av jordmor her.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei. dette virker ganske sykt. Skjønner godt at du føler deg dolket i ryggen. Jeg var også usikker i begynnelsen på det ene og det andre. Synes det var vanskelig å kle av og på den lille skjøre babykroppen men det gikk seg etterhvert. Var helt i ammetåka (distre og ikke helt meg selv) de første gangene på helsestasjonen og det er helt normalt så HS til meg.

Skift jordmor/helsesøster!

Du får forklare deres side til barneværnet. De tar ikke bare fra dere ungen, det er en stor papirmølle dette skal igjennom inklusive psykologer etc. Så inge grunn til bekymring. Du vet du er en god mor og det vil også de se!

Skrevet

Oi, da kan vi bli meldt noen og enhver... Mannen min har vært med på en jordmortime, og det er fordi jeg har bedt ham om å ikke bli med noen ganger siden ting jeg vil ta opp ikke er noe jeg vil at han skal høre...Og jeg har vel ikke vært overveldende entusiastisk jeg heller, mest nervøs egentlig... Det var jo overdrevent av henne...

Skrevet

Dette var jo bare helt sykt. Det må jo være noe mer hun ikke forteller dere her. Bytt helsesøster tvert!

Skrevet

jaja, skulle vært meldt til bv for lengst me da. Her har ikkje faren vore med på ein einaste jordmortime, og me har 4 barn ;)

Enten er det noko meir som ligg bak, eller så er dama hakkende gal.

Skrevet

Hmmm, ligger nok mer bak her som du ikke forteller......

En jordmor tar ikke kontakt med barnevernet uten grunn, hun har hatt grunn til bekymring, og meldt ifra. Det er hun faktisk pliktig til.

Skrevet

Hva vet du om det? Det kan jo være at jordmor er på styr.....har du tenkt på det?

Skrevet

HI her. Nå skal jeg ikke ha mer med jordmor å gjøre, men hun har ringt meg flere ganger og lurt på hvordan det går. Hun er veldig opptatt av at babyen skal veies hele tida, og frykter at babyen ikke har gått opp i vekt (noe den lille har).

Det som ligger bak er vel at mannen min er ufør, og jeg har bare hatt deltidsjobb. Hun har tydeligvis oppfattet oss som veldig tafatte. Men vi er mer utadvendte hjemme enn på offentlige kontorer. Jeg syns uansett hun burde holde seg for god til å skrive en melding med det innholdet.

Skrevet

Tror neppe en jordmor vil risikere jobben sin ved å komme med ubegrunnede bekymringsmeldinger i hytt og pine...

Her er det noe HI ikke forteller!

Skrevet

Manglende entusiasme ved samtaler og en mann som ikke går hos jordmor? Fomling i påkledningssituasjon av nyfødt baby?

Det er det hun har skrevet til barnevernet. Jeg tenker de får seg en god latter der i gården.

Du har nok møtt på et skrekkelig maktmenneske. Hun har sikkert fått attføring fra NAV for å omskolere seg til helsesøster fordi hun ikke har fungert andre plasser i helsevesenet.

Skrekk og gru for ei kjerring.

Skrevet

kommer dere fra rusmiljøet? er du deprimert? har du møtt opp veldig ustelt? fortell sannheten da...

Skrevet

Tror det er mer.

Beklager..

Skrevet

18:04, nok en detalj fra meldingen var at jeg en gang sa det var anstrengende å bestemme seg for barnevogn. Det er riktig at jeg sa det, men det er altså noe hun har notert seg og brakt videre til barnevernet som tegn på min "forvirring".

Noen tror tydeligvis at en bekymringsmelding blir mer effektiv jo lengre tekst den har.

I tillegg skriver hun at jeg hevder å ha hatt en vanskelig barndom, uten å si noe mer om dette. Hvorfor skulle jeg legge ut om dette til henne, hun er da ikke psykologen min heller? Dersom hun heller ville være min psykolog enn å være min jordmor burde hun tatt dette opp. Dessuten vet jeg ikke om en jordmor plutselig kan/bør gå over i rollen som psykolog.

Skrevet

Først må jeg få si at jeg stusser på at JM ikke har tatt opp bekymringen med dere som foreldre før hun sendte melding til barneverntjenesten. Virker som hun synes dere virker usikre i omsorgsrollen, og da mer enn andre førstegangsforeldre. Det jeg tror hun mener og beskriver til barneverntjenesten er samspillsobservasjon av deg og barnet i en av/ påklednings- situasjon.

Det er åpenbart at JM bekymrer seg for noe, og derfor har sendt melding til barneverntjenesten. Særlig i tilfeller der det går på samspill er det vanskelig både for foreldre og omgivelsene å forstå hvorfor det sendes en melding til barneverntjenesten.

JM er forpliktet til å sende en melding om hun er bekymret, hun prøver å gjøre jobben sin! Samtidig skjønner jeg kjempegodt at du føler deg dolket i ryggen. Det er særlig vanskelig når man ikke helt forstår hva JM mener og hvorfor meldingen er sendt.

Forstår at det blir vanskelig å samarbeide med JM etter dette, og om du føler tilliten er ødelagt, så bør du selvsagt skifte JM.

Meldingen til barneverntjenesten er allerede sendt, og denne vil gå sin gang. Barneverntjenesten vil vurdere om de vil starte undersøkelse - i 9 av 10 tilfeller gjør de det. Anbefaler dere å samarbeide åpent med barneverntjenesten, og ta imot hjelpetiltak om de finner grunnlag for dette, feks råd og veiledning. Jeg er sikker på at dette går helt greit. Barneverntjenesten ønsker det beste for barnet deres, akkurat som dere.

Skrevet

Først må jeg få si at jeg stusser på at JM ikke har tatt opp bekymringen med dere som foreldre før hun sendte melding til barneverntjenesten. Virker som hun synes dere virker usikre i omsorgsrollen, og da mer enn andre førstegangsforeldre. Det jeg tror hun mener og beskriver til barneverntjenesten er samspillsobservasjon av deg og barnet i en av/ påklednings- situasjon.

Det er åpenbart at JM bekymrer seg for noe, og derfor har sendt melding til barneverntjenesten. Særlig i tilfeller der det går på samspill er det vanskelig både for foreldre og omgivelsene å forstå hvorfor det sendes en melding til barneverntjenesten.

JM er forpliktet til å sende en melding om hun er bekymret, hun prøver å gjøre jobben sin! Samtidig skjønner jeg kjempegodt at du føler deg dolket i ryggen. Det er særlig vanskelig når man ikke helt forstår hva JM mener og hvorfor meldingen er sendt.

Forstår at det blir vanskelig å samarbeide med JM etter dette, og om du føler tilliten er ødelagt, så bør du selvsagt skifte JM.

Meldingen til barneverntjenesten er allerede sendt, og denne vil gå sin gang. Barneverntjenesten vil vurdere om de vil starte undersøkelse - i 9 av 10 tilfeller gjør de det. Anbefaler dere å samarbeide åpent med barneverntjenesten, og ta imot hjelpetiltak om de finner grunnlag for dette, feks råd og veiledning. Jeg er sikker på at dette går helt greit. Barneverntjenesten ønsker det beste for barnet deres, akkurat som dere.

Skrevet

Tror det er noe du ikke forteller hi.. Sorry...

Skrevet

Det er sjelden helsepersonell melder til barnevernet! Kanskje det er noe i det? Barneverndet er der heløler ikke for å ta fra deg barnet, men for å hjelpe deg slik at det får det godt i oppveksten. Kanskje det er ting du ikke tenker over som gjør at hun reagerer? Om man ikke har helt kontroll så er en jo sjelden klar over det. Mener virkelig ikke å være slem her, men hør på hva de har å si da vel? Om du har kontroll så er det ingenting å bekymre seg for, og har du det ikke er det godt å få hjelp!

Noen ganger er det nødvendig å melde bekymring. Har selv en gang måttet melde en nær venninde. Det var grusomt. Var helt åpen med henne om dette. Hun var sint og fortvilet, men etterhvert forsto hun, og i ettertid ser hun at det var dette som skulle til for at hun i dag har kontroll som mamma og ingen problemer med bv. Hun forsto virkelig ikke hva som kreves og hva små barn trenger for å ha det godt. Hun fikk hjelp og veiledning - og fungerer nå strålende.

Til dere som sier: Bytt helsestasjon/jordmor! Er dere helt på tur? For det første - har hun ingenting å bekymre seg for er jo dette det dummeste hun gjør! Da ser det jo ut som om hun rømmer. Og for det andre - du aner jo ikke hva det er jordmor har reagert på. Hva om jm har rett i sin bekymring?

Skrevet

Dette er nok ikke hele historien, da hadde barnevernet ikke gjort noe. Det VET jeg. Du må nok ha litt mer selvinnsikt.

Skrevet

Synes dette høres veldig rart ut. Da jeg fikk baby (alene), fikk jeg en knallhard fødselsdepresjon. Jeg gråt og gråt, og møtte alltid ustelt og sjuskete på helsestasjonen de første gangene, og det var rett og slett meg det handlet om de gangene, ikke så mye babyen. Jeg fortalte også at jeg følte meg mislykket som mor. Jeg fikk tettere oppfølging, men det var ikke snakk om noe barnevern. Det må være noe du ikke forteller her.

Skrevet

Mange som er kjappe med å konkludere her...

Først av alt: Dersom dette virkelig er det ENESTE jordmor har å utsette på dere, og barnevernet ikke ser noe annet bekymringsverdig, da har dere jo absolutt ingenting å frykte. Men dersom dette er tilleggsargumenter eller bare dårlige formuleringer, ja da er jo historien en ganske annen.

Uansett synes jeg det er voldsomt av anonym over her å kalle HS "maktsyk", det er en drøy slutning, synes jeg. Det er et mye større problem at fagfolk underrapporterer sin bekymring, fordi de enten er feige eller vil skåne foreldrene. Antagelig handlet HS i tråd med en eller annen magefølelse. Om det var riktig eller galt av henne kan selvsagt diskuteres, men den faglige vurderingen gjøres uansett av barnevernet, og det tillegges ingen vekt at det er en offentlig tjenesteutøver som har meldt bekymring.

Skrevet

Det MÅ ikke være noe hun ikke forteller. Det finnes nok av unødvendige meldinger til BV på lik linje som at mange burde ha sendt en melding, men gjør det ikke. Det står jo ingen steder at BV kommer til å gjøre noe med det eller? Er barnet født trenger dere jo ikke forholde dere til JM lenger.

Skrevet

Ser det er mange som ikke tror deg her. Kan du ikke legge ut i skrift det som står i brevet, ordrett? Selfølgelig anonymiserer du....

Så kanskje noen fler kan komme med støttende råd!

Legg det rett under hovedinnlegget slik at det kommer høyst mulig opp:)

PS: Jeg tror deg, det er fullt av merkelige urimelige mennesker der ute og av og til møter man dem i døra (også i helsevesenet).

Skrevet

Alle kan sende en bekymringsmelding, og barnevernet må sjekke opp denne!!

Jeg fikk en lignende, ubegrunnet melding på meg fra en nav ansatt når vi ventet barn og da tok barnevernet kontakt med oss. de var visst pliktig til å følge opp alle meldinger. Vi måtte møte på en gang nede på kontoret og uken etter kom de på et hjemmebesøk. Etter dette sa de at de hadde ingenting å klage på og henla saken.

Vi kommer fra et lite sted slik at her er kanskje barnevernet enda nøyere med å følge opp hver enkelt sak fordi de ikke har så mye å gjøre. Jeg synes det var ekkelt å ha en melding på meg, men likevel synes jeg det er flott at barnevernet gjør jobben sin grundig!! Da er det jo mye større sjanse for å oppdage dem som virkelig ikke har det så bra!!

Skrevet

18:04

Det er anstrengende for enhver å finne riktig vogn.

Du har vært så uheldig med helsesøster som det er mulig å bli.

Ikke rart at du har fumlet med påkledning når damen har "observert" deg. Og ikke rart at du har kommet med en kommentar om dårlig barndom. Hennes distanse og kulde frembragte nok noen assosiasjoner fra barndommen, tenker jeg.

Den gode nyheten er at barnevernet ikke har grunn til å foreta noen tiltak hos deg basert på de vurderinger helsesøster har foretatt. Det virker helt fjernt.

Jeg ville (uten å fortelle noen om bekymringsmeldingen) forespurt meg om andres erfaringer med denne helsesøsteren. Spør gjerne helsepersonell eller andre som har hatt mye kontakt med henne. Ansatte i åpen barnehage, barselgrupper etc. Det kan være greit å vise til overfor barnevernet at flere har byttet henne ut, fordi ditt og datt.

Den dårlige nyheten er at du får barnevernet inn i privatlivet ditt, og du kan være uheldig her og. Ingen røyk uten ild-tankegang etc. Det er fryktelig inngripende og vanskelig, spesielt for en nybakt mamma som skal finne sin vei sammen med barnet. En kjempestor belastning du kunne vært foruten. Den vanskelige faenskapen å kjempe mot, er den som er gjort i det godes tjeneste.

Jeg ønsker deg alt godt. Husk at du ikke må fortsette med helsestasjonen om du ikke vil. Du plikter å gi barna dine helsehjelp og helseKONTROLL. Det kan fastlegen gjøre. Men du må komme deg unna den helsesøstera.

Skrevet

Jøss!! Du er jo bare ufattelig dum 18:42!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...