Gå til innhold

Min datter har en halvbror på snart 6 år. Han er stygg HELE tiden med jenta mi:(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Uansett hva vi sier så nytter det ikke.. Han vil ikke høre etter på oss i det hele tatt:( Han holder henne igjen,dytter henne bort,slår,klemmer henne HARDT så hun får vondt,sier at han liker henne ikke +++ Det er skikkelig slitsomt:( Vi har han bare annenhver helg,men den helgen er rett og slett reine "helvete" Pappaen er sammen med gutten så og si hele helgen vi har ham så han får nok oppmerksomhet.. Kan noen være så snill og hjelpe meg(oss)?? Har virkelig prøvd alt tror jeg....

Skrevet

Er dere sammen alle sammen hele helgen? Kanskje det hadde vært lurt om pappan tok med seg gutten og fant på litt ting bare de to? Eller at du og jenta finner på noe på egenhånd? Slik at de to får endel tid sammen på egenhånd.Han savner kanskje litt tid med bare pappa?

Har ingen erfaring med det, men håper dere får det til å fungere etterhvert.

Skrevet

Han er med pappaen heeeele helgen vi har ham,helst litt for mye spør du meg! Han er ikke alene 1 sekund når vi har han. Så han har myyye alene tid med pappa. Vi prøver og la di 2 få leke sammen,men det ender med at han er stygg. Han eier 0 respekt for pappan å meg . Han respekterer ikke moren sin heller.. så dette er tøft:( gid jeg hadde et fasitsvar:(

Skrevet

Kanskje han trenger litt tid med deg? At du og gutten finner på noe sammen?

Hvor gammel er jenta?

Skrevet

Huff det høres ikke greit ut nei... mest av alt høres det ut som en liten gutt som har det vondt...

Få ham til å tegne ut det han tenker på, plager ham, få pappaen til å snakke om at det er lov å være sint og lei seg for at han ikke får være med pappa og lillesøster får være der hele tiden. Men det er selvfølgelig ikke lov å slå etc... prøv å fokusere på de gangene han gjør noe bra, så det ikke blir bare negativt fokus. (Kjøp noen puter han kan bokse og slå på for å få ut energien).

Jeg var selv et troll mot broren min og var akkurat like gammel som din stesønn er nå når lillebror var omtrent som din datter. Nå skal det sies at mine foreldre i denne tiden hadde krise og skilte seg når lillebror var under 2 år... noe jeg selvfølgelig mente var lillebrors skyld...

Barns verden er rimelig svart/hvit. Hun får være med pappa hele tiden, det får ikke jeg... Kanskje det hadde hjulpet at han var MER hos dere?

Skjønner at det sikkert er grusomt for både deg, din mann og minste jenta, men prøv å tenk på at dere har deres familie inntakt imens Sinnabyltens verden har gått i knas av at han må dele Pappaen med et annet barn.

Det er mange helsøsken som også får ekstreme søskensjalusireaksjoner, men jeg vil tro at det enda lettere oppstår for halvsøsken...

Lykke til :-)

Jeg håper inderlig at dere klarer å gjøre livet til Sinnataggen lettere så dere også får et lettere liv :-)

Skrevet

Du er ikke dum du YRILD:p Kanskje jeg kan ha litt alenetid med han hvis han vil det da:) Er virkelig verdt et forsøk:) Han er snill som et lam når vi er alene med han uten datteren våres,men med en gang hun er der blir det krig liksom! Men synes det er så rart at han IKKE hører etter på oss når vi "kjefter" på han,men at han gjentar det gang etter gang etter gang etter gang++++ Jeg blir bare så utrolig lei meg når jeg hele tiden må kjefte på han pga dette:( Vil jo ikke ha det sånn.

Skrevet

hmmm har du forresten lest sug lut sin tråd på krangle... angående 6 åring... kanskje det er et felles seksåringstrekk å være opsternasig (hvordan nå det skrives)...?

Skrevet

Hvor finner jeg den? Er ikke så kjent her inne ser du :P

Skrevet

den gutten og dereser det ut til at erinne i en ond sirkel den må brytes. førsøk å finn ut hva som utløser hans reaksjoner. hvordan kan dere hjelpe han å bryte møsteret. kansje duskulle ta han med deg feks. i svømmehall bare dere to kan hende han på et vis føler seg litt avvist av deg etter at minsten kom. og antagelig så er situasjonen slik at du nå gjør så godt du kann for å beskytte henne og hvor står han da selv når han enda ikke har gjort noe de merker usikkerheten og irritasjonen og det kan være utløsende.

noen ord til ettertanke:

Det du tror om meg,

slik du er mot meg,

hvordan du ser på meg,

hva du gjør mot meg,

slik blir jeg.

av M. Jennes

og husk barn trenger regler så når dere setter en regel og den brytes så må det få en konsekvens.

- du får ikke være med å ... når du ....

vær konsevent . det er tøft men viktig.

vis respekt for han og hverandre og krev respekt tilbake.

finn de gode sidene og fokuser på de. skryt av positiv oppførsel forsøk å gi han god selvfølelse når han er flink å hjelper lillesøster. gi han intrykk av at det er bra å være en god storebror og at dere ønsker han der og lær dere å savne han når han ikke er der ikke se på de halgene som et ork men finn på noe sammen og kos dere. vet det er vanskelig

men for å få dettte til så må dere jobbe med de følelsene snu de negative om til positive. det vil ha stor innvirkning. ikke gjør han til syndebukk.

Skrevet

hardu prøvd og ikke kjefte en gang men sette deg ned med han og fortelle og vise at du blir lei deg når han gjør sånn. da kansje han forstår bedre + det kan gi muligheten til å spørre om han blir lei seg når søsteren får oppmerksomheten. og om han syntes som dere at det er leit at han ikke ser dere så ofte.

for noen kan en samtale om følelsene rundt konkrete ting hjelpe bere en kjeft. får man mye kjeft så er det liten forskjell på det. og kansje ørene kan lukkes litt for det. desuten hvis han føler at dere er mer glad i søsteren enn han så får han på en måte litt bekreftelser på det når dere kjefter. men hvis dere tar dere tid til å snakke om det. kansje det kan hjelpe.

Skrevet

Kanskje prøve og finne en god samtalebok eller noen passende samtalebilder som dere kan sitte og bla litt i og snakke om følelser og slikt.. Uten at dere legger noe press på ham. La ham snakke om dem han ser på bildet i tredje person, og ikke fall for fristelsen og blande inn ham selv (før han evt gjør det selv)

F.eks denne:http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=145788

Eller les bøker om noe som dere tror kan være relevant og snakk om bøkene...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...