Gå til innhold

rått egg

Anbefalte innlegg

Skrevet

trykket litt for fort sist hehe. Jeg et lite kakestykke i går som viste seg å inneholde rått egg- leste at man advares mot rå egg, hvor skummelt er dette her?!?!!?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

var ikke kaken stekt?

jeg tror ikke det har så mye å si, eggene i Norge er som oftes helt fine.

Jeg glemte meg bort å spiste kakerøre en gang jeg :)

Skrevet

Kan man ikke spise kakerøre? Gjelder det deig også?

Skrevet

Jeg lagde sjokoladefandant en gang.. og der røres det inn 8 egg.. og den er jo rå i midten.. kom til å tenke på det etterpå :) Og har også lurt på dette.. men det har gått helt fiont med meg til nå og det er 2 mnd siden. men kanskje ikke gomle råe egg hver dag? :)

Skrevet

jeg har spist stekt egg som det har rent sånn plomme..

Har til og med blåst ut egget av eggeskallet nå i påsken så vi fikk malt på egg.

Det er vel mest at man kan bli dårlig av det, hvis det er skumle bakterier i egget så kan man bli syk, få feber osv. - men det er lite sannsynlig at det skjer i Norge. :-)

Skrevet

Jeg kan dessverre ikke svare på hvor skummelt det er. Men jeg har ikke tenkt på at det kunne være farlig engang, og spiser bløtkokt egg til frokost hver eneste dag:) Og kakerøre rett som det er, nam! :) Har aldri hørt noen advarsler mot rått egg, og har lest noen lister over hva man ikke skal spise. Så regner med det er trygt jeg!

Skrevet

takk for svar- jeg ble litt smånervøs. kaken var for god til å la ligge :-) man kan jo ikke gp rundt å være redd for allslags heller

Skrevet

Hei jenter!

Er dere usikre på noe så sjekk matportalen. Det som ikke står oppført kan spises! =O)

Nei det er helt ok å spise rå egg (SÅ LENGE DU ER I NORGE). I utlandet bør du derimot være litt mer forsiktig. Grunnen til dette er følgende: eggekvaliteten i Norge er veldig høy, mens i utlandet kan du risikere salmonella i stor grad. Leste om dette for noen uker siden og Mattilsynet sa da at gravide ikke trengte å bekymre seg over dette eller ta hensyn til det så lenge de spiste norske egg. For sikkerhets skyld så hadde jeg kjøpt egg fra de større produksjonsstedene ettersom matsikkerheten der er større enn fra småskalaprodusenter som ikke har like stramme rutiner og regler i produksjonen.

Det betyr at bløtkokt egg eller egg i glasur er ok =O)

Skrevet

Det er helt trygt her i Norge=)

Spørsmål:

I Danmark er de helt ”hysteriske” med rå egg og salmonella-faren. Kan man spise eggedosis eller smake på kakedeig laget av norske egg? Skal gravide være mer forsiktige?

Svar:

Ja, du kan trygt smake på kakedeigen eller spise eggedosis i Norge, dersom du har brukt norske egg. Mattilsynet har nasjonale overvåkingsprogrammer for salmonella i Norge, som dokumenterer at forekomsten av salmonella i fjørfebestanden i Norge er vesentlig lavere enn for eksempel i Danmark. Det har heller ikke vært meldt om syke mennesker på grunn av salmonella i norske egg eller eggprodukter etter det Mattilsynet har kjennskap til. Rå egg innebærer heller ikke noen helserisiko for gravide når det gjelder smittestoffer.

Måseegg innholder derimot miljøgifter. Følgende grupper bør ikke spise måseegg – verken i rå, kokt, stekt eller bakt tilstand: Barn, unge kvinner, gravide og ammende.

Andre personer bør ha et begrenset inntak av måseegg.

http://matportalen.no/artikler/2004/5/i_danmark_spiser_de_ikke_raa_egg_paa_grunn_av_salmonella._kan_man_spise_eggedosis_i_norge

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...