Gå til innhold

Hvilke leker og utstyr er "nødvendig" til baby, og når bør man kjøpe hva?? Veldig glad om dere sprer av deres kunnskap :D

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Ikke fått den babyen ennå, men den er på vei. Det meste av klær og nødvendig basisutstyr slik sett er begynt å komme på plass. Men så lurer jeg litt på hvilke leker og annet utstyr som er "nødvendig" - når babyen er nyfødt og frem til skal man si ca 6 mnd??

Hva bør jeg teke på utenom det elementære? Nyttige saker å dele?

Skrevet

Babygym er veldig kjekk å ha. Tassen min begynte å interessere seg for den da han var 6-7 uker gammel.

Rangler er veldig morsomme å "denge" litt rundt på :)

Skrevet

Nå er babyen min bare 1 mnd da, men jeg kan anbefale å ha babygym og en rangle i hus fra starten av!!

Ranglen er fin til å stimulere babyen til å følge den med øynene og etter hvert også prøve å gripe etter den.

Babygymen er spennenede fordi den har lyd og det er blinkende lys i "taket". babyen min ble hverfall veldig fasinert av lyset fra ca 3 ukers alder!!

Skrevet

et slikt stativ(husker ikke hva det heter) til å legge babyen under er veldig praktisk å ha. Mest praktisk med et slikt som går ann å skifte ut leker, slik at babyen ikke går lei de samme lekene.

Biteringer er ofte greit å ha etterhvert.

Men du/dere er babyens beste leke de første ukene, første måneden. Det er ingenting du må ha med en gang, og om du sier dere trenger litt leker når venner/familie spør hva dere trenger, så får dere sikkert litt. Det er mye greiere å kjøpe etterhvert litt når du ser hva som kan være greit å ha.

Skrevet

Lekematten har vært i bruk daglig siden tulla var nyfødt, og hun en nå 10 mnd, så det kan jeg anbefale:) F eks puslespillmatte fra nille.

Skrevet

Nå høres dette kanskje veldig nøye og pirkete ut, men badetermometer har jeg hatt veldig god nytte av. Har null følelse selv av hva som er varmt og kaldt, dusjer i glovarmt vann, og stakkars gullet fikk ikke rett temp. før jeg investerte i et termometer:)

Skrevet

En nyfødt baby trenger ikke særlig med leker de første ukene.

En bamse eller koseklut der den sover kan være lurt, den vil da etterhvert være gjenkjennende i sovesituasjonen.

Mellom 2-4 uker kan det være greit med en spilledåse/uro som spiller behagelig musikk. Gjerne en med skarp farge, da babyer gjerne fester seg ved klare farger og kontraster.

Et fargerikt leketeppe er fint når en trener på å ligge på magen.

Vi begynte med babygym fra 6 uker, da var han klar for det. Hadde en fra Tiny Love, og har vært veldig fornøyd med den.

Leker med speil og rangler kan også være fengende fra tidlig alder.

Fra 3 mnd er det lurt med ting som er gode å putte i munnen. Treleker/rangler er gode da.

Sjekk ut produkter fra Lamaze, Sassy og Tiny Love. De han mange fine leker tilpasset de minste babyene. De fleste babyutstyrsbutikker fører disse merkene.

http://www.tinylove.com/

http://www.lamazetoys.co.uk/

http://www.sassybaby.com/

I begynnelsen er babyer gjerne vare for inntrykk, så skal ikke så mye stimuli til før de har fått nok. Men her lærer du etterhvert babyen din å kjenne, og vet hvor grensen dens går.

Skrevet

Takk for mange svar!!

Er på vei med nr. 1 her, og er så masse jeg lurer på :) Hi

Skrevet

Jeg vet at jenta vår liker å leke med alt annet enn det vi har kjøpt av leker. Hun vil bite på snusbokser, sinksalven, klær, kjøkkenustyr. Vi har vasket en snusboks som hun får leke med. I tillegg elsker hun å leke med husnøklene. (hun er ca 7 måneder, vi introduserte disse tingene rundt 5-6 mnd alder)

Ellers har vi vanlige leker. Hun er fortsatt mest glad i ranglene sine, også har vi kjøpt en sak hvor du trykker på store knapper så spretter det opp forskjellige dyr som lager lyd. Den syns hun er gøy.

Ellers har hun fått en spann som man putter klosser som er formet som sirkler, trekanter, firkanter og stjerner, som du putter i tilsvarende former på lokket. (dette begynte hun å leke med rundt 5-7 mnd alder).

Hun ble ikke ordentlig interssert i leker før rundt 2.5 måneders alder, men en babygym hvor tingene er lett å komme borti for små babyhender kan komme godt med ganske tidlig. En lett rangle begynte hun å holde rundt 2.5 månders alder. Ellers kjøpte vi en plastikkbok da hun var 4 måneder som hun elsker å tygge på.

Kjøp litt av hver, i forskjellige former og farger. Slik blir de kjent og trygg på masse forskjellige, og ved masse forskjellige leker med vanskelighetsgrader, kommer finmotorikken kjapperer.

Skrevet

lurt med en rangle i skarp farge på et tidlig stadie, for å få øyekontakt og ha noe å feste blikket på

Skrevet

Dagtteren min var helt uinteressert i leker frem til hun var kanskje 6 måneder, hun var kun interessert i vanlige ting, gjerne de tingene vi holdt på med.

Så jeg støtter de som sier at du trenger minimalt med leker. Men det er veldig greit med en myk matte, lekegrind og vippestol da har du et sted "å gjøre av" babyen. I vippestolen er det ofte lek nok for babyen å se på ting og folk rundt seg.

Litt er jo greit å ha, f.eks en rangle som lager litt lyd, og etterhvert en bitering. I tillegg kan jeg anbefale musikk, f.eks. klassisk musikk for babyer. Det brukte vi masse.

Skrevet

Ting jeg angrer på at vi ikke kjøpte før fødselen: 1 vippestol (det kan være med på å avlaste dere for en del bæring), 1 babygym, samt en slik uro man kan feste til sprinkelsenga.

Skrevet

Ikke stort! De kan likegodt se på et fint bilde, en pute med sterke farger, en tresleiv, nøkler osv..

MEn anbefaler STERKT en bæresele!! Syns så synd på alle som ikke har fått oppleve gleden og avlastningen dette gir.

En manduca kan feks brukes fra de er noen uker, og Beco butterfly. Ellers kan en slynge være god i begynnelsen.

Hilsen ivrig bærer! :)

Skrevet

Vår vart tidleg interessert i ei fargerik uro som snurra rundt og rundt med musikk. Men kun for ei kortare stund om gangen, han blei fort sliten og snudde seg vekk. Babygym er veldig kjekt, og då fekk han noko å strekke seg etter. Han likte etter kvart og godt ting som knitra, hadde tøybok med knitrestoff inni, og sprella vilt med beina om ein la matpapir under føtene.

Signerar og det med vippestol. Vår sosiale baby likte å sitje i den og sjå på oss når me sat til bords og åt.

Skrevet

Enig! Bæreselen var min aller beste investering! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...