maeve er tobarnsmamma<3 Skrevet 18. april 2010 #1 Skrevet 18. april 2010 Hei! Begynner å tenke at det er på tide at vi tar opp kampen med å få lille snuppa til å sovne av seg selv. Nå må jeg amme henne i søvn hver eneste kveld, om dagen sover hun i vogna, enten når vi er ute på tur eller ved at vi må stå å rugge på den (evt kjøre over dørkarmen til hun sovner..) Hun tar ikke smokken, så har prøvd å innføre kosekluter og kosedyr, men ser ikke ut til at det har den store effekten. Har en bamse som jeg alltid legger med henne etter at jeg har ammet henne til hun sover på kvelden, og som jeg legger oppi vogna hennes om dagen når hun skal sove. Håpet at hun etterhvert brukte den som kos, men ser ikke sånnt ut ennå hvertfall.. Er ikke ute etter noe skrikekur, litt grining må vi vel tåle, men ikke noe Ferber for å si det sånnt... Har lest litt om opp-ned metoden, og tenkte kanskje på å prøve det? Noen som har erfaringer? (Den går ut på å legge babyen ned i senga i våken tilstand, så når h*n begynner å grine, ta opp og roe ned uten noe rugging eller snakking, bare holde inntil. Så når h*n er roet ned, legge rett ned igjen, og sånnt skal du holde på helt til mini forhåpentligvis sovner..) Hun nærmer seg 5 mnd, så jeg begynner å føle at hun er gammel nok til at vi kan ta opp kampen..
kirsty*2barnsmamma Skrevet 18. april 2010 #2 Skrevet 18. april 2010 Nå har vi endelig klart å venne henne til å sovne i sin egen seng, både på dagen og om natten :-) Jeg har lest om mange metoder på nettet, og det jeg har konkludert med er at det spiller ingen rolle hvilken metode en bruker, bare en er konsekvent. Så jeg bestemte meg for å lage min egen metode, basert på snuppa sin personlighet og hvordan hun oppfører seg når hun ble lagt i sengen. Noen skrikekur er jeg ikke tilhenger av. Jeg kan ikke skjønne at Ferber skal være bra ra 6 mnd... den time out metoden super nanny bruker på tv sier at de små skal ha time out i 1 minut per år. Så om 3 minutter er lenge å stå for en 3-åring, da må vel 3 minutter være en evighet for en liten baby på 6 mnd? Og 3 er bare korteste økten til Ferber, går jo helt opp i 12 minutter! Det vi har gjort, er at vi la henne, og så strøk vi henne og var hos henne mens hun sovnet... men så hadde hun en tendens til å plutselig våkne til, snu seg på magen og tøyse. Så når hun gjorde det, da bare gikk vi ut av rommet. Da begynte hun å gråte. Vi ventet i 10-20 sek før vi gikk inn igjen. Da ble hun så glad for å se oss at når vi snudde henne tilbake på rygg, så slappet hun av og vi kunne stryke henne og hun lukket øynene. Men, så ble det tøys igjen, vi gikk, gråt, vente litt, inn igjen. Og det ble færre ganger ut for hver kveld. Nå har dette pågått i 2 uker, og vi må bare gå ut en gang nå, og hun sovner av seg selv innen 20 minutter. Deilig :-) Denne "kuren" har tatt lengre tid enn ferber, men vi er fornøyd med det. Så kanskje du likegodt skal finne ut din egen metode som du føler deg komfortabel med? Det viktigste er at dere gjør nøyaktig det samme hver kveld, eller så blir babyen forvirret. Så uansett hvor sliten og frustrert, hold på det! Lykke til :-)
maeve er tobarnsmamma<3 Skrevet 18. april 2010 Forfatter #3 Skrevet 18. april 2010 Takk for svar:) Nei Ferber er ikke noe som skal prøves ut her i gården! Problemet, hvis jeg kan kalle det det, er at hun begynner å grine selv om jeg sitter ved siden av henne og stryker og synger eller samme hva. Selv om hun ser at jeg sitter der så hjelper det liksom ikke! Så vet ikke helt hvordan jeg skal få dette til uten at det blir _noe_ grining da.. Men har tenkt litt på dette med faste rutiner hver kveld. Har vel på en måte det allerede da, bare at denne faste rutinen går ut på å amme i søvn..
Gjest eelis+kian Skrevet 18. april 2010 #4 Skrevet 18. april 2010 Jeg kjenner mange som har hatt supergod effekt av opp-ned-metoden, men den funket ikke for oss. Småen gråt i to timer, roet seg når jeg tok han opp, men begynte å gråte igjen så snart jeg bøyde meg for å legge han ned. Jeg rakk altså ikke engang å legge han ned i sengen igjen, før han begynte å gråte. Så jeg gav rett og slett opp! Jeg brukte hysj-metoden. Det blir litt gråting, det gjør det, men den funket helt supert her! Man skal legge babyen når den er mett, tørr, og trøtt men våken. Man skal sitte inne på rommet til den har sovnet, og det er greit å ha litt lys på, sånn at babyen ser deg. Ikke taklampe! Når babyen begynner å gråte, skal man legge en hånd på hodet/panna, og en hånd på brystet til babyen. Om du velger å stryke eller ikke er opp til deg, men det anbefales å ikke stryke, da det virker stimulerende. Gutten min blir i hvert fall helt gal hvis jeg stryker på han. Mens du holder på babyen skal du si "Shh". Man skal hysje så høyt at det overdøver babyen. Så når babyen gråter høyt, hysjer du høyt, og når babyen gråter stille, hysjer du stille. Når babyen slutter å gråte, slutter du å hysje. Jeg satt med hånden på panna hans til han hadde sovnet, og så lusket jeg meg stille ut. Det høres ganske sykt ut, men som sagt, det funket helt supert her. Første kvelden tok det 15 min med hysjing, andre kvelden 5 min, tredje kvelden hysjet jeg bare et par ganger, og etter det har han vært en drøm å legge både på kveldstid og på dagtid. Nå har jeg begynt å nattavvenne, og jeg hysjer nå også. Jeg trenger bare å hysje noen få ganger når han våkner, så sovner han igjen. Det blir litt gråting, men jeg anbefaler denne metoden på det aller sterkeste! :-)
maeve er tobarnsmamma<3 Skrevet 18. april 2010 Forfatter #5 Skrevet 18. april 2010 Prøvde hysj metoden for litt siden da jeg så du hadde skrevet om den, men funket dårlig her i gården gitt Snuppa bare grein og grein og jeg satt og hysja til jeg ble sår i halsen! Etter å ha sittet å hysjet i nesten en time gav jeg opp.. Virket ikke som hun roet seg etterhvert, heller. Ble aldri sånnt hysterisk skriking da, bare HØY sutring og roping nærmest. Hver gang hun ble stille håpte jeg at nåå roer hun seg, men neida :/ Men det er jo verdt et forsøk til da, de små forandrer seg jo så fort at kan jo aldri vite, plutselig virker det nå
Gjest eelis+kian Skrevet 18. april 2010 #6 Skrevet 18. april 2010 Forresten, husker du å "roe ned" før leggetid? De fleste gjør den feilen at de går rett fra leketid til leggetid, og da er hodet til babyen så oppkavet og gira at den rett og slett ikke finner roen. Det jeg gjorde, var at etter pysjen hadde kommet på, fikk han ligge i min seng på soverommet og stirre i veggen (minst mulig stimuli), mens jeg leste høyt fra en bok i 10-15 minutter. Den monotone stemmen man får av å lese høyt, virker søvndyssende på babyer, så da fikk han stresset ned, og ble ordentlig trøtt. Vi hadde det som en fast roe ned-rutine frem til legginga var ordentlig på plass - nå roer vi ned med massasje og natta-sang på badet. Det er viktig med gode leggerutiner også. Alt bør skje til samme tidspunkt hver kveld, særlig i begynnelsen. Og gjør noe spesielt ved kveldsstellet for å markere at nå er det like før du skal legge deg. Jeg bruker massasje som en spesiell ting, og det virker på meg som at han skjønner hva som skal skje når jeg masserer og synger til han.
Gjest eelis+kian Skrevet 18. april 2010 #7 Skrevet 18. april 2010 Nei huff da, det hørtes ikke særlig gøy ut! Da får du bare fortsette å lete etter en metode som funker. Babyer er jo forskjellige, og det er ikke alt som funker på alle. Selv om det hadde vært fint hvis det var sånn, hehehe ;-))
maeve er tobarnsmamma<3 Skrevet 18. april 2010 Forfatter #8 Skrevet 18. april 2010 Hmm nei det er vi nok kanskje ikke så flinke til nei.. Var litt "flinkere" før, dempet belysningen i stua og skrudde av tv'en, men nå i det siste er det vel så som så. Kveldsstellet er kl 19, da er det bading (men bare annenhver dag, sliter litt med tørr hud/eksem),evt. vasking med klut, og så på med pysjen. Så e det inn på stua igjen..Og der blir det kanskje litt mer lek,amming fra ene puppen, og så rundt 20 er det opp på soverommet for å puppe i søvn. Sover ca 20.30. Så du sier noe der! Da blir det opp på soverommet i morgen og lese bok:) Med minst mulig lys også da? Men bør jeg da forflytte meg rett fra bad og kveldsstell og inn på soverommet uten å gå via stua også da kanskje? Føler dette virker så logisk når du sier det! Kan skjønne det at å gå fra lys og lyder til stummende mørkt soverom der du plutselig skal legge deg ned og sove kan være litt vanskelig for en liten knott
lille sprelle Skrevet 18. april 2010 #9 Skrevet 18. april 2010 5 mnd er veldig tidlig synes jeg. Har aldri hatt noe grining, men hun sovner av seg selv nå. I lengre tid har vi sittet inne hos henne, først nær sengen og så lengre unna. Har sunget et par sanger og sagt natta. Selvsagt har det vært noen runder, men heller det enn å få en usikker unge som må ligge å grine alene. Tålmodighet er beste medisin. Vi har sjelden plukket henne opp (du merker når du trenger å gjøre det), men hatt hånda nede i senga, så hun "kjenner" oss.
Gjest eelis+kian Skrevet 18. april 2010 #10 Skrevet 18. april 2010 Ja, ikke sant, det blir en veldig brå overgang for de små som enda er i leke-modus :-) Det lureste er nok å gå rett fra pysj til soverommet, så babyen får "pysj=leggetid" i klartekst. Å gå gjennom stua for å si natta bør være greit, det er i hvert fall ok hjemme hos meg (når det er noen å si natta til der). Jeg hadde nattbordlampa på mens jeg leste for han, ikke noe flombelysning, hehe. Det meste bør tones ned før leggetid egentlig :-) Jeg har også som regel at når vi først har gått inn på soverommet, så går vi ikke ut derfra, samme hva! I begynnelsen hadde vi noen dager der jeg prøvde å legge han for tidlig (før jeg ble ordentlig kjent med trøtthetstegnene hans), så når jeg hadde lest litt i boken til han, oppdaget jeg at han var jo egentlig ikke særlig trøtt. Og da ble vi liggende i senga mi til han var trøtt nok til å legge seg, selv om det tok en hel time. Men det funket fint! Lykke til!! :-D
Gjest eelis+kian Skrevet 18. april 2010 #11 Skrevet 18. april 2010 5 mnd trenger ikke å være tidlig. Jeg gikk igang med leggeprosjektet da knotten var 4 mnd, og det var mye fordi jeg merket at han trengte det. Jeg trengte det også, jeg holdte på å bli gal av å ha en sovende baby i fanget - jeg ble jo lenket fast i sofaen fra 20.00 til jeg gikk og la meg. Alle babyer er forskjellige, og alle mammaer er forskjellige. Noen trenger det før, andre holder ut i en evighet.
Tigerpote Skrevet 18. april 2010 #12 Skrevet 18. april 2010 Iflg hs som vi hadde, skulle man aldri ta opp et barn som var lagt, men være konsekvent og la barnet ligge. Man skal da sette seg på en stol ved sengen, overse barnet, men ha en trygg hånd oppå magen. Dette for å vise at du er der, men når det er natt skal vi sove, ikke tulle. Jeg synes det har fungert ganske bra. Jeg har nok ikke vært så streng som hs sa jeg skulle være, jeg har selvsagt tatt henne opp hvis hun gråter utrøstelig, men ved sutregråt har hun fått ligge. Jeg har også synget en ekstra sang og strøket på henne og sett på henne. Sistnevnte er "fy" på denne metoden;) Uansett bruker vi mye kortere tid på leggingen nå, og hun skjønner at det er natt og at hun skal sove. Unntaket er nå for tiden, hvor jeg ikke skjønner helt hva som plager henne. Kanskje tenner på vei og kanskje allergi. Så nå blir hun tatt opp i hytt og vær:)
Stjerna mi<3 Skrevet 18. april 2010 #13 Skrevet 18. april 2010 Hei=) jeg begynte med å dysse hun i søvn i armene, og rett før hun sovnet la jeg hun i senga/vognen, så etterhver, gikk ikke mange dagene før det var bare å legge hun i senga, si natta eller sov godt, spørs om det var natt eller dag. dette fungerte veldig fint her, og når jeg la henne ned og hun begynte å gråte tok jeg henne opp, roet hun og byssa litt til før jeg prøvde igjen. enkel måte uten skriking=) Lykke til
kirsty*2barnsmamma Skrevet 19. april 2010 #14 Skrevet 19. april 2010 Hysj metode? Oi, det er jo dette jeg gjør, jeg visste bare ikke at det var en metode. Siden hun var nyfødt har hun alltid roet seg med at vi holder en hånd på brystet hennes og en på pannen, med en finger over smokken så den ikke detter ut hehe. Og etterhvert begynte vi å hysje også, sånn uten at vi visste helt hvorfor. Det hjelper også. Mi og begynte å grine mens jeg satt der i begynnelsen, da brukte jeg enten hysj, eller om det ikke funket så gikk jeg ut av rommet i 10 sek. Da var hun så overlykkelig for at jeg kom tilbake at hun roet seg litt med hysj metoden, før det var på'an igjen, og vi gjentok det. Og etterhvert begynte hun å rulle på magen og tøyse, og da gikk vi ut som sagt, og når vi kom inn igjen bsnudde vi henne og brukte hysj. Dette tok som sagt lang tid, men ble gradvis bedre, sakte men sikkert. Håper du finner ut noe som funker for dere. Lykke til da!
Annie:)) Skrevet 19. april 2010 #15 Skrevet 19. april 2010 Hei. Har delvis brukt lignende metode som du beskriver men fra boka "The no cry solution" - den kan anbefales. Mange gode tips om konkrete ting man kan gjøre for å forbedre søvnen. Se nettside : http://www.pantley.com/elizabeth/ Boka beskriver hvordan man starter med å legge når de har nesten sovnet og så går videre etterhvert i 5 trinn. Har vel ikke akkurat hatt "suksess" med noe metode egentlig men har latt søvnen få utvikle seg over tid og ikke håpet på noe quick fix. Har en datter på 3 år og en sønn på 7 mnd. Han ammes fortsatt i søvn da jeg trives med det og syns det er helt ok. Det har jeg tenkt å gjøre så lenge det fungerer. Kveldsrutinen er pysj, kveldsmat, og så amming på rommet med dempet belysning. Vi pleier å ligge i senga vår og ammer og så legger jeg han over i egen seng når han har sovnet. Noen ganger så bare ligger vi tett inntil hverandre uten amming. Det viktigste jeg har lært er at legging skal ikke være noen kamp men en hyggelig stund på slutten av dagen. En av favorittstudene mine er når jeg ligger og har kosestund med min datter, det siste vi gjør før hun sovner. OK, hun er 3 år og ikke 5 mnd, men det jeg prøver å si som jeg kanskje har funner ut med han på 7 mnd er at jeg ikke behøver å vente 3 år på å ha en koselig legging. Beste i verden når han ligger tett inntil meg, mage mot mage, og legger sin lille hånd rundt nakken min. Smelter mammas hjerte Noe som kanskje kan være nyttig er å begynne så smått å legge litt tidligre. Ofte blir det mer gråt jo trøttere de er. Jeg har lagt begge ungene fra ca halv sju siden de var 4-5 mnd. Det er også utrolig deilig med litt mer kveldstid. Ok, så ikke noe bra tips herfra, men lykke til med den myke metoden du har valgt. Er helt enig med ovenfor som sier at et barn på 6 mnd må jo oppleve den her Feber metoden som forferdelig. Ethvert barn egentlig....
las chicas Skrevet 19. april 2010 #16 Skrevet 19. april 2010 brukte opp-ned-metoden når tuppa var ca 4mnd. ett tips er å surre henne inn i helseteppe og legge henne oppå en dyne med en annen dyne over. blir da mye enklere å løfte opp hele den nederste dynen med babyen oppå. første kvelden brukte vi 50 min. dette var bra tungt!! gråten gikk over til hyyyyl etterhvert. den lengste gråteperioden hun hadde mens jeg holdt på var vel på ca 4min. ta med en klokke på rommet. jeg syntes det var fint å holde et lite øye med klokken. andre kvelden brukte vi 12min. så brukte vi 5 min i ca to-tre uker. nå legger jeg henne ned, sier god natt å går ut. inn noen ganger for å plugge inn sutten. jeg anbefaler virkelig den her metoden. den fungerte perfekt for oss!
Annie:)) Skrevet 19. april 2010 #17 Skrevet 19. april 2010 Skinn fungerer også supert for "transport" tilbake i egen seng
maeve er tobarnsmamma<3 Skrevet 19. april 2010 Forfatter #18 Skrevet 19. april 2010 Hun ammes i søvn i vår seng for så å "transporteres" over i sin egen ja:) Men det bruker jeg som regel ikke å gjøre før jeg legger meg selv, prøver å lirke inn litt pupp på senga før hun flyttes over for på den måten å få litt lengre sovetid (vært litt tull om natta en periode, så trenger all den søvnen vi kan få, både hun og jeg!)! Men har ikke tenkt på å bruke noe underlag på henne da..er det bedre kanskje? Off, vet ikke hvordan jeg skal angripe dette her egentlig. Men, må vel som flere av dere sier bare være konsekvent med det jeg velger. Ser at noen av dere mener at det er tidlig ennå å venne de til å sovne av seg selv, men trodde det var sånnt at de fleste hadde orden på det i den alderen jeg? Alle på barselgruppa mi og de andre jeg kjenner har babyer som de "legger ned i senga, kysser på kinnet og sier god natt" (sånn som hun ene sa det) og så sovner de. Hs har også "mast" litt på meg ganske lenge at jeg bør prøve å kutte ut denne uvanen. Det er jo en slags kosestund denne kveldsammingen også da, enig med deg der Annie:)), men har litt lyst å få orden på denne legginga snart sånnt at pappaen også kan ta i et tak. Hun er også litt vanskelig å få i mat på dagtid, så vi må ofte opp i senga å legge oss i mørket midt på dagen uansett, hun er så nysgjerrig på alt og vil helst bare kikke seg rundt. Så vi koser oss masse i løpet av dagen vi
elma82 Skrevet 19. april 2010 #19 Skrevet 19. april 2010 Hmm...babyer er jammen forskjellige ser jeg når jeg lese her! Her har vi (nesten) aldri ammet i søvn, men småen har vært tidvis vanskelig å legge i flere mnd (er 5,5 mnd nå), så har prøvd litt forskjellig, men ingen konsekvent metode akkurat. Jeg er også imot skrikekurer, men har innsett at småen rett og slett trenger å få gråte litt før han sovner. Hvis vi skulle fått han til å sovne uten gråt, måtte vi gått tur med han i vogna hver gang han skulle sove, og det orker vi jo ikke.. Så litt gråt er ikke nødvendigvis farlig. Småen blir også mer stresset av at vi hysjer på han, så det funker ikke her. Ikke roer han seg av å se oss heller, tvert imot, han sovner best alene (dvs foreldre utenfor synsvidde). Så er ikke noen vits å holde på han til han sovner, men gjør det jo noen ganger for å trøste hvis gråten eskalerer. Unntak: noen ganger roer han seg faktisk og sovner hvis jeg holder hånda lett over ansiktet hans (er ikke alltid borti han engang). Holder smokken på plass i samme slengen (men ser jo at di ikke bruker smokk). Så, det vi gjør her, er å gå litt til og fra så lenge han bare sutrer og smågråter. Gir han smokk noen ganger, og bare klapper han litt på hodet uten noe mer dill og går bort igjen. Så lenge han ikke blir hysterisk (da tar vi han opp og trøster), så sovner han etter hvert slik. Tar vanligvis ikke så veldig lang tid. Selv om han ikke ble ammet i søvn, ble han båret i søvn i armene våre på kvelden til han ble litt over 2 mnd. Det var pga magevondt og skriketokter. Så da det var over og han skulle lære seg å sovne selv på kvelden hadde vi en slitsom periode. Vi gjorde noe ala oppned-metoden, selv om vi ikke var konsekvente. Prøvde å trøste i senga først, tok han opp hvis han ble hysterisk. Det gikk seg til etter hvert, så nå er legginga ok (som beskrevet over). Prøv oppned-metoden, synes den virker fornuftig. Hvis ikke hun roer seg etter en del kvelder med den, så kan dere jo ev prøve noe annet. Og ha i bakhodet at hun kanskje er som min, og faktisk trenger å være alene idet hun sovner? Her trøster vi til han roer seg, og så stikker vi så han får ro til å sovne. Viktig å legge henne når hun er trøtt, men ikke overtrøtt også. Jeg synes det har vært vanskelig å finne rett leggetid, men merker det når vi "treffer", for da sovner han ganske greit. Lykke til!!!
elma82 Skrevet 19. april 2010 #20 Skrevet 19. april 2010 Glemte å si at det av og til hjelper å ha noe mykt delvis over ansiktet (min legger ofte kosekluten der selv), eller at han har noe (sammenrullet teppe f.eks) på sida av hodet som han kan gnu nesa inn i. Roer seg ofte godt da.
kirsty*2barnsmamma Skrevet 19. april 2010 #21 Skrevet 19. april 2010 ja litt smågråt hjelper :-) Og gjør heller ikke noe. Men jeg lar henne ikke gråt så lenge som ferber metoden, altså 3,5,7,9 minutter, ja helt opp i 12!
las chicas Skrevet 19. april 2010 #22 Skrevet 19. april 2010 jeg syntes det var mye bedre med "underlag". da blir d ikke så kaldt for babyen å bli lagt ned, samtidig som hun enda er tullet ganske godt inn. hadde forresten rullet en handduk som hun fikk rundt hode under den nederste dynen.. gir også pupp før jeg legger meg. tar henne opp med dynen og det hele
maeve er tobarnsmamma<3 Skrevet 19. april 2010 Forfatter #23 Skrevet 19. april 2010 Hmm, kanskje vi skal ta en liten kamp i morgen kveld Tror det kan være "lettere" for meg å høre henne gråte litt nå enn for et par uker siden hvertfall. Hun virket litt misfornøyd om kvelden og hang i puppen konstant. Nå har vi begynt med litt grøt på kvelden (ca kl 18), og nå virker hun mye mer fornøyd Så da er det ihvertfall ikke det at hun er sulten hvis hun griner litt (er det jeg har vært litt bekymret for tidligere) Kanskje jeg bare skal amme på senga først som jeg pleier..og så lirke meg vekk før hun sovner, og ligge på siden av henne i vår seng og prøve å roe der? Litt sånn gradvis? Eller bare rett over i egen seng? Skulle kommet med en bruksanvisning disse små
Annie:)) Skrevet 19. april 2010 #24 Skrevet 19. april 2010 Bruksanvisning hadde vært greit En ting til bare: ikke tro at "alle" har fått det til på denne alderen, det er nok ca 50/50 vil jeg tro. Ta det bare helt med ro og gjør det i det tempoet du selv er komfortabel med. Ikke la noen mase og si at det skal være sånn eller sånn, husk det er idealbabyen (finnes den ?) som man legger ned, sier god natt og så sover de hele natten til klokka 7. Men skjønner jo også hva du mener for jeg har vært der selv. Jeg gikk kjempelenge og ventet på at snuppa skulle sove til 5 om morgenen slik som "alle andre" men det tok sin tid ja. Nå er vet jeg at det er en periode hvor minstemann er avhengig av meg for legging og at jeg må opp om natten for å amme. Men, det går over og så starter de å sove hele natten og sover av seg selv om kvelden også Tror hvis du klarer å starte legging henne før hun blir overtrøtt så har du et bra utgangspunkt for planen din. Ville ha starta rett etter grøten egentlig. Ser på gutten min at han er mye mer urolig hvis han legges sent. Lykke til fra ei som ikke er konsekvent, ammer i søvn og ammer nattestid lenge etter den "trenger ikke nattemåltid etter 6 mnd" tiden er utgått
På'n igjen! Skrevet 20. april 2010 #25 Skrevet 20. april 2010 Du har jo fått mange tips her, men jeg slenger meg på allikevel! Vi har ei jente som bare surret på kveldene, måtte ammes i søvn, og våknet flere ganger i løpet av kvelden inntil hun var cirka 8 mnd. Da synes jeg (omsider) at nok var nok, og bestemte meg for å prøve opp-ned-metoden. Samtidig begynte vi å legge henne litt tidligere, fordi jeg mistenkte at en av grunnene til at hun ikke klarte å finne søvnen selv var at hun var overtrøtt. Så vi startet kveldsstellet halv sju istedet for sju-halv åtte, og hun var i seng før klokka sju. hun protesterte kraftig mot å bli lagt i sengen, og første kvelden tok det en times tid før hun sovnet (hun begynte å hyle hver gang vi la henne ned, fikk skrike litt, og så tok vi henne opp igjen). Neste kveld tok det litt kortere tid, og neste igjen rundt et kvarter. Det var pappaen som tok de første par kveldene, men etterhvert prøvde jeg også. Litt stryking og kos innimellom, men vi har erfart at hun sovner raskere dersom vi legger henne ned og bare går ut. Kan hende hun skriker i ett minutt eller to, men finner fort roen. Så det funket for oss! Ville ha prøvd å legge henne litt tidligere, det kan hende det funker. Jenta mi bruker heller ikke smokk, og har ingen spesielle "kose-ting", så hun må pent nødt til å finne roen alene. Men det skal sies at hun begynte å snu seg på magen i sengen, og det gjorde at hun sovnet lettere. Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå