Gå til innhold

Når er det naturlig å fjerne trappegrinda?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vesla er 20 mnd, og jeg ser ikke helt for meg å fjerne trappegrinda ennå. Den står øverst i en trapp med mange trinn. Hun er absolutt ikke flink nok til å gå ned trapper, selv om oppover går det ganske greit. Jeg fjerner den selvsagt ikke før jeg føler det er trygt, men når er det egentlig "vanlig" å fjerne den?

Skrevet

Vi har aldri hatt trappegrind på vår trapp, men så har ikke frøkna fri tilgang til gangen der trappa er heller, og når hun er der ute med oss, så går det greit, for hun går opp trappa og aker på rompa ned igjen. Det har hun gjort ganske lenge. Er 21 mndr. :)

Skrevet

Her går og hopper vi ned trappa, så fri ferdsel ville vært galskap, tror jeg. Noen MED trappegrind som har noen ekspertuttalelser? :D

Skrevet

Vi tok bort den oppe i dag...og den nede forsvandt rundt juletider.. Datteren min er 1 1/2 år..

Skrevet

Aldri? *knis* helt angst for trapper jeg:-s

Skrevet

Veldig store forskjeller også her. Vi har ei lang, ganske bratt og glatt trapp. Trappegrinda både oppe og nede kommer nok til å være på til knerten blir 2 år, i alle fall. Ikke bare er det greit å vite at han ikke faller ned, men greit å vite i hvilken etg han er i og;)

Han går ganske så bra både opp og ned (dvs han "bumser" på rumpa eller kryper baklengs ned), men jeg føler meg ikke trygg nok til fri ferdsel enda nei. Om 6 mnd til, da vil jeg tro det går bedre:) Mange venner med kortere og mindre glatte trapper, der får han gå som han vil, og det går finfint. Du får rett og slett vurdere trappa og ungen;)

Skrevet

Vi beholder grinda en god stund til, mini er 16 mnd og eldste er straks 3 år.

Eldste går fint i trapper og minste krabber opp og ned, men han mister plutselig konsentrasjonen og glemmer at han er midt i trappa.

Trappa vår ligger så åpent til at det fort gjort at de kan falle ned når de leker og løper så jeg syns det er kjekt å ha det stengt.

Syns ikke grinda er i veien så den blir nok i mange år enda.

Skrevet

Vi fjernet grinda rundt jul da mini som blir 2 i august begynte aa dra ting bort til dem og klatre over ...

Er en lang og skummel trapp, men har han ikke hatt noen uhell siden vi fjernet dem.

Skrevet

Takk for gode innspill. Ja, vi har fersket henne et par ganger, hvor hun har dratt en stol bort til rekkverket, så vi må passe på. Egentlig handler det jo mest om hvilke sjanser man tør ta, men jeg blir så usikker på hvor flink hun er. Dette i trappa gjør jo de store barna også selvfølgelig, men vi vil jo ikke ha trappegrind til evig tid heller.

Skrevet

Aldri er vel svaret her ;)

Vi har en kjempekjekk trappegring som ikke tar plass eller vises noe særlig når den ikke er igjen. (Som et rullegarding på en måte). Den er hvit og går i ett med den hvite veggen.

Den kan være grei å ha dersom vi får besøk av unger i riktig alder selv når våre barn blir store. Lillegutt er 17 mnd nå og vi bruker trappegrinda ennå. Ikke fordi vi ikke er trygg på han i tappa, men fordi det er greit å avgrense hvilken etasje han befinner seg i.

Skrevet

Det med etasjene er jo absolutt et poeng! ;-)

Skrevet

Vi har akkurat kvittet oss med trappegrinda nede. Dvs, den gikk i stykker og siden jenta nå er 2,5 gadd vi ikke reparere den. Har det siste halvåret ikke vært så nøye på å bruke den. Vi har en veldig bratt, glatt trapp med skarp sving så vi har vært veldig forsiktige med å la henne gå uten følge. Trappegrinda oppe skal stå på lenge ennå pga jeg er livredd hun skal gå i søvne eller i ørska og ramle ned.

Skrevet

Minstemann er 19 mnd og vi har trappegrinda igjen hvis vi er i 2. eller 3. Er ikke alltid så nøye i 1. Hun går fint opp men jeg føler meg ikke trygg på henne nedover selv om hun er ganske forsiktig. Kommer til å ha den igjen i alle fall et halvt år til regner jeg med.

Skrevet

Vi har ikke trapp inne, men hos begge besteforeldrene er det trapper. Mini er 14 måneder nå, og vi kommer nok ikke til å fjerne trappegrinda noen av de stedene med det første. Vi har satt grind på verandaen også, men det er og mye fordi vi bor 50 meter fra vannet. Vil ikke at mini skal løpe ned dit alene.

Jeg har ei venninne med tvillinger. De er 3 år denne måneden, og de fjernet trappegrinda både nede og oppe i trappa for et par måneder siden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...