mamma til en snart to Skrevet 18. april 2010 #1 Skrevet 18. april 2010 hei, jeg lurer på hvor mye klær og hva en bør kjøpe i de forskjellige størrelsene? Har fått beskjed om å ikke kjøpe så mye i størrelse 50. har kjøpt 2 bukser å 2 bodyer. hvor mye mer bør jeg ha? å størrelse 56... hvor lenge blir de brukt? skal jeg kjøpe en del klær i den størrelsen? håper på svar, har lyst å handle litt klær:)
meg83 Skrevet 18. april 2010 #2 Skrevet 18. april 2010 Jeg kan ikke hjelpe deg så mye, men lurer på det samme.. Jeg har kjøpt noen få bodyer med lange og korte ermer, en strømpebukse i ull og en sparkebukse i str.50, og så har jeg kjøpt en god del mer i 56. Tenker at det ikke gjør noe om evt. noe av det i 56 er for stort.. Kjøper f.eks. ikke utedress osv i 50, når de fleste bruker dette lite eller ingenting..
Gravid30 *Har født ei datter* Skrevet 18. april 2010 #3 Skrevet 18. april 2010 Jeg kommer til å kjøpe str i 56 som det minste...Men det kommer jo helt ann på hvor lang og hvor mye bebisen veier ved fødselen.
Lamaungene 07 og 10 Skrevet 18. april 2010 #4 Skrevet 18. april 2010 Førstemann var 50 cm og 3720g da hun ble født..brukte str. 50 i ca. 3-4 uker og str. 56 i ca. 3 mndr etterpå.. Det meste praktiske er ihverfall å ha endel tights og bodyer..de fleste babyer gulper endel så det blir gjerne endel skift i løpet av dagen. (og vaskemaskinen blir ikke akkurat stappfull av 2-4 bodyer hver dag) Veldig praktisk med bodyer med hel åpning(knapper foran) slik at du slipper å tre dem over hodet i starten
Augustbaby:-) Skrevet 18. april 2010 #5 Skrevet 18. april 2010 jeg ble rådet forrige gang til å ikke kjøpe mye i str 50 fordi det var unødvendig. da kjøpte jeg kun litt i str 56, og heller litt mer i 62. det blei jo heilt feil! måtte ut å kjøpe klær i str 50, og påfyll med str.56. datteren min var 3750 og 50 cm, så hun var ikke litenheller. jeg likte ikke å ta på henne for store klær. de er så myke i kroppen at jeg følte hun "sklei inn i klærne". denne gangen skal jeg kjøpe 5-6 bodyer-hvertfall-i str 50. de passer i cirka 2-4 uker tenker jeg. dessuten får vi endel gaver i str 62 og 68, men ingen gir i str 50/56. i tillegg er det jo den første tiden du finner ut hva som var favorittklær og dårlige klær. bedre å stikke ut å kjøpe i str 62 og 68 etterhvert. en har jo god tid til det når den første og mest hektiske barseltiden er over, og en er hjemmeværene;-) ville hatt en gooood del bodyer var jeg deg, men trenger ikke så mye bukser og ulljakker/luer. jeg tror jeg har 10-15 bodyer i str 56 (etter datteren min) men må kjøpe noen mer i 50 fordi jeg kjøpte til datteren min er bare i ull og nå blir det sommerbaby.
Pikenurk nr 2ღFødt 17.juli:) Skrevet 18. april 2010 #6 Skrevet 18. april 2010 Min første tulle kom 3 uker for tidlig, 2700g og 47cm. Hadde ikke noe i 50, bare i 56. Måtte ordne med tøy de første dagene da jeg var kommet hjem. Veldig styr! Jeg anbefaler følgende: Kjøp inn endel i str50, i tilfelle. Men, IKKE VASK/BRUKE tøyet det før dere evt kommer hjem fra sykehuset med en veldig liten baby som trenger det. Får dere ikke bruk for de små str kan det bare byttes. Tøy i 56 kan dere vaske klart til babyankomstm og garantert få bruk for:) Dersom dere ikke får bruk for tøyet i str50, så kan dere bytte dette i butikken til større str etter noen uker når ting har "kommet i orden". H&M er ekstremt villige til å bytte babytøy!!
gullis og snuppis Skrevet 18. april 2010 #7 Skrevet 18. april 2010 Sist ble jeg rådet til bare å kjøpe str 56 fordi de fleste i familien har fått så store barn. Min sønn var imidlertid gjennomsnittlig (3500 g, 50 cm), og nærmest svømte i mange av klærne i starten. Denne gangen har jeg derfor bestemt meg for å kjøpe litt i str 50. Men det blir ikke så mange plagg. De vokser fort i starten, og de fleste bruker nok bare str 50 et par uker. 2-3 bodyer og et par bukser tenker jeg er nok i str 50 i (alle fall hvis man har tørketrommel). Ville heller kjøpt mer i str 56. Det kan de fleste bruke et par mnd. Men min erfaring er at man også får veldig mye i gave (jeg fikk også str 56 i gave) så det trengs ikke så veldig mye av det heller. 5-6 bodyer og 2-3 bukser i str 56 tror jeg holder - til du ser hva du evt har fått. Går an å handle etterpå også Sist var det sånn at vi nesten ikke fikk brukt alt fordi vi fikk så mye.
gulljenta skal bli storesøster Skrevet 19. april 2010 #8 Skrevet 19. april 2010 Vi hadde nesten ikke noe str 50 til første, men skal kjøpe litt nå. Er veldig individuelt med babyer hvor store de er ved fødsel, hvilken vokse kurve de legger seg på. Før jeg fikk barn har jeg alltid hørt at babyer vokser så fort at de ikke rekker og bruke halvparten av klærne engang. Det eneste vi ikke har brukt derimot er klær vi voksne synes er upraktiske. Personlig så foretrakk vi bodyer med knepping i siden og sparkebukser med fot og knepping i skrittet de første størrelsene. Syntes 2 delt ble klumpete og trakk seg opp/ ned på en så liten baby. Først på slutten av str 62 syntes jeg det funket med to delt. Bukser med knepping/ glidelås ble også bare liggende i skuffen her, først nå når hun har bikket 2 år har vi begynnt med det, og da bare en skjelden gang.
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 19. april 2010 #9 Skrevet 19. april 2010 Enig med hun over her at sparkebukser med fot og omslagsbodyer er mest praktisk i starten, fordi todelte sett (og da spesielt gensere/ hettegensere) har en tendens til å krølle seg oppover og bli klumpete på den lille babykroppen. Kjøp også en del pysjer; de blir fort skitne pga gulp, melkesøl og bæsj utenfor bleia- husker at "rekorden" lå på 3 pysjer iløpet av en natt hehe! Når det gjelder størrelse, har jeg klok av skade fra forrige gang kjøpt inn en del i str 50 til denne babyen- str 56 var aaaltfor stort den første måneden sist, og det er jo litt ålreit å ha på babyen klær som faktisk passer når den skal "vises fram" til venner og familie de første ukene etter fødsel;)
mamma til en snart to Skrevet 19. april 2010 Forfatter #10 Skrevet 19. april 2010 Nå tror jeg at jeg har det meste av klær til de første ukene ( str 50 ) * 5 bodyer med lange armer * 5 bukser * 5 par sokker * 2 luer * 1 strømpebukse masse trekantsmekker også en bamsedress i str 62. denne regner jeg med å få bruke fra starten av, ettersom det ikke gjør noe at den er stor. men lurer på , burde jeg hatt noen kortarmede bodyer ? skal ha septemberjente, så tenker at det kansje er litt kaldt? og strømpebukser... fant bare en strømpebukse i str 50-56 . er det ikke normalt å bruke det så tidlig ?
mamma til en snart to Skrevet 19. april 2010 Forfatter #11 Skrevet 19. april 2010 noen andre plagg jeg burde ha? er redd for å ha glemt noe . burde vell kansje hatt noen nattdrakter? hvor har de det i små str? fant ikke på H & M
Pikenurk nr 2ღFødt 17.juli:) Skrevet 19. april 2010 #12 Skrevet 19. april 2010 De første ukene(med nr1) brukte jeg nesten bare pysj. De ammer og sover nesten hele tiden:) Vet du det er så utrolig hyggelig å lese innleggene fra deg! Merker at du sprudler av å glede deg:) Kjempekos!!! Begyte å bruse inni magen min også, av å lese hvor oppspilt du er:)
mamma til en snart to Skrevet 19. april 2010 Forfatter #13 Skrevet 19. april 2010 da kjøper jeg noen pysjer til er glad i å handle klær til babyen:) hehe, ja, jeg gleder meg som en unge det er det største som har skjedd oss, og jeg håper jeg blir verdens beste mamma er min første gang, så jeg har ganske mye jeg lurer på så er jeg 100 % sykemeldt antagelivis ut svangerskapet, så jeg bruker hele min tid på lille Leah i magen føler jeg sitter hele dagen her inne men prøver å lese meg opp til mye info uten om det så spør jeg dere erfarne som kan dette
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 19. april 2010 #14 Skrevet 19. april 2010 ja, kjøp noen pysjer du, selv synes jeg det er ok med ca 5 stk i 50/56, av erfaring fra sist så går det jo en del pysjer pga melkesøl ved amming osv. Jeg har også en del ulltøy i str 50/ 60, som er gull verdt til høstbabyer=) Janus ullbodyer og safa ullstrømpebukser er favorittene her i gården ihvertfall, god kvalitet, og derfor kan lillesøster arve det meste av det storesøster brukte sist. PS- sokker er ikke alltid like praktisk på de små, vær isåfall obs på om de har god stretch/ strikk, sånn at de ikke bare detter av hele tida;)
mamma til en snart to Skrevet 19. april 2010 Forfatter #15 Skrevet 19. april 2010 janus... er ikke det de dem har på sparkjøp kansje? viste egentli det om sokker, men noen var så søte at jeg bare måtte kjøpe de , kansje jeg kan ta de oppå strømpebuksa, sånn at det ikke er krise om de detter av
Hjertelyd & Knøtteline Skrevet 19. april 2010 #16 Skrevet 19. april 2010 Dette er sikkert verdens dummeste spørsmål, men, men: Får man klær til bebisen på sykehuset eller må man ha med eget tøy? Hvis man får: Hva får man? Hilsen ferskingen, hahaha
mamma til en snart to Skrevet 19. april 2010 Forfatter #17 Skrevet 19. april 2010 det var egentli et godt spørsmål etter som jeg husker .. når lillebror ble født, det er da 10 år siden. . . så husker jeg han fikk 1 body fra kreftforeningen . . eller noe sånt. som det sto denne side opp på husker ikke noe annet han fikk. men jeg tar med mine egne klær uansett tror jeg de er litt mer personlige en sykehusklærne . ( hvis de får det )
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 19. april 2010 #18 Skrevet 19. april 2010 Janus får du kjøpt litt rundtomkring, bla. Barnas Hus og Bogerud tekstil. Tom og Trine heter vel det på Sparkjøp? Ikke sikker.. Ja, man får klær til babyen på sykehuset, typisk body og bukse, men det er ofte ganske slitt og litt for stort gjerne.. Så jeg er veldig glad for at jeg tok med litt eget babytøy også, spesielt når venner/ familie kom på besøk og skulle hilse på- siden sykehusklærne ikke var så veldig fine akkurat;)
mamma til en snart to Skrevet 19. april 2010 Forfatter #19 Skrevet 19. april 2010 de har tom og trine på sparkjøp, men også janus kan tenke meg at janus er litt billigere på sparkjøp en på f.eks. Barnas hus å det er jo samme merket
Gjest Skrevet 19. april 2010 #20 Skrevet 19. april 2010 Tusen takk for alle supre svar!! Jeg har en pappa som hver gang vi snakker sammen sier "det er bare bortkastet å kjøpe klær til babyen for du kommer til å få masse uansett" og det er kjempe kjipt å høre hehe jeg VIL kjøpe klær til babyen min, og hva hvis jeg ikke får særlig i størrelse 50 eller 56? Å dra på kjøpesenter med en helt nyfødt baby er det siste jeg vil! Samboeren min fikk nylig beskjed av kompisen sin om at de har masse klær de aldri engang tok av prislappen på, så samboeren min vil heller ikke at jeg skal kjøpe særlig klær... mannfolk... Hittil har jeg: Størrelse 50: 1 body, 2 sparkebukser og 3 par sokker Størrelse 56: 2 body, 2 pysj, 1 bukse, 2 sparkebukser og 6 par sokker Størrelse 62: 1 body, 1 bukse og 1 strømpebukse Det er alt jeg har hittil... har ikke hatt noen anelse i det heletatt om hva slags størrelser man får mest bruk for og evt hvor lenge man bruker de forskjellige... jeg er 18+1 da hehe så har god tid... men jeg vil liksom ha ting på plass og det er kjempekoselig å småhandle!
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 19. april 2010 #21 Skrevet 19. april 2010 hehe, da kan jeg "trøste" deg med at all erfaring, både fra meg selv og andre, tilsier at man som regel får klær i str 62 og oppover, nettopp fordi folk har en oppfatning av at man nesten ikke får brukt mindre størrelser.. Noe som jo IKKE stemmer;) Dessuten får man typisk "finklær" / upraktiske klær, som kjoler, sko, hettegensere osv- som gjerne ser veldig stilig og søtt ut, men som ikke er særlig praktisk brukt sånn i hverdagen. Jeg var ihvertfall veldig glad for at jeg hadde klesskapet hennes fullt opp m klær allerede, for det var lite av barselgavene som kunne taes i bruk med en gang- og noe ble ikke brukt i det hele tatt, nettopp fordi det ikke var praktisk/ behagelig for baby å ha på. Ang str, så kommer det jo helt an på størrelsen på baby såklart, men jenta mi brukte ihvertfall en blanding av 50 og 56 lenge, ihvertfall de 2-3 første månedene. Tror vi gikk helt over til 62 da hun ble 3 mnd sånn ca, mens andre begynner m denne størrelsen en del før- så ikke lett å vite på forhånd, men jeg tenker ihvertfall som så at det er bedre å ha litt for mye enn litt for lite- for det er sant som du sier; shopping m nyfødt baby frister ikke alltid like mye;) Husker ihvertfall at det var to ting muttern ble sendt ut for å kjøpe til oss da jenta var nyfødt, og det var klær i str 50 og ulltøy...Pluss brystpumpe!
Bonusbønna2010 Skrevet 20. april 2010 #22 Skrevet 20. april 2010 Jeg har selv to fra før, hvor behovet var ganske ulikt. Størrelsesmessig var de ganske like, rett over 3000g, men nr. 2 var en skikkelig gulper! Vi opplevde at str 50 var stort de første ukene, og siden nr 2 gulpet mye gikk det til tider 5-6 bodyer per dag og 2-3 pysjer per natt.. :-) Men det går fint å sende andre ut på shopping etter fødselen om du ikke orker selv, for det kan jo være greit å se an størrelsen på barnet før man handler de store mengdene. :-) Ellers tipser jeg om utstyrslisten på Babyshop sine nettsider: http://babyshop.no/babyshop/frontend/files/PUBLISH/Utstyrsguide.pdf Der får du full oversikt over klær og utstyr til både baby og mor. Kos deg med shoppingen og lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå