Indigo 08-10-13 Skrevet 18. april 2010 #1 Skrevet 18. april 2010 Jeg ble lettere sjokkert og holdt på å ramle av stolen da en arrogant kvinnelig lege sa dette i fylla igår på fest. Jeg satt sammen med kusina mi og overhørte en samtale mellom henne og ei gamle legevenninne (som forøvrig er ung og nyutdannet). Samtalen gikk ut på at kusina mi var bekymret for deres felles venninne og hennes alkoholproblem. Denne venninnen drakk bestandig vin, til alle tider og anledninger. Venninnen er for tiden gravid, og drakk fortsatt et glass vin i ny og ne. "HVA" utbrøt jeg. "Drikker hun vin når hun er gravid??" Ja, svarte kusina mi. Så sier altså denne legen: "ja, men et glass vin er jo ikke skadelig", og avføyer min kommentar blankt. Hvordan kan en lege si noe sånt????????? Himmel og hav så irritert jeg ble!
Gjest Skrevet 18. april 2010 #2 Skrevet 18. april 2010 Enig med deg. Det finnes INGEN forskning på dette punktet, og da tar man selvsagt INGEN sjanser på det. Vet det er holdningen til endel, og jeg synes det er sprøtt. Såpass selvkontroll bør en kunne ha.Det gjelder tross alt bare noen få måneder.
mandalay Skrevet 18. april 2010 #3 Skrevet 18. april 2010 Helt enig, utrolig at en lege sier det. Det har jo blitt gjort mye forskning i forhold til skadevirkningene av alkohol, og det er jo også mye uenighet rundt dette. Men vi vet jo at alkohol ikke er bra for fosteret, men samtidig skal ikke et glass vin en gang i blant normalt påvirke fosteret. Mange har jo også drukket masse alkohol før de visste at de var gravide. Men selvom vi ikke vet hvilke doser som skal til for å påvirke fosteret, velger jeg personlig å holde meg helt unna! Alkoholen blir jo faktisk overført til barnet gjennom morkaken og fosteret får like høy promille som moren. Og hvem vil ta sjansen på at barnet kan få en hjerneskade? Eller bare det å vite at lille mini i magen kanskje er spesielt aktiv fordi du drakk et glass vin? Det samme med røyking- det må jo være fælt å leve med at du muligens er grunnen til at barnet ditt har astma. Nei, jeg har aldri hørt en lege som ikke anbefaler totalt avholdenhet fra alkohol når man er gravid.
Junibølle Skrevet 18. april 2010 #4 Skrevet 18. april 2010 Det er faktisk veldig mye ny forskning på akkurat dette punktet, så det er helt utrolig at en lege ikke er mer oppdatert enn som så. Jeg har en vennnne som har forsket på mødre og rusmidle, og hun fortalte at når de har tatt et stort utvalg av testpersoner, har de sett forskjell helt ned til 1 glass vin. Husker ikke helt når dette glasset ble inntatt i svangerskapet, regner med det har noe å si. Det er selvsagt ikke store skader og endringer, men de kunne se tendensen til kanskje noen iq-poeng mindre, litt mer hperaktiv, litt lengre tid før de lærte seg å lese etc. Det er jo selvsagt ikke slik at alle som tar et glass i svangerskapet får barn som blir påvirket av det, og 5 iq-poeng vil man jo ikke savne likevel, men for meg er det uforståelig at man ikke vil gi barnet sitt det aller beste utgangspunktet i livet som man kan. Dette gjelder jo også røykere. Helt uforståelig for min del...
Linn2007 Skrevet 18. april 2010 #5 Skrevet 18. april 2010 Det å ta et lite glass vin i ny og ne er stort sett ufarlig for fosteret, men det som er risikoen ved det er at dersom dette blir inntatt akkurat på det tidspunktet forsteret er i ferd med å utvikle vitale organer kan det faktisk gi ganske store konsekvenser. Dette er bevist ved forskning på Haukeland. Det er mange som er helt avholds de tre første månedene på grunn av at det er da alle organene dannes, men som har et mer avslappet forhold til det seinere i svangerskapet. Dette er mitt andre svangerskap og jeg har ikke smakt på alkohol verken forrige gang eller denne gangen. Har flere venninner som har gjort det uten at noen av deres barn har ADHD eller lavere IQ.
Indigo 08-10-13 Skrevet 18. april 2010 Forfatter #6 Skrevet 18. april 2010 HI her:) Først og fremst ble jeg så overasket over at denne jenta drakk alkohol i svangerskapet. Hun hadde visstnok gjort det ved flere anledninger. Dette er en godt voksen jente, med bra utdannelse og jobb, mange ressurser og ”ræva full av penger”. Mer penger enn de fleste oss kan drømme om.. Dernest ble jeg så sjokkert over at en lege kan si noe sånt, ”at et glass vin ikke var skadelig!”. Jeg satt altså ved siden av denne legejenta med en meget struttende mage. Heldigvis vet jeg bedre, og kunne aldri finne på å drikke et glass vin i svangerskapet. Men hva med de med mindre ressurser? Hva med ei uopplyst 17 år gammel jente. Hva ville hun tenkt om legen hennes sa dette? Okei, enn hvis et glass vin i svangerskapet ikke er skadelig? Men hvor går grensa? Hvor stort kan dette vinglasset være, kan det være greit med to eller tre glass vin? Hvor ofte? Hver kveld? Er det snakk om hver fredag? En gang i måneden? Et glass vin i løpet av hele svangerskapet? Hva menes med at ”et glass vin ikke er skadelig”? Det er jo en utbredt viten at hvis alkohol hadde blitt introdusert på markedet i dag så ville det blitt klassifisert som et forbudt narkotisk stoff. Alkohol ødelegger utrolig mange familier, og tar livet av flest mennesker i samfunnet vårt. Alkohol tar langt flere liv enn hva narkotika faktisk gjør! Hvordan kan da en lege mene at et glass alkohol ikke er skadelig for fosteret? Hvordan kan man med sikkerhet si at fosteret ikke vil bli påvirket? Jeg trodde virkelig vi var kommet lenger i år 2010, med tanke på all forskning som er gjort på området! Jeg synes dessuten det blir helt feil å si at "jeg har flere venninner som drakk alkohol iløpet av svangerskapet, og deres barn tok ikke skade". Og dermed trekke den konklusjon at alkohol ikke er skadelig for fosteret!! Hva med alle de barna som faktisk har tatt skade? Hva menes med stort sett ufarlig? At noen ganger går det galt altså! Er det glasset med vin verdt det da? Nei huff, nå angrer jeg på at jeg ikke tok denne diskusjonen i går, fordi jeg lurer virkelig på hva slags argumenter denne legen hadde!!!
Linn2007 Skrevet 18. april 2010 #7 Skrevet 18. april 2010 Nei, jeg er helt enig med deg og har tatt mitt valg om å holde meg helt unna basert på at det er en risiko ved det. Og jeg er definitivt enig i alt det andre du sier om alkohol. Det som menes med stort sett ufarlig er at det i de fleste tilfeller går det bra - og da menes selvfølgelig små mengder hvor mor ikke blir beruset (f.eks. et halvt glass champagne på 17 mai, et lite glass på julaften, altså et glass ved spesielle anledninger....) men man VET ikke og ja noen ganger går det galt i følge den forskningen jeg henviser til - tror det er fra 2004. Men som sagt, har flere venninner og kolleger som har tatt et glass vin i ny og ne med god samvittighet uten at barna har tatt skade av det.... sier ikke det for å rettferdiggjøre at de gjøre det - avstår som sagt 100% selv... men det er nå sånn det er. Jeg synes det er vanskelig å irettesette andre som gjør det, det blir liksom som å antyde at de er dårlige mødre...
gulljenta skal bli storesøster Skrevet 19. april 2010 #8 Skrevet 19. april 2010 Du kan jo aldri vite om barnet har fks lavere iq. Kan selvfølgelig måle opp mot snittet, men Hva om dette barnet adde hatt høyere iq om mor ikke tok et glass vin? Og ikke alle ting kan sees med en gang. Kanskje lærer barnet saktere enn det ville gjort om det ikke ble utsatt for alkohol i svangerskapet. Alle sånne ting kan man ikke vite hverken på forhånd eller i ettertid!
Mamma's Magic Skrevet 19. april 2010 #9 Skrevet 19. april 2010 Jeg må nesten le:) I Norge er vi HELT hysteriske når det kommer til alkohol og graviditet. Det er klart det ikke skader med et glass vin i ny og ne! Og med et glass mener jeg et bittelite et, og med ny og ne mener jeg, tja, alt fra et par ganger i mnd til litt sjeldnere. Som HI selv sier, en lege kom med denne ytringen. Og leger har vel i allefall per definisjon litt bedre greie på dette enn vi vanlige dødelige. Min jordmor sa seg enig med meg i akkurat dette, men hun sa også at "som jordmor må jeg si at folk skal avstå helt fra alkohol fordi vi vet så lite om hvor store mengder som skal til for å forårsake skade. Men ett glass en sjelden gang, skader ikke." Jeg har bodd i USA i flere år, og der er holdningen helt annerledes enn i Norge. Man heller ikke innpå, så klart, men det anses som greit å ta en liten smak. I Norge ringer man omtrent barnevernet hvis gravide tar en slurk vin eller vurderer å ikke amme. Det er helt vilt hvor konforme vi er! (Samtidig vil jeg legge til at jeg til nå ikke har drukket en dråpe alkohol i graviditeten, og jege r i uke 27. Men jeg tror jeg kommer til å ta litt i bunnen av et hvitvinsglass utover sommeren, og det med verdens beste samvittinghet!)
septermor Skrevet 19. april 2010 #10 Skrevet 19. april 2010 en god grunn til totalt avhold for meg er at da slipper jeg diskusjonen hver gang det blir servert vin, og det er ganske ofte. hvorfor velge å unngå akkurat dette glasset ved akkurat denne hyggelige anledningen? Det er for meg mye enklere å holde en total linje på at alkohol det rører jeg ikke akkurat nå for tiden uansett hvem som byr eller hva som er anlednignen. og så slipper jeg å lure hvis/når barnet er 10 år og sliter med ett eller annet om jeg kunne ha gjort det lettere for ham eller henne ved å vise mer måtehold.
Hjertelyd & Knøtteline Skrevet 19. april 2010 #11 Skrevet 19. april 2010 Hvor mange av dere drakk alkohol før dere oppdaget at dere var gravide? Jeg oppdaget ikke at jeg var gravid før i barnets uke 3/4 og hadde vært på to julebord og ymse. Tok faktsik en test på forventet mensdag som var negativ og gikk på fest samme kveld. Det står i testen at den er 98 % sikker og jeg følte det var et forsvarlig valg. Har ikke drukket annet enn alkoholfritt (munkholm etc) etter jeg fant ut at jeg var gravid, men det er jo i de første ukene fosteret er mest sensitivt. Hvis det har oppstått skade er det mest sannsynlig fra de første ukene sier forskningen fordi da skjer den mest sensitive utviklingen. Mener dere at jeg har gjort noe galt? Er dette verre eller bedre enn å drikke et glass i siste trimester da mulighetene for skade er minimale? Og hvor mange andre er i samme situasjon? Poenget mitt er at jeg ikke ønsker å kritisere noen som tar ett glass (begrensede mengder som omtrent tilsvarer alkoinnholdet i en munkhold f.eks.) siden jeg selv (uforvarende) har drukket under graviditeten i den perioden hvor fosteret var mest utsatt. Det blir litt "stein i glasshus" for min del.
Linn2007 Skrevet 19. april 2010 #12 Skrevet 19. april 2010 Jeg diskuterte akkurat det med en jordmor sist jeg var gravid, og det hun sa var at det kan ta opp til to uker etter unnfangelse før fosteret fester seg og i perioden før dette skjer er det jo ikke i kontakt med mors blod. Denne gangen er graviditeten nøye planlagt, så da droppet jeg alkoholen mellom eggløsning og forventet mens.
Frk Fjong Skrevet 19. april 2010 #13 Skrevet 19. april 2010 Til Hjertelyd... På denne tiden var det ikke noen form for kommunikasjon mellom ditt og barnets blod.. Og det diskusjonen her gikk ut på var alkohol UNDER svangerskapet...når du VET at du er gravid...og at det gjentar seg... Jeg vil påstå at det er en vesentlig forskjell på hva man gjør FØR man finner ut av graviditeten, og etterpå...
Hjertelyd & Knøtteline Skrevet 19. april 2010 #14 Skrevet 19. april 2010 Vel, det som er offisiell informasjon er at alkohol kan skade selv om det ikke er blodtilførsel mellom mor og barn pga at alkohol går i cellene i tillegg til blodomløpet. Og i uke to/tre er i alle fall blodtilførselen fra mor til barn uansett etablert. Dette har jeg lest i nettmøte med en representant fra statens helsetilsyn, tror det var aftenposten som arrangerte nettmøtet. Jeg synes det er et poeng pga jeg visste at jeg kunne være gravid da jeg drakk, men ikke at jeg faktisk var det. Burde jeg vært mer forsiktig da ettersom det er ansett for å være den mest sårbare fasen? Og ettersom det er den mest sårbare fasen, er det ikke verre å drikke seg full da enn å ta et lite glass vin i tredje trimester? Synes alkoholdebatten er veldig unyansert og at vi gjerne velger å se bort i fra våre egne "synder" og heller peker på andre.
Indigo 08-10-13 Skrevet 19. april 2010 Forfatter #15 Skrevet 19. april 2010 Som jeg nevner; jeg kan strekke meg så langt som å tenke, ok enn hvis et glass vin ikke er skadelig. Men hvor går egentlig grensa da? Kanskje du klarer å nøye deg med bunnen i et hvitvinsglass. Det er ikke sikkert at andre gjør det! Hvor mye skal til før at det er skadelig? Er det da verdt det? Jeg kunne aldri levd med meg selv om barnet mitt hadde fått for eksempel adhd, og jeg visste at jeg kunne gjort ting anderledes under svangerskapet. Hadde sikkert knapt gått en dag uten at jeg ville ha tenkt om alkoholen jeg drakk i løpet av den tiden var skyld i det. Når man først sier at et glass er greit, så er det fort gjort å drikke flere. I hvert fall for de kvinner som kanskje allerede har problemer i livet sitt, og som tyr til rusmidler oftere enn hva som er ”normalen”. Disse vil kanskje ikke klare å kutte så mye ned ved et svangerskap. Hvis man først sier at et glass er greit så vil jo ikke andre reagere så mye på at man drikker. Dessuten synes jeg det er skremmende at kvinner velger å drikke under svangerskapet når man vet at alkohol skader fosteret. Det er det ingen tvil om ifølge forskningen!! Hvordan kan du vite hvilken mengde som skal til for å ikke skade barnet ditt??? Diskusjonen dreier seg forresten ikke om den fylla du tok deg i det barnet ble unnfanget, eller før du fant ut at du var gravid. Jeg snakker om alkoholen som nytes etter at graviditeten er et faktum, bare så det ikke er tvil rundt det. Men kanskje man burde la være å drikke under prøvetiden, ikke vet jeg hva slags skader embryoet evt. kan få? Likevel har jeg hørt det samme som nevnt her at alkohol før ikm ikke skal være skadelig fordi det er så tidlig!
Hjertelyd & Knøtteline Skrevet 19. april 2010 #16 Skrevet 19. april 2010 Bare så en ting er klart: Det er FEIL at alkohol ikke er skadelig tidlig i sv.skapet fordi det ikke er etablert blodforbindelse mellom mor og foster. Alkohol er skadelig fra dag én og farligst de første ukene av sv.skapet og første trimester. Jeg mener at hvis manmener at drikking etter man vet at man er gravid er uansvarlig er det også uansvarlig å drikke før man vet om man er gravid så lenge det er en mulighet for at man er det. Jeg er skyldig i sistnevnte og opplever at folk later som om det er helt greit men samtidig også synes det er greit å rette fingeren mot andre som drikker senere. Det er min oppfatning at denne holdningen er gal. Jeg ser at dere ønsker at debatten skal handle om drikking etter at sv.skapet er stadfestet. Jeg er av den oppfatning at de problemstillingene jeg har reist er interessante for den moralske og etiske begrunnelse for denne debatten, men registrerer at det ikke er enighet om det.
Vimse + gullene Skrevet 19. april 2010 #17 Skrevet 19. april 2010 litt fascinerende å se til andre land som danmark og england, der et pat alkoholenheter nærmest er gjengs. Surfet på nett og fant en "max to om uken"-artikkel fra Danmark. Lurer på om mange flere barn der sliter med adhd og lignende der?
mlkg Skrevet 20. april 2010 #18 Skrevet 20. april 2010 Anbefaler alle som tror at de kanskje kan være gravide/er i ferd med å bli gravide/har ubeskyttet sex å avstå fra alkohol i 1.trimester. Man vet at fosteret kan få skader. Slik jeg har forstått det, fordeler alkoholen seg i væske i hele kroppen, slik at det også kan påvirke befruktede egg som ikke har festet seg. Siste del av svangerskapet tror jeg ikke man har klare holdepunkter for at alkohol er skadelig. Så der får vel folk gjøre mer som de synes. (Men samtidig, barnet får jo samme promille som mor. Hvem ville blandet alkohol i melka til et nyfødt barn?)
Mamma's Magic Skrevet 20. april 2010 #19 Skrevet 20. april 2010 Tro det eller ei, aaamamma, men det er faktisk mange steder hvor det ER vanlig å blande alkohol i melken til et nyfødt barn! Og det er land som er langt lengre fremme forskningsmessig enn Norge. Nå er det vel ingen forskere som anbefaler dette, og det gjør selvsagt heller ikke jeg, men jeg tenker slapp nå av, folkens, og pass deg selv! ER det virkelig noen gravide i Norge i det hele tatt som heller i seg alkohol til den store gullmedaljen? Noen vil det sikkert være, men i så fall har man et problem, tror jeg. At gravide tar et lite glass vin på fest et stykke ut i svangerskapet gjør ikke at babyen får ADHD, i så fall skulle jeg (og mange med meg) vært helt på bærtur, da jeg vet at min mor dro på fest og drakk drinker da hun gikk gravid med meg. Ikke daglig, og heller ikke ukentlig, men det hendte. Helt topp at dere velger å avstå fra alkohol i sin helhet under graviditeten, men la andre få ta sine egne valg! Fosteret får samme promille som mor, men er det noen som har lidd under promillen man får fra et lite glass vin? Jeg tror ikke det.
Gjest Skrevet 20. april 2010 #20 Skrevet 20. april 2010 Er alkohol så viktig at en ikke kan klare seg uten alkohol i ett år?! Hva så om det ikke skader fosteret i uke 25, er det nødvendig å ta sjansen? Så lenge forskerne ikke er helt sikre på konsekvensene så mener jeg at en skal holde seg unna alkohol så lenge en er gravid eller ammer (går jo an å pumpe seg før ett glass og vente med å gi brystmelk direkte til all alkohol er ute av kroppen). Men å ikke kunne avstå fra alkohol tyder på ett alkoholproblem mener jeg. Og forresten, leger er så absolutt dødelige, der har bare tatt en utdannelse som andre, og ja det kreves et høyt karaktersnitt, men det er det eneste kravet for å bli lege.... De er nødvendigvis ikke mer intelligente enn de som vasker på legekontoret eller de som legger asfalt på vegene, de har bare valgt en utdannelse, og om alle egner seg til det yrket er en helt annen sak...
Mzzizzy+augustspire <3 Skrevet 20. april 2010 #21 Skrevet 20. april 2010 Ei bekjent av meg drakk i svangerskapet, og barnet hennes sliter nå med manglende forståelses evne, mangel på empati og samvittighet, adhd symptomer, problemer med avføring i trusa i en alder av 13 år, problemer med å finne og å holde på venner pga lyving stjeling ol... Så alkohol under svangerskapet ER skadelig. Hvor mye hun drakk er jeg usikker på, men hun unnskylder seg med at jordmor på den tiden sa hun kunne drikke et eller to glass vin eller øl for å klare å sove på kvelden. Hun har heldigvis ikke flere enn dette barnet, og h*n har vært til all slags utredninger for å finne ut av hva denne oppførselen kunne være, før hun etter flere år innrømmet at hun hadde hatt ved flere annledninger hatt seg et glass øl og vin mens hun gikk gravid. Ergo han fikk diagnosen alkoholsyndrom. Så til denne legen som sier at alkohol ikke er skadelig i begrensede mengder under et svangerskap, burde finne seg et annet yrke, eller sette seg ned å lese igjennom nyere forskning på dette temaet!!!!
siz85 Skrevet 20. april 2010 #22 Skrevet 20. april 2010 Både fastlegen min og spesialisten jeg har vært hos har begge tatt dette med alkohol opp helt uoppfordret. De er godt voksne, erfarne leger og begge har sagt at et glass vin til maten i ny og ne ikke er skadelig og at grunnet det at det er hysteri i norge om dette er for å få ned bruken av overdreven bruk av alkohol i svangerskapet som selvfølgelig kan gi mange skader både tidlie og senere i livet. Barnet ditt kommer ikke til å få diagnosen FAS hvis du har nyt et par glass vin under svangersvangerskapet.
nr 2 har nå gutt og jente !! Skrevet 20. april 2010 #23 Skrevet 20. april 2010 alle VET vel at alkohol er en nei ting i svangerskapet, men vi må selv være ansvarlige for våre valg !! Hos meg er det totaltforbud mot alkohol og røyk. - Kan heller glede meg til jeg skal kose meg med et rødvinsglass og en røyk utpå høsten engang.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå