Gå til innhold

Dere som er rehsus negativ...

Anbefalte innlegg

Skrevet

...hvordan har dette påvirket deres svangerskap og fødsel?

Videoannonse
Annonse
Gjest amandine
Skrevet

Ikke i det hele tatt;) Dvs ekstra blodprøver i svangerskapet og en sprøyte om ungen har vært positiv. Så i mitt tilfelle, 3 negative barn = ingen sprøyte, en abort i uke 17 og sprøyte.

Ikke noe problem, heldigvis!

Skrevet

Det ble tatt en ekstra blodprøve i uke 32 tror jeg for å sjekke om jeg hadde dannet antistoffer. Og så ble det tatt blodprøve fra navlesnoren da babyen ble født for å sjekke barnets blodtype. Min datter var rehsus positiv, så derfor fikk jeg en sprøyte innen et døgn etter (tror det var et døgn) sånn at jeg ikke skulle danne antistoffer. Denne sprøyten må tas hver gang jeg blir gravid, også dersom jeg spontanaborterer.

Skrevet

Det har ikke hatt noe spesielt å si. Tok et par ekstra blodprøver i svangerskapet for å sjekke om det ble dannet antistoffer. Babyen viste seg også å være negativ, så da var det ingen problem.

Skrevet

Var et par ekstra blodprøver som nevnt over her. Ellers ingenting.... hadde en pefekt graviditet og fødsel.

Skrevet

To blodprøver ila svangerskapet.

Etter fødselen med Daniel fikk jeg en sprøyte.

Denne gang gjenstår å se..

Har ikke vært noe problematisk og anser det heller ikke som noe problem.

Bare jeg får sprøyten om jeg må ha den er jo alt greit, og det blir fulgt opp av helsevesenet.

Skrevet

Ikke i hele tatt. Bare tatt de ekstra blodprøvene i svskapet, pluss navlestrengsblod etter at babyen kom ut. Alle mine tre barn har vært rhesus positiv så jeg har fått vaksinen etterpå.

Skrevet

Høres bra ut! Bare lurer for jeg har ei venninne som (over)dramatiserer dette så voldsomt. Vet at det kan bli komplikasjoner ved å være rhesus negativ, men vanligvis går det veldig greit. Hun påstår at hun mest sannsynlig må ha KS pga dette, at dette er veldig alvorlig og at hun må følges opp mye oftere enn hva som er vanlig. Tror nok hun smører litt "tykt på"....

Gjest amandine
Skrevet

Det kan jo være hun bærer et positivt barn, det kan bli dramatisk, men tror det er sjelden. Selv har jeg vært med på utskifting av blod hos tvillinger, jeg tenkte ikke mye over det da, men hadde nok vært helt på tuppa om det var mine unger... Da var det jeg som var blodgiver og barna var nyfødte. Heldigvis har jeg selv bare negative barn.

Skrevet

Hei :-)

Husker jeg ble nervøs når jeg fikk vite at jeg er rhesus minus, ringte faktisk laboratoriet og var sikker på at de hadde målt feil ;-) men fikk da litt mer lærdom om hvordan blodtyper genetisk videreføres... Venninnen til mamma som er jordmor fikk meg roet helt ned :-)

Det hadde ingen merkbar påvirkning av mitt svangerskap. Fikk vel to profilaksesprøyter.

Var rimelig sikker på at lillemann ville være + så visste at jeg var i en risikogruppe, men de har jo veldig gode rutiner på det.

Skrevet

Ikke noe annet enn en sprøyte i skinka dagen etter fødsel, siden hun er positiv :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...