Gå til innhold

bordskikk eller ikke?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan gjør dere det? Vi får voldsomt mye kritikk om hvordan vi tillater vår 21 måneder gamle lille å spise middag.

Hun spiser stort sett selv, men det blir jo en del gris og søl, middag på gulvet og på bordet.

Hun får ikke lov til å leke med maten, men vi er ikke kjempenøye på om hun spiser litt med fingrene, så sant mesteparten spises med skje.

Familien er veldig kritisk til dette og dette er et evig tema når vi er i middagsbesøk.

Er det riktig at besteforeldrene skal nekte gjestene å la barnet sitt spise sånn de synes er riktig?

Hadde det vært opp til besteforeldrene, hadde hun blitt matet, for da blir det ikke gris og søl.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Poden er 23 mnd.

Han spiser selv, det hadde nok blitt rabalder om vi skulle prøvd å mate han.... :)

Nå er han blitt veldig flink til å spise selv, men vi synes det viktigste er at han faktisk spiser. Og alt skal jo læres. Så om han spiser litt med fingrene så er dette selvsagt helt ok.

Han får ikke lov til å kaste mat, da setter vi foten ned. Men ellers er det meste greit så lenge det går i munnen til slutt.

Må si at jeg hadde blitt irritert om besteforeldrene hadde kritisert dette. Skjønner jo selvsagt at de ikke liker det hvis de har dyre tepper el.l under spisebordet, men syns det er naturlig å spise på kjøkkenet så lenge det er små barn ved bordet. Kan ikke forvente at det ikke havner noe på gulvet :)

Skrevet

Hei. Godt å se at noen er enig med oss. :-)

Under spisebordet er det parkett, det bør tåle litt middagsrester. :-)

Skrevet

Hos mine svigerforeldre er det teppe under spisestuebordet så der passer vi på at det endten blir biter som han kan putte i munnen, eller vi mater han.

Her hjemme får han grise som han vil, men har også respekt for andre hvis de ikke liker at han griser. Vi hadde en periode hvor han SKULLE spise selv, men det er det vi som styrer. Vi må feks ta bastøferja for å komme til besteforeldrene. Den tar 35 min. Hvis vi reiser rett etter barnehagen passer det fint å spise middag der, men der får han ikke spise og søle.

MEN jeg hadde reagert på om BESTEFORELDRENE la seg opp i vår barneoppdragelse!!!! Så lenge dere tørker opp, så er vel ikke det noe problem?

Mine svigerforeldre hender legger seg opp i ting vi gjør, men det bare overser jeg. Vi hadde feks en greie om å krabbe i trappa, noe jeg synes er helt greit, men de ville si nei til. Jeg vil ikke at trappa skal være en nei-ting. Da tar vi evt trappagrinda for hvis ikke vi kan passe på. MEN samtidig er jeg for husfred så langt det lar seg gjøre, så valgte å ikke lage noe styr :)

Skrevet

Jo, vi tørker opp alt. Etter hver middag kryper jeg på gulvet med klut for å samle opp all middag.

Det hadde jo ikke vært noen diskusjon hvis det hadde vært et teppe under bordet.

Skrevet

De må jo grise for å lære! Dessuten gir det fin mestringsfølelse å klare å spise selv.

Ikke bry deg om besteforeldrene!

Skrevet

Å forvente at en toåring skal sitte pent og spise ordentlig uten å søle, eller bli matet, høres litt i overkant optimistisk ut..

Jeg synes ikke de kan legge seg opp i hvordan hun skal spise, det er deres jobb. Men de kan godt si at hos dem skal det ikke grises. Så får dere la være å spise middag der frem til jenta klarer å spise uten å grise.

Skrevet

så flott at hun spiser selv det er slik de lærer og så å til slutt ikke grise fælt. øving gjør mester.

du får også forsvare det med at barnet får god trenging i finmotoriske bavegelser, dette er viktig.

hva med å ha med en liten voksduk til der hun skal spise neste gang. og rydd og vask etter henne selv. da har de ingenting de skulle sakt.( jeg vet selvfølgelig ike om dere allerede gjør dette.)

Skrevet

Jenta vår griser aldri så mye som hjemme hos svigers. Svigermor fortalte meg litt diskret at hun trodde på Freuds teorier om at barn fikk bedre seksualliv som voksen om de fikk grise med maten i barneåra. Da måtte jeg le litt inni meg selv. Søte svigermor som prøver å redde barnebarnets fremtidige seksualliv. ;)

Skrevet

Jeg synes ikke man kan forvente at så små barn skal spise pent hele tiden. Jeg synes også det viktigste er at de faktisk spiser og at vi alle koser oss med maten og har det hyggelig rundt bordet.

Nå er gutten vår bare 17 mnd, men det blir en del grising når han spiser ja. Han spiser greit med både gaffel og skje, og med fingrene innimellom, og han får lov å spise akkurat som han vil. Vi retter ham ikke på spisemåten hans, det eneste er når han er mett så har han en tendens til å skulle kaste evt rester på gulvet. Da stanser vi ham og forklarer at hvis han er mett tar vi vekk tallerkenen og at maten ikke skal kastes på gulvet. Men mens han spiser er det som sagt lov å søle.

Jeg synes du bare skal overse besteforeldrene og si at dere vil at barnet deres skal øve seg på å spise selv. Hvis hun skal bli matet i all evighet lærer hun seg i allefall ikke å spise pent. Det kommer etterhvert, med øvelse.

Skrevet

Kjempetakk for svar alle dere. Nå er jeg enda mer sikker i min sak, at vi gjør ting riktig hva angår bordskikk hos minsten.

Takk. :-)

Skrevet

Hvis besteforeldrene har teppe på gulvet så legg et håndkle på gulvet der barnet sitter så blir ikke teppet tilgriset.

Skrevet

Hadde mine eller sambo sine foreldre lagt seg opp i hvordan vi oppdrar poden, så hadde jeg nok reagert. De må gjerne fortelle hva som fungerte med oss da vi var små, men vi må jo velge selv hvordan vi vil gjøre det.

Hadde jeg fått beskjed om at de ikke likte grising, så hadde jeg sagt at vi ikke kommer på besøk før poden spiser uten å grise og hvis de kommer til oss så får de bare tåle det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...