minsin- j27.08.06, j10.04.10 Skrevet 17. april 2010 #1 Skrevet 17. april 2010 ho er en skikkelig sovejente... sover hele dagen, må vekke henne til måltidene men på senkvelden våkner hun til og vil ha oppmerksohet til ut på morgenkvisten.... ho er jo så ny enda så det gjør seg vel til men hvordan skal jeg venne henne til at natt er natt??
Huldretussa ' en av hver sort' Skrevet 17. april 2010 #2 Skrevet 17. april 2010 Om hun sover på et annet sted, fortrinnsvis et stille og mørk sted på natta, stimuleres minst mulig på natta ol. Tror jeg nok hun vil lære forskjellen etterhvert. Men som du selv sier er det jo fortsatt ganske tidlig
septbaby09 Skrevet 17. april 2010 #3 Skrevet 17. april 2010 Det er veldig vanlig at så smø babyer har denne rytmen. det vil mest sansynlig gå seg til av seg selv etterhvert. Ang rutiner, sier de at man ikke behøøver å stresse med det før ved 3 mnd. Du får bare slappe av, og prøve å sove litt på dagen selv, la husvask være husvask
Vimsetrollet Skrevet 17. april 2010 #4 Skrevet 17. april 2010 Sønnen min var lenge våken fra kl 23-03, og spiste alltid masse på natt.Vi ble rådet til å passe på at han fikk mat hver 3. time på dagen, slik at han ikke skulle være så sulten på natta. Vi gjorde aldri noe for å endre på dette, det bare ordnet seg av seg selv. Husker ikke helt hvor lang tid det tok, men plutselig tok han kveld kl 19-20.
L&M Skrevet 18. april 2010 #5 Skrevet 18. april 2010 Når eg gikk gravid sa eg til mamma at jenta alltid våkna kl23 i magen og ba ho hugse det til ho var født får å sjå om ho hadde samme mønster då. Og det hadde ho! Sov masse på dagen og tidlig kveld får å så vere utkvilt og klar for natta! Og då holdt ho d gåande til 3-4-5 får so å sove til 9, få mat og sove til 12-13 =/ Men litt etter litt sovna ho tidligare og tidligare på natta.. trur ho va ca 3 mnd når ho sov frå 22 til 7-8 fast kvar natt. då med fleire natt måltid.. Trur det viktigaste du kan gjør er som ho over skriver, passe på å ikkje aktivisere ho og "ha natt". Eg satt oppe i stova med alle lysa av og såg på tv nesten uten lyd.. og duppa litt her og der =p Hadde minimalt med lys viss ho skulle skiftast på og berre kviskra til ho.. Er jo kjedelig å ikkje få orntlig våkentid med babyen sin, men vi har tatt det igjen no når våkentida er på dagen =) Syns det var ein grei og skånsom måta å få snudd døgnet henna på..
abella Skrevet 18. april 2010 #6 Skrevet 18. april 2010 Gi henne mat hver 3. time på dagtid. Du kan godt vekke henne for å gi mat, og hvis hun fortsatt er trøtt kan hun få sove igjen etter måltidet. Så lar du henne styre måltidene på natta selv. Minst mulig stimuli på natta er også viktig, men det sier seg vel kanskje selv... :-) Det ordner seg som regel relativt fort.
fjellgeita♀09 ♂10baby14 Skrevet 18. april 2010 #7 Skrevet 18. april 2010 vår sovnet ikke ordentlig før i 3-tiden på natten den første tiden. Hun sov ganske dårlig på dagtid også. men det eneste vi gjorde den første tiden var bare å ta på pysj tidlig på kvelden. Ellers gjorde vi ikke det store. vi lot henne ligge i vugga på dagtid, og i senga, eller sammen med oss på natta. men vi la henne ikke senga kl 20 på kvelden, for da ble vi sittende og bysse på soverommet til langt utpå natt, så det var ikke noe poeng. Det var mørkt på kvelden den tiden hun kom til verden, så det ble automatisk svakere lys i stua. Døgnrytmen kom av seg selv. Etterhvert som hun ble eldre sovnet hun tidliger og tidligere på kvelden. Rundt 4-5 mnd alder begynte hun å ta kveld kl 07 om kvelden.
Kate77 Skrevet 18. april 2010 #8 Skrevet 18. april 2010 Etter min erfaring er desverre det beste rådet å akseptere at babyen har denne døgnrytmen og få så mye søvn som du kan når hun sover/pappa kan passe. Jeg brukte masse energi på å prøve å få babyen min til å snu sist, med lite annet som resultat enn at jeg ble veldig sliten, trøtt og frustrert. Etter hvert ga jeg opp. Da han var ca 2,5 mnd snudde han helt av seg selv og tok kvelden i syv åtte tiden. Husk at det er ingenting galt med at du sover på ettermiddagen mens pappa tar vare på babyen i et annet rom.
weh85 Skrevet 19. april 2010 #9 Skrevet 19. april 2010 jeg synes det er gode råd du har fått her, vil bare legge til en ting til -husk at når babyen sover på dagen så bør du ikke dempe lyset og "stemningen". det er lurt å la henne sove i fullt dagslys på dagen og at hun sover der hvor dere prater/ser på tv o.l. Noen prøver å holde babyen våken på dagen for å "spare søvnen" til natten, dette er visst ikke noe lurt fordi søvn avler søvn som de sier. Du får huske at dette går garantert over etterhvert -lykke til:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå