Venter tvillinger Januar13 Skrevet 17. april 2010 #1 Skrevet 17. april 2010 Trenger man det egentlig??
Lamaungene 07 og 10 Skrevet 17. april 2010 #2 Skrevet 17. april 2010 Jeg syntes det var veldig praktisk..både hadde jeg alltid nok melk både i puppene og i frysen, samtidig at jeg hadde mulighet til å pumpe ut noe melk på kveldstid de fåtalls gangene jeg drakk noe i ammeperioden..var også til god hjelp for å lette på "trykket" da hun nektet å ta puppen mer..
Venter tvillinger Januar13 Skrevet 17. april 2010 Forfatter #3 Skrevet 17. april 2010 okay.. så ikke et must sånn i starten.. da får jeg se ann når Vesla her kommer til sommeren om jeg trenger det
Lamaungene 07 og 10 Skrevet 17. april 2010 #4 Skrevet 17. april 2010 ikke et must i starten nei, men dersom babyen ikke får økt melkemengden selv med økedøgn (evnt. om du vil være en hårbredde foran) så kan den være til en god ekstrahjelp etterhvert
oktopus Skrevet 17. april 2010 #6 Skrevet 17. april 2010 Det er sikkert individuelt om man trenger eller ikke. Jeg hadde ikke kjøpt da jeg fikk førstemann. Kunne gjort hva som helst for å få tak i en første natten hjemme. Så snart butikkene åpnet var min mann på plass for å kjøpe Jeg kunne aldri klart meg uten. Faktisk kunne jeg klart meg bedre uten vogn og stellebord enn jeg kunne med brystpumpe.
JuniAnkerHansen Skrevet 17. april 2010 #7 Skrevet 17. april 2010 Enig med oktopus over her. Jeg hadde heller ikke brystpumpe da jeg kom hjem fra sykehuset med førstemann, hadde egentlig ikke peiling på at det var noe jeg trengte og det var den tingen jeg savnet aller mest de første dagene. Hadde så forferdelig spreng hele tiden, og en baby som langt fra tømte brystet når hun spiste. Måtte forsøke å håndpumpe meg i dusjen flere ganger i døgnet men det var jo umulig å få tømt brystene skikkelig. Til slutt endte det opp med at jeg gråtende av smerte reiste ned på barselpoliklinikken og fikk en jordmor der til å pumpe meg med en skikkelig elektrisk pumpe, hehe. Etter dette var det rett ut å kjøpe pumpe ja
soleia Skrevet 17. april 2010 #8 Skrevet 17. april 2010 Kan godt hende det er eit veldig "must" i starten, kjem an på babyen det. Eg hadde sett meg ut ei elektrisk pumpe, og pappaen måtte ut og handle medan eg var på klinikken. Babyen var lite interessert i å suge, så det vart pumping og koppmating i starten då me kom heim. Det gjekk seg heldigvis til, men var sjeleglad for den elektriske pumpa som surra og gjekk store delar av dagen. Den var og kjekk å ha då eg vart veldig sår på brystvortene, og kunne pumpe i staden for å amme innimellom. Eg var usikker på om eg skulle ha ei manuell eller investere i ei elektrisk pumpe, difor kjøpte eg ikkje på førehand, men fann ut kva apotek som hadde den eg evt ville ha.
fjummsi *med nr. tre i magen* Skrevet 17. april 2010 #9 Skrevet 17. april 2010 Med første pumpa og frøs jeg en god del, men vi brukte aldri melka (ville ikke gi flaske, og hadde null behov for å gå noe sted uten babyen). Når vi begynte med grøt håndmelka jeg rett i grøtskåla... Med andre trengte jeg den ikke, for jeg ammet også storesøster. Hun fikk den sprengte puppen som babyen ikke klarte. Hadde jeg ikke tandem-ammet ville jeg ha brukt pumpe til å ta den værste sprengen de første dagene etter at melkeproduksjonen kom ordentlig i gang, men man kan like gjerne håndmelke det ut. Sprengt pupp og liten baby er ikke en god kombinasjon, det er vanskelig å få tak, vondt for puppen og de klarer ikke å spise så mye at de får tømt (får bare tynn formelk). Det justerer seg som regel fort, da. Nå har jeg pumpe, og kommer til å bruke den om det trengs. Men jeg hadde ikke kjøpt en, da hadde jeg håndmelka. Hvis jeg trenger det, da - det kan jammen bli tandem-amming en gang til.
Athene75 Skrevet 17. april 2010 #10 Skrevet 17. april 2010 Jeg hadde ikke bruk for den helt i starten, men hadde kjøpt en likevel, da jeg visste at jeg bl.a skulle i bryllup uten babyen når den var noen måneder og derfor trengte den. Så jge brukte den kun da, og de gangene jeg var ute og babyen var hos farmoren. Jeg hadde aldri så mye melk til overs at jeg kunne samle opp noe med den, og jeg fikk heller aldri babyen til å drikke av flaske...det var det kun farmoren som fikk til.
enlitenpågang Skrevet 17. april 2010 #11 Skrevet 17. april 2010 Jeg sleit veldig me amminga sist. Hun klarte ikke ta brystet ordentlig, noe som jo resulterte i redusert melkeproduksjon. Jeg fikk for lite melk til henne og hun ble kjempetynn. Måtte øke produksjonen med pumpe mens hun fikk morsmelkerstatning. En utrolig slitsom periode der jeg satt med lånepumpa på puppene heeeeele dagen og måtte til helsestasjonen annenhver dag for å veie henne. Denne gangen har jeg kjøpt el. pumpe som jeg blir å bruke fra dag 1. For noen går amminga som en lek helt fra starten av, mens andre plages veldig. Det er derfor svært vanskelig å vite om man vil få bruk for pumpe så tidlig. Men det er en frihet å kunne pumpe seg etterhvert hvis du skal være borte fra babyen en stund når den blir litt større. Så pumpe vil jeg anbefale deg å kjøpe uansett, så hvorfor ikke kjøpe det med det samme, så har du den hvis det blir problemer.
Venter tvillinger Januar13 Skrevet 17. april 2010 Forfatter #12 Skrevet 17. april 2010 da kjøper jeg det ikke før Vesla er ute og se ann.. apoteket ligger rett nedi by`n her så tar ikke lange tiden og skaffe seg det evt om sku trenge det da
husmus &2 Skrevet 18. april 2010 #13 Skrevet 18. april 2010 Det er den eneste av babytingene jeg har solgt fordi den drev meg til vannvidd og gjorde meg gal. Pumping, amming, sterilisering dagen lang, så den er solgt og kommer ikke til å bli gjeninnkjøpt denne gangen. Klarer jeg det ikke uten pumpe kan det være det samme.
Venter tvillinger Januar13 Skrevet 19. april 2010 Forfatter #14 Skrevet 19. april 2010 hehe.. såpass ja.. ja folk er forskjellige
Gjest Skrevet 19. april 2010 #15 Skrevet 19. april 2010 Har 3 unger, og pumpen var det største tullet jeg kjøpte når jeg fikk førstemann:) Ungene har fint tatt sprengte pupper, og de har regulert seg fort selv. De tok aldri flaske da, men om de hadde tatt flaske er det jo helt greit å bruke Nan o.l. Jeg hadde ventet til ungen vart fødd, så ser du om dette er noe dere trenger.
MammanTilEmma❤ Skrevet 19. april 2010 #16 Skrevet 19. april 2010 Jeg angret på at jeg ikke kjøpte pumpe med engang, for jenta ble født med skeiv nakke så hun ikke fikk til å ta puppen på høyreside til å begynne med, så da kjøpte jeg det på tur hjem fra sykehuset;)) Har å vært kjekk å ha i ettertid, pga å melke av litt spreng å sånt, eventuellt lit melk på flaske til pappaen vis mamma er sliten å vil ha fri:)
Erle79 Skrevet 19. april 2010 #17 Skrevet 19. april 2010 Det er mulig at du ikke trenger det, men det kan være veeeldig kjekt å ha. Jeg foreslår at du låner av en venninne, slik at du har en på lur dersom du får behov for det på kort varsel. (Hjelper ikke at apoteket ligger rett nede i gata når klokken er 04:30 natt til søndag og puppen holder på å sprenge...) Ved å låne en pumpe investerer du ingenting, du får trolig ikke bruk for den, men du er reddet i nøden... Jeg personlig kunne ikke klart meg uten pumpen min forrige gang. Datteren min klarte ikke å suge direkte fra puppen, så uten pumpen hadde jeg ikke kunnet gi henne morsmelk. Har klargjort pumpen for ny dyst nå i sommer. Håper jeg ikke får bruk for den denne gangen, men om jeg skulle få det, så er jeg i alle fall beredt!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå