Anonym bruker Skrevet 17. april 2010 #1 Skrevet 17. april 2010 Får meg valp snart og gleder meg masse Har hatt hund i mange år, men er nå en goooood stund siden jeg har hatt valp. Fikk nemlig høre at når hunden er 9 mnd, så kan den begynne å være alene i 15 min....og det mener jeg er litt feil da....da forutsetter det jo at de som har hunden er pensjonister, arb.ledig eller bare går hjemme. Jeg slutter å jobbe til sommeren(om 2-3 mnd) og skal studere via nett, så jeg kommer til å gå hjemme da. Men de mnd før, jobber jeg noen timer om dagen(jobber vel ca 80%) men ikke hver dag, Får valpen til helga. Den kommer til å være på badet når ikke vi er hjemme, og det er ganske stort, så det er ikke noen burhund....
Anonym bruker Skrevet 17. april 2010 #2 Skrevet 17. april 2010 Kan ikk se for mej hvor godt det er for hunden å være på badet i flere timer. Det blir jo vell varmt? Er bedre å heller ha den på gangen eller noe vil jeg tro. Du bør iallefall være hjemme med valpen og ikke la den være alene flere timer de første ukene iallefall.
Anonym bruker Skrevet 17. april 2010 #3 Skrevet 17. april 2010 De første ukene er kjæresten min hjemme. Han blir hjemme i 4 uker nå. Er ikke kjempe varmt på badet, kan skru ned vamekabler. Men er bedre det enn å sitte i bur. Saken er at det går ikke å lukke dører til gangen. Og badet er lettere å vaske(med tanke på tiss og sånn)
Anonym bruker Skrevet 17. april 2010 #4 Skrevet 17. april 2010 Valpen her begynte å være hjemme alene over flere timer når den var 6 mnd. Da er den på soverommet vårt. Vi begynte tilvenningen med å la den være alene 5 min, så lenger og lenger etterhvert. Nå er den alene hjemme 10 timer et par dager i uka, ellers er det med samboer på jobb de andre dagene.
Anonym bruker Skrevet 17. april 2010 #5 Skrevet 17. april 2010 Da vi fikk valp ble vi rådet av opdretter å anskaffe oss "kompstbinge" fra biltema. Det er viktig at de ikke har for stort område, veterinærer anbefaler jo å ha de i bur når man ikke er hjemme. Som nevnt tidligere her så er det viktig å prøve valpen med å være alene litt og litt. Om du lar valpen være alene lenge om gangen kan du risikere å få en hund med seprasjonsangst. Har de først fått det er veien tilbake lang, kanskje du ikke kommer i mål en gang. Bruk god tid. Lykke til
Anonym bruker Skrevet 17. april 2010 #6 Skrevet 17. april 2010 Så noen er hjemme med valpen den første måneden? Er det ikke muligheter for å ha den med på jobb/skole, om så bare for noen timer i ukene etter det? Begynn i det små, gå ut av døra og ikke gå inn igjen før valpen er rolig (ikke bjeffer), ros masse! Så kan du forsøke å være utenfor døra litt lengre om gangen. Dette bør du uansett begynne med ganske tidlig, men ikke første uka. Tenk på at valpen nettopp har mistet sin mor og sine søsken, man kan ofte se at de furter litt. Den trenger å bli trygg på sine nye omgivelser og dere. Men jeg ville nok ikke latt den være alene hjemme åtte timer for dag før den var rundt året. Begynn også burtrening så snart som mulig, alle hunder har godt av å kunne være i bur, hvis det skulle være nødvendig. Fryktelig dumt hvis den voksne hunden plutselig må til veterinæren og være der over natten og få totalt hetta fordi den aldri har vært i bur, for eksempel. Så lenge man har god og fin burtrening blir de fleste hunder glade i buret sitt, de går gjerne dit frivillig når de vil sove eller bare være i fred. Den første tiden kan du ha buret stående med døren åpen og noen godbiter inni eller en leke, og så får hunden undersøke selv når den vil. Etter en tid kan du sette hunden inn i buret, og lukke døren. Den kommer sikkert til å gnåle, men overse den. Ikke gi oppmerksomhet før den blir stille (dette var forferdelig syntes jeg hehe). Men det tar ikke mange minuttene. Med en gang den er stille, åpner du og roser og koser masse! Snart vil hunden roe seg fort, og etterhvert synes at buret er helt ok! Hunden min var ikke mange ukene før hun til og med sa fra at hun ville til buret sitt, hvis døren til det rommet var stengt. En annen ting du bør øve på fra dag en, er å kose med poter og ører. Undersøk, dra litt, klem litt og slikt. Ikke hardhendt selvfølgelig! Se på tennene, løft på leppene. Slik blir kloklipping og undersøkelser lettere :-)
Anonym bruker Skrevet 17. april 2010 #7 Skrevet 17. april 2010 19:53 igjen... Ville bare si at dere bør venne hunden til å være alene hjemme selv om dere/du skal være hjemme over en lengre periode etter sommeren. Jo tidligere hunden venner seg, jo bedre er det, og det blir lettere å unngå separasjonsangst. Og så vil jeg bare tipse om canis sine sider (hvis det er lov med slik reklame da), der finner du forum om det meste, og masse erfarne hundefolk som kan svare på alt mulig. Og masse forskjellige meninger om det meste ;-) Så det viktigste er at dere finner en metode som passer dere, og så holder dere til den.
Anonym bruker Skrevet 17. april 2010 #8 Skrevet 17. april 2010 Flott at dere ikke skal lage en "burhund". Gjør alenetreningen sakte og positiv. Skal hunden være på badet må varmekablene av, hvis ikke blir det ubehagelig for den.
Ireyna Skrevet 17. april 2010 #9 Skrevet 17. april 2010 2 dager etter at vi fikk valpen lot jeg den være alene mens jeg hentet posten. Så hentet jeg posten og leste litt avis mens jeg var borte. Så en dag reiste jeg på butikken osv osv. Da valpen var 3 måneder (altså fire uker etter at vi hadde fått henne) var hun hjemme alene i tre-fire timer alene, og i den 4. måneden var hun hjemme hele arbeidsdagen. Hadde sjelden uhell inne, ingen separasjonsangst, og ingen hyling og piping (vi hadde kamera med lyd for å se hva hun drev med mens vi var borte, hvilket i grunn bare var soving.. ) Idag har vi en flott og trygg hund som liker seg hjemme alene Vi begynte også med bur, og dette brukte vi til hun var 5 måneder gammel, da begynte vi etter en periode med åpen burdør og bare bruke seng. Gikk overraskende bra
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå