Gå til innhold

Revne fremover og fødselsangst osv

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har litt issues med naturlig fødsel... Da vi bestemte oss for å prøve sa jeg til mannen at jeg kommer ikke til å prøve engang med mindre jeg kan få keisersnitt, uansett om det betyr å reise til utlandet og betale for det hvis de ikke tilbyr meg det her, og mannen sa det er greit, men kanskje jeg burde lese litt mer om det først?

Så gjorde jeg det, og kom til at jeg kunne jo prøve naturlig fødsel da, siden det er mer naturlig og slipper stor operasjon osv.

Men i dag var jeg så dum at jeg klikket en tråd i et amerikansk forum hvor noen nevnte at de hadde revnet fremover, og faktisk revnet klitoris og nå manglet følelse osv. Revne bakover kan jeg leve med, men å revne fremover kan jeg ikke tenke meg engang, jeg ble seriøst kvalm bare ved tanken og klarte ikke å lese det.

Jeg marsjerte rett inn på mannens kontor og kunngjorde at jeg skal ha keisersnitt, samme hva. Da sa han igjen at jeg burde lese mer om det før jeg bestemmer meg for noe sånt, og så prøvde jeg å lese om det, men jeg klarer seriøst ikke å lese om det engang. Jeg blir kvalm bare av å tenke tanken på at det er noen som helst mulighet for at det kan skje.

Så siden jeg ikke klarer å google det... kan noen gi meg risikoen for at det skal skje i prosent? Og jeg vil ikke vite noen detaljer, for det takler jeg ikke....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Risikoen for revne mye er rundt 4 %. Leste mye om dette jeg og, før jeg bestemte meg for å diskutere keisersnitt med sykehuset:) Risikoen for at revna går framover og ikke bakover er langt under 1 %

Forstår jeg det rett hvis jeg tror du ikke har født før? Skjønner at tanken kan virke skummel, men de aller aller fleste som føder gjør dette uten alvorlige rifter og er snart helt fine igjen etter fødselen. Det som øker risikoen er hvis barnet blir veldig stort eller pressefasen veldig lang. Det er ikke mye man kan gjøre for å hindre dette, men å holde stabilt blodsukker og trene hjelper på babystørrelsen og å være i god fysisk form kan gjøre fødselen kortere.

Jeg er en av de som har opplevd stor rift. Det kom av stort barn og dårlig form. Jeg er helt bra igjen nå. De er veldig flinke til å reparere om rifter oppstår:)

Det er lett å bli skremt av alle krigshistoriene som verserer men husk at dette hører med til skjeldenhetene og de som forteller om fødselen rett etter at den har skjedd kanskje farger fortellingen litt også- Hadde du spurt meg rett etter fødselen ville jeg trodd at riften var den største i verden og at ingenting i underlivet mitt skulle være brukbart igjen, men der tok jeg veldig feil:)

Synes du bør velge jordmor å gå til kontroller til og ta opp tankene rundt det å føde. De har god peiling og kan hjelpe deg med å forberede deg evt søke keisersnitt dersom du fortsatt vil det etter litt forberedelse:) Lykke til uansett hva det blir:)

Skrevet

Jepp, du har rett i at jeg ikke har født før:) Jeg vet at det er teit å lese om slike ting, og forteller meg selv at det er sikkert sjelden det skjer osv, men når jeg først leser om det er det masse folk som svarer at 'det skjedde med meg også' og da tror jeg at det må jo være ganske vanlig...

Men det var litt betryggende å høre:) Jeg har normal vekt, spiser sunt og mosjonerer regelmessig, og pga moren min hadde veldig bekkenløsning har jeg bestemt meg for å begynne på pilates for å bygge muskler for å støtte bekkenet slik at det ikke skjer med meg osv... Og slike ting hjelper vel?

Og det er under 1% av de 4% som revner, som revner fremover? Det blir vel noe sånt som 0.25% sjanse det da?

Skal holde meg borte fra slike forum i fremtiden tror jeg.... Takk for svar:)

Skrevet

Hei.Rivnet helt,inni,forann og bak,men alt er like fint og kan ikke merke noe til det og klitoris fungerer helt normalt ennå.Vil tro det går fint med de aller fleste.Sjeldent det rivner forann vil jeg tro.Lykke til.Dette klarer du :) Og mange jordmødre tøyer deg under pressriene slik at du har mindre sjangs for å rivne,og det blir mer kontrollert.

Skrevet

Jeg revna forover, ikke bakover... Men var bare snakk om et par cm, og langt fra klitoris og andre ting. Hadde ingen nevneverdige plager, er jo selvfølgelig ikke behagelig med sting i underlivet, men det gikk fort over.

Skrevet

jeg revnet to rifter bakover og en rift forover, nummer en: jeg revnet med barn en også, og det er ikke noe vondere og revne den ene eller andre veien.

nummer 2: dette fikser de! de syr igjen om det skulle skje, og det gjør de med bedøvelse, mens du bare er opptatt av den nye babyen din:)

grunnen til at jeg revner er pga av store barn og at de kommer relativt fort. (og at jeg trykker på når jeg ikke ska,l for jeg vil bli ferdig;))

Skrevet

Det er ikke etterpå med mangel på følelse og sying og slikt som plager meg. Det takler jeg helt fint, det er bare tanken på at det er mulig å revne klitoris som plager meg. Kan ikke forestille meg noe vondere og eklere enn det...

Skrevet

Rivnet i klitoris og kan si deg en ting,du merker det ikke når det skjer! altså når babyen vil ut så presser det sånn på at du merke ikke at du rivner.Svært lite isåfall.Og du får bedøvelse om du vil ha det og de syr og ordner etterpå.Kan svi når du tisser og sånt etter fødsel,og kan være litt ubehagelig.Men du merker ikke atdu rivner der pga presset/trykket nedi der når barnet skal ut.Så det kommer til å gå helt fint.Men skjønner deg godt.Var livredd for det selv.Har no født 2barn og alt er bare bra :)

Og du er så opptatt av den lille etterpå at det ikke merkes noe særlig det heller.

Dette kommer til å gå fint skal du se.Lykke til :)

Skrevet

Jeg trodde kanskje at med all den smerten og ubehaget man allerede føler under fødsel så kanskje man ikke merker det, men greit å få det bekreftet:)

Skrevet

Jeg revnet ingenting bakover, men på siden fremover liksom......ble ikke noe ødelagt av den grunn, men kan jo kjenne arret mitt. Men det kan vel de andre som har revnet andre veien også kanskje......

Jeg smurte meg med fødselsforberedende olje, i mellomkjøttet sist gangog der revnet jeg ikke (til tross for nesten 5 kg baby). Så denne gangen prøver jeg å smøre fremme også :) Bare sånn for sikkerhetsskyld, kanskje det hjelper.

Skrevet

Andelen som revner alvorlig har også gått veldig ned de siste to-tre årene etter at JM begynte å bruke "finskegrepet" eller hva det nå heter, teknikken hvor de holder igjen hodet og tøyer åpningen - det funker visst utrolig bra:) Så hør på JM sine instruksjoner om når du skal presse og når du skal vente - og ta deg en skikkelig prat om tankene dine i god tid i forkant!!!!!

Skrevet

Jeg har forresten født to store barn med digre hoder uten mer enn et par skrubbsår - og det er IKKE fordi jeg er veltrent;-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...