Gå til innhold

Usikker på om jeg skal ta morkake-/fostervannsprøve eller ikke... hva gjorde dere? (Hvis dere hadde muligheten)

Anbefalte innlegg

Har helt tilfeldig på tidlig UL oppdaget en forstørret blære, med noe unormal form + en litt forstørret nakkefold. Det med blæra kan være alvorlig.

I utgangspunktet er ikke abort noe alternativ for oss, og vi synes det er veldig vanskelig å bestemme oss for om vi skal utføre prøven eller ikke. Vil jo gjerne vite om det feiler barnet noe, evt hva som feiler. Men det vil stille oss i en veldig vanskelig situasjon hvis vi får vite at det er noe alvorlig.

Fortsetter under...

Jeg har ikke vært i situasjonen, men selv ville jeg ikke vært i tvil. Jeg ville absolutt ha tatt morkake-/fostervannsprøve. Nå mistenker dere jo uansett at det kan være noe, og da tror jeg det vil være like greit å få visshet. Er det ikke noe alvorlig er det jo vel og bra og dere slipper å ha denne bekymringen hengende over dere i resten av svangerskapet. Skulle det vise seg at det er noe såpass alvorlig at dere ville vurdert abort, får dere ta den vanskelige avgjørelsen da. Velger dere å gjennomføre svangerskapet blir det selvfølgelig tøffe tak etter fødselen uansett om man er forberedt eller ikke, men selv ville jeg nok valgt visshet framfor usikkerheten.

Lykke til!!

Jeg vil også anbefale dere å få de nødvendige prøvene.

Er det bare "mindre ting" så vil dere få større ro i resten av svangerskapet.

Er det en alvorlig skade eller en livstruende skade fosteret har, så får dere vite det på forhånd, ta de nødvendige avgjørelser, og eventuelt bruke resten av svangerskapet til å forberede dere på det som kommer.

En siste ting som kanskje er enda viktigere;

Kanskje fosteret har en skade eller tilstand som opereres omgående etter fødsel.

I så tilfelle så er det bedre å vite det så tidlig som mulig, slik at spesialistene kan være forberedet og kanskje få operert samtidig som det foretas keisersnitt, og således kanskje få gitt babyen et fullverdig liv,\.

Uansett valg, så ønsker jeg dere lykke til.

Men det er en liten abortrisiko forbundet med prøven. Synes det er vanskelig å ta den sjansen også. Hadde det ikke vært for det, hadde jeg nok vært mer klar til å ta undersøkelsen. Synes dette er utrolig, utrolig vanskelig.

• 2 uker senere...

Dersom abort ikke er noe alternativ, kan dere vel vente med invasive tester og heller kontrollere med ultralyd underveis? Og dersom det av medisinske grunner (for barnet, mtp evt. behandling etc) skulle være ønskelig, ta FVP på et senere tidspunkt når abortrisikoen er mindre?

hei,

jeg har vært i samme situasjon og vil på det aller sterkeste anbefale fostervannsprøve. ( jeg har ikke greie på morkakeprøve,men har selv tatt fostervannsprøve)

Selv om abort ikke er noe alternativ uansett,så har dere tid til å forberede dere hvis det skulle vise seg å være noe.

Jeg hadde gjort det samme valget i dag om ultralyden hadde vist avvik.

Det er veldig godt å være forberedt og slippe å bruke krefter i svangerskapet på å være usikker.

Lykke til.

• 1 måned senere...

Annonse

Vi får tilbud om det hvis jeg blir gravid igjen,men har allerede takket nei.

Dersom vi velger å få flere barn så er det uten garanti om et friskt barn.

Det kan jo være skadelig så da ser jeg ikke helt poenget.

Vi fikk tilbudet da vi ble gravide nå, men takket nei i og med at det er liten sjangs for gjenntakelse og ikke spesielt høy risiko for andre feil:) Men hadde jeg fått beskjed på ultralyden at noe kunne være alvorlig galt hadde jeg nok valgt å ta prøven for å kunne være mest mulig forbredt. Kanskje måtte babyen opereres rett etter fødsel eller andre ting som burde vært på plass før babyen ble født.

Ønsker dere masse lykke til:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...