Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er plutselig i gang med mitt første svangerskap, og dette har fått meg til å tenke mer over hva jeg bør/kan gjøre fremover. I og med at jeg ikke er mer enn 7 uker er det vi er mest bekymret for nå, hva jeg kan spise og drikke, og hva jeg bør holde meg unna. Har lest og lett ganske mye, men finner liksom ikke noe konkret og føler meg helt på bærtur. Er ikke jordbær et eksempel på hva du bør holde deg unna under svangerskapet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Heisann! Dette er også mitt første svangerskap. Når det gjelder hva man ikke skal spise og drikke:

Mye mat kan være skadelig for den gravide og mest av alt fosteret. Gravide kan som regel spise hva de vil, men enkelte forhåndregler bør taes. Hygiene er en av de viktigeste tingene og sørge for at maten er ferskest mulig. Her får du ti punkter og være obs på!

-Spis alltid så ferskt kjøtt som mulig. Sjekk holdbarhetsdatoen. Gammelt kjøtt kan inneholde bakterier og parasitter. Kok eller stek kjøttet godt!

-Hold deg unna rått kjøtt som tartar, sushi ol..

-Fisk er trygt, men enkelte typer ferskvannfisker som ørret og gjedde over 25cm bør du holde deg unna.

-Spis ikke fiskelever. (hold deg unna svolværpostei og lofotenpostei)

-Melk og ost er vel og bra, men du må ikke innta upasteurisert melk og/eller produkter av upasteurisert melk. Nesten all melk og meieriprodukter i Norge er pasturisert.

-Koffein øker faren for spontanabort. Du kan drikke cola, te og kaffe men ikke mer enn: 1 –2 kopper kaffe pr. Dag, 3 – 4 kopper te pr. Dag eller 1 liter cola.

-Gravide skal ikke spise måseegg

-Hver forsiktig med helsekostprodukter og urter. Mange urter kan være ugunstige. Les innholdbetegnelsen nøye og rådfør deg med lege eller jordmor.

-Matvarer som reker og jordbær kan virke allergi fremkallende på barnet.

-Vask hendene nøye før matlaging og vær nøye med hygiene når du tilbereder maten. Vask frukt og grønnsaker godt.

Selvfølgelig skal du unngå alt som heter alkohol, og helst røyk også. og husk å ta folat i 1.trim!!

Ellers er det bare å leve livet og spis med måte, og nyt svangerskapstida:) Ingen vits å være hysterisk selv om man er gravid. Selv om dette er mitt første svangerskap har jeg faktisk tatt det helt med ro. Tror både spiren og kroppen har godt av det...I morgen går jeg endelig over til 2.trim:) Gleder meg masse til da. For da skal nemlig jeg og min kjære fortelle våre nærmeste om den gode nyheten.

Du får lykke til i svangerskapet:)

Skrevet

Tusen takk :) Nei hysterisk er det ingen grunn til å bli, mn maten en vel det som påvirker mest og noen få forhåndsregler er greit å holde seg til. Er litt nervøs enda i og med at jeg ikke har kommet så langt, mn tror det blir en lettelse å få komme inn i 2. Trimester:)

Lykke til med resten av svangerskapet, og tusen takk for tipsene:)

Skrevet

Hei,

Av det jeg har lest så er sushi greit ettersom bakteriene drepes når fisken fryses. Men det forutsetter selvsagt at sushien er ordentlig laget. Man må være bevisst hva slags sushi man spiser. Tunfisk for eksempel skal man holde seg unna.

Det er mange råd man hører både her og der. Viktig ikke å bli overhysterisk.

Legger ved en lenke med kostholdsråd fra norsk myndigheter. Det er de rådene jeg prøver å følge.

http://matportalen.no/Emner/Gravide

Har jeg prøvd å øke inntaket av frukt. Friske blåbær for eksempel. Litt dyrt. Men det synes jeg jeg kan unne meg nå.

Skrevet

Allergi

Når du er gravid er det viktig å spise variert, slik at du får i deg alle næringsstoffene du trenger. Gravide behøver ikke å ta noen forholdsregler for å forebygge allergi hos barnet.

Står det på matportalen. Og vist man da søker enda litt mere, så kan man faktikt spise jordbær under graviditeten, og det gjør jeg ! Før var det slik at man ikke skulle spise det når man ammer, men det er det gått bort ifra nå.

Så lenge jordbærene er vasket ordnelig er det ingen fare

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...