Funnyfarm! Skrevet 17. april 2010 #1 Skrevet 17. april 2010 Guttungen på 7 år reagerer på at han må leke på rommet sitt eller være ute når han har besøk. Så kom noen av vennene hans og spurte hvorfor de ikke kunne leke i stua for det gjorde de alltid hjemme.Og i følge sønnen min så stemmer det,har hørt det før at det lekes i stua hjemme hos andre. Hva gjør dere andre?
Gjest Sekretøsa Skrevet 17. april 2010 #2 Skrevet 17. april 2010 Når jeg var ung (haha) så måtte vi fint være ute, eller på rommet. Ingen leking i stua når vi hadde besøk. Jeg prøver å videreføre det samme til ungene her, men det er litt vanskelig. Det er ikke leking i stua, men de ser kanskje en film eller noe på tv her. Jeg syns at når man har besøk er man enten på rommet, eller ute. Ferdig snakka. Så er du streng, så er nok jeg det og
Rampongi Skrevet 17. april 2010 #3 Skrevet 17. april 2010 Når jeg var barn lekte vi enten på rommet eller ute ja. Det kommer jeg også til å praktisere her hjemme når piraten blir større. Jeg er ikke tilhenger av at ungene skal leke på stua. På stua foregår det andre ting.. blant annet tv-titting og sosialt samvær for voksne. Jeg synes ikke du er streng. Barn har godt å av å leke for seg selv (og sammen med andre barn) deler av dagen. Trenger ikke å være sammen med de voksne hele dagen.
Gjest Skrevet 17. april 2010 #4 Skrevet 17. april 2010 Enig med du, barna har som regel egne rom nå til dags med plenty av leker og utemuligheter. Så barna har ikke vondt av å bli bedt om å være på rommet eller ute.
moota m storebror&lillebror Skrevet 17. april 2010 #5 Skrevet 17. april 2010 Da er jeg også streng! For jeg vil heller ikke ha barn som leker i stua når de kan leke både ute og på rommet til barna. Vi fikk heller ikke leke i stua når jeg var liten. Veldig ofte måtte vi leke ute. Kjedelig var det nok, men vi hadde ikke vondt av det. Fikk prøve ut fantasien litt =)
ano`num *17.03.10* Skrevet 17. april 2010 #6 Skrevet 17. april 2010 Rommet og ute her også. Hvor i all verden skulle vi gjort av oss om barna skulle vært her? Greit at jeg som regel flyr litt rundt, men stua er jo hovedrommet sammen med kjøkken og vaskerom. De andre rommene er heller ikke aktuelle for lek Som badet og soverommet vårt. Når jeg var barn fløy vi egentlig overalt. Hadde et stort hus. Brukte mye gulvene på både stue og gang. Bla der vi hadde leketeppet til å kjøre biler på. Bygge tog er jo også vanskelig på rommet. Så brukte vi kjellerstua mye. Der hadde vi "klubb", eller lekte med dukker. (enda foreldrene mine brukte rommet som kontor også. mye papirer osv som lå der) Kan ikke si at jeg skjønner at vi fikk lov, eller at foreldrene mine ikke ble utrolig slitne av det. Vi rørte aldri ting vi ikke fikk lov til, men med barn så har en jo ikke en garanti for det! Vi kunne jo plutselig funnet på at vi feks skulle leke kontor med tingene til pappa..... Eneste negative mamma pleide å si "får dere lov til å gjøre slikt hos *bestevenninna mi*? Etterfulgt av et sukk, om jeg husker riktig. Jeg ser gleden barn kan ha av å få leke overalt; men jeg orker bare ikke det. Ikke tror jeg dagens hus er tilrettelagt for det heller! Alt er jo åpent, og uansett hvor de leker så er det jo som om de er i samme rom som meg. Bortsett fra rommene deres; der kan dørene lukkes igjen og dempe en del av lydene/bråket. Angrer på løsningen vi har sann sett! Det eneste vi kan lukke dører til er soverommene, badene og vaskerommet. Blir ikke mye privatliv på denne måten!!
serin@ Skrevet 17. april 2010 #7 Skrevet 17. april 2010 Synes ikke det er noe med å være streng å gjøre... Synes nå det er helt naturlig, har guttungen venner med seg hjem så får de være på rommet, er jo derfor dem har eget rom tenker jeg
Norwegian by injection Skrevet 17. april 2010 #8 Skrevet 17. april 2010 Ja, synes du er for streng...de får lov å leke i stua (og stortsett overalt) hjemme hos oss...men om de begynner å bråke o.l. sender vi de ut eller til et annet rom.
Mille** Skrevet 17. april 2010 #9 Skrevet 17. april 2010 Jeg syns du er for streng, akkurat nå er stua bombet av leker som snuppa og venninna hennes leker med. Blir jo bedre kjent med vennene til ungene også. )
Norwegian by injection Skrevet 17. april 2010 #10 Skrevet 17. april 2010 Ja, ikke sant Sina...synes det er kjempe viktig (og veldig koselig) å bli kjent med vennene deres...
Verbena Skrevet 17. april 2010 #11 Skrevet 17. april 2010 Tror vi er mange strenge mødre rundt om da ja. De får lov til å leke på stua innimellom og om de skal holde på med ting det ikke er plass til på rommet deres her vi bor nå (togbane, bilbane, lego f.eks), men ellers så skal alle leker være på rommet. Og når de får lov til å leke på stua eller har med seg noen figurer inn hit så SKAL de ryddes opp før de legger seg om kvelden, gjør de ikke det så forsvinner de lekene som er på stua. De skal nemlig lære seg å ta vare på tingene sine. Nå holder vi på å flytte. I den nye leiligheten kommer det ikke til å være greit med leker på stua overhodet. Men vi får kjellerstue som kommer til å være gutta sitt ekstra rom. Der kommer stortsett alle lekene til å være og det er der de skal være om de har venner på besøk. Så sosiale som de er og så masse unger som bor i nabolaget som vi flytter til så kommer det ikke til å overraske meg om det er noen ekstra unger hos oss ofte og da er det kjekt at de har en egen plass å være.
Miranda01 Skrevet 17. april 2010 #12 Skrevet 17. april 2010 Jeg syns det beste er å være ute, spesielt når det er fint vær. Er de inne så kan de leke på rommet. Det går jo også an å ha fellesaktiviteter på stua... ta fram maleskrin eller lignende og la de rote fra seg på spisestuebordet. Jeg har bare en sønn, og han er fortsatt baby... men jeg husker bare fra da jeg var liten, så var det sånn det skulle være. Syns det er så synd med tv og spillkonsoller, ungene mister så utrolig mye kreativitet fordi de ikke vil leke ute lenker. La de klatre i trær, bygge trehus og sykle fort ned den bratte bakken... Barn trenger å utvikle seg, de trenger å lære, og det gjør ingen verdens ting om de faller og slår seg noen ganger. Det var jo sånn vi gjorde når vi var små!
elskerlivet Skrevet 17. april 2010 #13 Skrevet 17. april 2010 nei, når han er 7 er du ikke for streng. Nå til dags er jo ungene så masse inne ift. det vi fikk når vi var små, og skal man ha de i stua med venner hele tiden blir det utrolig slitsomt. Min er akkkurat fylt 8 og de må være oppe på rommet om de skal være flere, er her ned i stua om de bygger bilbanen da, for den er det ikke plass til oppe, samme med togbanen, men den brukes ikke så masse lenger gitt.. men da er det helle ikke så masse bråk.. Prøver også å få de til å være endel ute da, spesielt nå som det er så flott vær, men inne er det rommet ja, absolutt ikke for strengt
Funnyfarm! Skrevet 17. april 2010 Forfatter #14 Skrevet 17. april 2010 Takker for svar alle sammen!Greit å få tilbakemeldinger og høre hva andre gjør. Jeg kommer til å stå på mitt,streng eller ei,men ved besøk blir det rommet eller ut. Ha en fin Lørdags kveld!
erteposen + 4 Skrevet 17. april 2010 #15 Skrevet 17. april 2010 Gutta mine har små rom og får leke andre steder enn på rommet. De får ikke dra leker ut over alt, men de leker jo rundt i huset med den superkuleromskipet i lego. De får ikke dra legokassa inn på stua, men å leke litt her og der får de lov til hos vennene også. Jeg er jo litt rar kanskje, men liker at tre fireåringer har star wars romskip under kjøkkenbordet mens jeg lager middag:)
FrøkenSprøken Skrevet 17. april 2010 #16 Skrevet 17. april 2010 Ja, jeg synes kanskje du er litt streng? For meg er det viktigste at barna våre lærer seg å ta hensyn til andre, og at de lærer seg å være fleksible. For å få til det må vi voksne gå forran som gode eksempler. Derfor er det litt "flertallet bestemmer" som råder her i huset. Dersom det er bare oss to voksne, og seks unger, kan de få leke hvor de vil, så lenge det ikke er til bry for oss. Hvis vi er slitne og vil ha det stille, eller hvis det er mange voksne her, kan barna få beskjed om å gå på rommet å leke, og det har aldri vært noe problem. De forstår også at voksne kan bli slitne av mye bråk. Hvis det blir alt for mye bråk, pleier jeg å legge opp til en roligere aktivitet, som for eksempel maling, modelleire, nobby-perler e.l. Det samler hele gjengen rundt spisebordet, og er utrolig hyggelig! Virker som om de andre ungene liker det også. Tror kanskje mange foreldre har det for travelt til å gjøre slike ting... Altså, her ser vi det an. Hvis det ikke er til bry for noen, kan barna selvfølgelig leke på stua, men hvis det ødelegger for oss voksne, går de på rommet.
FrøkenSprøken Skrevet 17. april 2010 #17 Skrevet 17. april 2010 Og bare så det er sagt, vi bor i en knøttliten leilighet på 60 kvm, i en blokk full av unger, og vi har besøk av andre barn hver eneste dag. Ofte opp til 6 stykker samtidig. Slitsomt, men hyggelig. Og så tar jeg det som et kompliment at de så godt som alltid velger å være hos oss, og ikke hjemme hos noen andre. Det må vel bety at de trives her?
erteposen + 4 Skrevet 17. april 2010 #18 Skrevet 17. april 2010 Jeg vil tro det:) Gutta mine sier jeg er den strengeste i gata, og da fatter jeg ikke hvorfor de vil vere her! De må rydde opp og bruke innestemme, ellers så liker jeg godt å ha andre barn her.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå