Gå til innhold

Hva burde jeg gjøre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er gravid i 10. uke og er i dag i et vikariat i en jobb jeg stortrives i. Dette vikariatet går ut i sommer. Jeg kommer veldig godt overens med kollegaer og sjef og håper på å få fortsette etter endt vikariat.

Problemet: jeg vet det blir en ledig stilling til høsten og at jeg er en sterk kandidat til denne stillingen. Jeg vet ikke før om noen uker om jeg blir tilbudt denne pga. forskjellige ting må på plass før dette er klart. Sååå... Ville dere fortalt sjefen NÅ at dere var gravid og derfor må ut i permisjon i oktober. Eller ventet med å si det til dere var blitt tilbudt stillingen?

Føler jeg fører sjefen bak lyset når jeg ennå ikke har sagt noe. Men synes jo det ville vært forferdelig kjipt om sjefen ansatte en annen i stedet for meg pga. jeg er gravid.

Trenger noen gode råd!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ville abolutt ventet til jeg fikk tilbud om stillingen!

Skrevet

Hmm... Men greien er jo at jeg har et godt forhold til sjefen i dag. Tror ikke du h*n kunne følt seg lurt hvis jeg venter til h*n har tilbudt den og da ikke har noen mulighet til å angre? Ville jo vært utrolig kjipt å jobbe for h*n i x-antall måneder og nesten skamme meg litt...

Håper i så fall at h*n heller blir glad på mine vegne og ikke ser permisjonen som et stort problem.

HI

Skrevet

Du må spille med åpne kort. Hvis ikke brenner du garantert alle bruer.

Husk at du også skal ha med deg en attest og en referanse derfra. Jeg ville ikke ha satset min fremtidige karriere på å lure arbeidsgiver på denne måten.

Lykke til!

Skrevet

Hvis du er den beste kandidaten til jobben, så skal du få tilbud om den, uansett om du er gravid eller ikke. Svangerskap skal ikke påvirke i slike sammenhenger (selv om jeg vet at mange sjefer lar seg påvirke av det). Men det høres jo ut som om du har et bra forhold til sjefen, så da er det helt sikkert ikke noe problem.

Skrevet

Svangerskap skal ikke påvirke i slike sammenhenger, nei. Men det er jo sikkert veldig lett å bare si til meg at de fant en bedre kandidat (selv om årsaken var at jeg var gravid). Det vil jeg jo aldri kunne finne ut av i så tilfelle.

Skjønner jo sjefen og. Er jo sikkert ikke så kult å ansette en fra august og så la vedkommende gå ut i permisjon i oktober og så må stresse med å finne en erstatter...

Noen som har vært i lignende situasjon her??

HI

Skrevet

Jeg ble tilbydt jobb 3mnd på vei. Sa umiddelbart at jeg var gravid,men fikk den alikevell

Skrevet

Det finnes klare regler for dette i arbeidslivet, at du er gravid skal ikke påvirke din mulighet til å få jobb.

Men når det er sagt har vi mennesker mange måter å unngå regler. jeg ville ventet til jeg var 12 uker på vei før jeg så noe, men deretter spilt med åpne kort. Jeg ville sagt at jeg var svært interessert i den jobben som blir ledig og akter å komme tilbake etter permisjon. Vi er kvinner, vi føder barn, det må faktsik arbeidsgiver forholde seg til.

Skrevet

Jeg er kjempeinteressert og giret på denne jobben, så håper absolutt jeg får den og kan gjøre en god innsats både før og etter permisjon i så fall. Men tror jeg gjør som du sier: venter til jeg er 12 uker OG har fått konstantert hjertelyd. HÅPER sjefen er forståelsesfull og vil gi meg en sjanse!

Takk for råd :) Kom gjerne med flere!

HI

Skrevet

Hvis det er mulig i din jobb, kan du be om en fast deltidsstilling, Så ville jeg jobbet så mye som mulig fram til permisjonen. Mange steder har man krav på å få utvidet stilling, nettopp fordi du allerede har en deltidsstilling. Mulig dette gjelder helsevesenet primært, men du kan jo sjekke ut om det også gjelder din arbeidsplass.

Vanligvis så kan ikke sjefen nekte deg en stilling fordi du er gravid. Det kommer sannsynligvis et lovforslag om akkurat dette.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...