Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Jeg og min samboer venter barn 24 juni.

Hun gikk idrettslinje på VGS og etter 3-4 måneder ut i svangerskapet ble hun og rådgiver på skolen enige om at hun ikke kom til å klare fullføre ettersom det ble tyngre og tyngre å gå på toppidrett fotball. Hun anbefalte henne å slutte og hun gjorde det.

Hun hadde det tøft i svangerskapet den perioden.

Jeg, pappa går i lære etter fullført VGS. får 12000 netto utbetalt i måneden.

Mamma har jobbet veldig lite i sit liv og ifølge NAV bare rett på engangstønad.

Og lånekassen sier siden hun sluttet på VGS (etter rådgiver mente hun burde det) har hun ikke rett på noe støtte der heller.

så nå må vi leve alene på min lønn i 1 år til neste VGS inntak.

Noen som har vært borte i noe lignende?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det stemmer at hun ikke har rett på annet enn engangsstønaden slik som dere står nå.

Hun skulle sjekket opp dette med lånekassen selv. De som jobber i skolen vet nok ikke om at hun kunne fått fødselsstipend fra lånekassen om hun ikke hadde sluttet.

Men hun trenger jo ikke å være hjemme i permisjon enn de 3+6 uker engangsstønaden er ment å dekke.

Du kan ta resten av permisjonen og samboeren din kan beggyne 100% studier eller minst 75% jobb.

Det er ikke gitt at det er mor som skal ta pemisjon.

Jeg kjenner flere par der mor har studert og far vært i permisjon.

De 10 ukene med fedrekvoten faller bort siden mor ikke har jobbet minst 50% i opptjeningstiden.

Om hun likevel velger å være hjemme går det ann å spe på pengene med at hun tar en kvelds og helge jobb.

Skrevet

Siden hun tapte myyyye penger på grunn av rådgiveren hadde det vært en ide å gå til sak... En student som får baby har mange rettigheter, blandt annet at hele studentlånet blir omgjort til stipend, Dette vet garantert en rådgiver

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...