Anonym bruker Skrevet 17. april 2010 #1 Skrevet 17. april 2010 ord, setninger, sammenhengende, forståelig??
ROFL Skrevet 17. april 2010 #2 Skrevet 17. april 2010 Hun har et veldig stort ordforråd(500++), og lærer nye hver dag. Hun snakker i lange setninger på 5-6 ord ++. Det er ikke alltid alle ordene kommer i riktig rekkefølge, og det er enkelte lyder hun sliter litt med å uttale, men stort sett er det lett å forstå hva hun sier.
Anonym bruker Skrevet 17. april 2010 #3 Skrevet 17. april 2010 har en som etterhvert kan en 20-30 ord.. men ingen sammenheng mellom ordene (kun type peke på munnen og si munn..) er han sent ute med språket?? (han er heller ikke særlig flink til å gå, og styrer enda med å få dreisen på motorikken)
Anonym bruker Skrevet 17. april 2010 #4 Skrevet 17. april 2010 Min lille som fyller 2 om en mnd. sier mange ord, men ingen setninger. Ordene han sier er utydelige og vanskelig og forstå. bå (blå? ønn(grønn) banganga(bhg) men der er jo selvsagt ord har uttaler med klokkeklang også, men ikke mange. Gutter er generelt senere enn jenter med snakkinga, av den grunn at de er mer aktive. Tror ikke du skal bekymre deg for språket, det kommer! ) Det er ofte slik at når de endelig knekker "koden" kommer alt på løpende bånd, og det skjer veldig fort.
Anonym bruker Skrevet 17. april 2010 #5 Skrevet 17. april 2010 Fra 2-års alderen fikk hun et vannvittig ordforråd. Det bare eksploderte. Hun er snart 2,5 år og har i mange mnd allerede pratet i 6-7-8ords setninger. Hun er veldig flink og språket hennes er tydelig., Ikke bare mor og far som skjønner henne. Hun har og stort sett sluttet å snakke om seg selv i 3.person, sier "jeg er sulten" i stedet for "Mia er sulten". Motorisk kan hun ennå ikke trå pedalene rundt på trehjul-sykkelen sin, men er ellers flink motorisk. Greier det påa ndre ykler,men jeg tror den vi har arvet er litt tung.......... hvem vet. Barn er forskjellig i allefall.
RødRev Skrevet 17. april 2010 #6 Skrevet 17. april 2010 Min ble 2 i januar. De lengste setningene hans er på fem ord. Han sier ofte "jeg", men bruker også tredje person om seg selv fremdeles. Han uttaler mange ord veldig tydelig, men har også fraser som bare vi forstår ("oppe meg" er for eksempel "hjelpe meg"). Aner ikke hvor mange ord han har, men da vi ble innkalt til 2-årskontroll, fikk vi med et avkrysningsskjema, og han hadde nesten alle ordene der, i alle fall, pluss en hel del til. Jeg har uansett hørt at 2-åringer er veldig forskjellige, og det meste regnes som helt normalt. Gro Nylander skriver i sin bok at dersom 2-åringen ikke har noen forståelige ord for andre enn dere selv, da bør man kontakte helsestasjonen. Så det er nok ingen grunn til uro for deg, HI
Gjest Skrevet 17. april 2010 #7 Skrevet 17. april 2010 Min på 2,5 snakker nesten rent, kan ikke si r og har problemer med uttalelsen av noen ord bare. Ellers bygger hun opp setninger helt riktig. Husk at her er det stoooore variasjoner og det meste er vanlig:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå