Gå til innhold

Hva gjør man når smokk ikke fungere som innsovningsmiddel lengre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her har den nemlig begynt å bli et leketøy. Før påske hadde vi aldri noen problemer med å legge ham: Vi har alltid kunne lagt ham våken og med smokken i munnen, så har han sovnet av seg selv. På påskehytta ble det brudd i rutinene, og vi sliter fremdeles. Jeg får han rett og slett ikke til å sovne med smokken, fordi han driver og river den ut hele tida! Så her har vi gått over til å amme ham i søvn igjen. Han blir 5 måneder neste uke og er frustrert over søvnrutinene våre!

(I tillegg har han litt brystvegring. Må ofte kjempe med ham til å få ham til å ta brystet, selv om han er sulten. Så når vi skal legge ham er det en kamp mellom smokk, seng, opp igjen og prøve med pupp, ned i senga igjen, gråt, opp igjen og pupp, etc. Utrolig rotete!)

Hvis jeg klarer å få ham til å slutte å dra ut og leke med smokken hele tida, tror jeg det hadde gått bedre, men er dette et godt initiativ til å bare kaste smokken og heller prøve å få ham til å sovne uten..?

Skrevet

Hadde det vert eit alternativ å bare la han ligge å leike med smokken?

Jenta vår på 5 mnd gjør dette. Vi legger ho i senga våken og med smokken i munnen. Så synger eg natta sang og går ut av rommet. I går låg ho våken og prata og leika med smokken i 30 min før ho blei lei og sovna. Ofte begynner ho å sutre når ho blir trøtt, og då kan vi gå inn å gi ho smokken og ho sovna. Noken kvelder blir d noken turer innom rommet for å gi smokken, men ho sovner tilslutt =)

Skrevet

Så bra. Kanskje det vil fungere. Det hender dessverre ofte at han begynner å gråte når han mister den (etter å ha lekt med den en stund), men det er kanskje verdt å være littegrann tålmodig og bare holde på å gå inn og ut og gi han den et par ganger.

Hvordan er det om natta da, novemberbaby? Her har det vært vanskelig å legge han tilbake i egen seng etter amming i et par uker nå... Han våkner til og begynner å herje og rote, trekke ut smokken når jeg gir ham den og så videre. Ofte bare gir jeg opp da og tar han tilbake i vår seng, for der er det mye lettere å gi han smokken igjen når han mister den... Sikkert ikke så lurt i det lange løp, og sikkert mye lurere å bare la ham herje litt, men det er ikke så kult for oss voksne å ligge å høre på. (Får så innmari lyst til å gå å legge oss på et annet rom...)

Skrevet

Ja, det skjer jo sjølvsagt at ho og griner! Men vi har erfart at d at ho griner betyr ho er trøtt og klar for å sove, men sliter med å finne søvnen.. Viss ho berre klager og sutrer, prøver vi å la ver å gå inn, men går d over til gråt går vi inn, gir smokken og trøster. Prøver då å la ver å ta ho opp. Det er ikkje lenge sia vi begynte med å legge ho våken. Først gjor vi det kun på dagen, men so skulle mamma sitte barnevakt for oss midt i leggetida, og då var vi nødt til å venne ho til å sovne uten at eg byssa ho.. =p Trur egentlig jenta var klar for det, for ho sovna fint frå første kvelden =p Er vel verre med oss mødre, vi vil gjerne kose og bysse..

No søve ho frå 20-21 til rundt 6, så eg får sove ganske godt. Men når ho våkner og skal ha pupp då, so er d jo lyst og ho forstår ikkje alltid at vi skal sove meir! =p Der er eg og pappen forskjellige, eg legge ho tilbake i senga si uansett og lar ho ligge til ho sovner, sånn som på kvelden, mens faren er klar for å ta ho opp.. Det viser seg til farens frustrasjon at eg har rett, ho sovner til slutt! =p men eg og har lyst å legge meg på eit anna rom mens det står på! Ikkje alltid like kjekt å høyre på bablinga henna kl 6! Hehe =) Får sjå når vi legge ho på eige rom, vårt er i 1. etg og henna rom er i 2. etg, so vil vente litt endå. Ho pleier å vokne om natta og skal ha smokken og då gidde ikkje eg å springe opp trappa =p

Hadde vert kjekt å høyre frå deg i morra om korleis det går i kveld =)

Skrevet

hehe, det har vært mangt et fortvilet innlegg her inne om babyer som begynner å tulle m smokken ved legging, og teip har ofte vært foreslått som løsning, dog i en litt spøkefull tone;)

Hvis det er noen trøst, så virker det som om det ikke er så uvanlig å oppleve litt leggetrøbbel rundt 5-6 mnds alder- det gjorde vi også; fra å være grei å legge ned i senga ble legginga plutselig et styr uten like, med mye hyling, protester, inn og ut m smokk osv. Vi valgte enkleste løsning, som innebar å legge henne i vognbagen istedet- med god effekt! Da denne vanskelige fasen gikk over, var det ikke noe problem å legge henne i senga igjen.

Jeg er generelt fan av å velge den løsningen som funker best der og da istedet for å hele tiden "ta kampen" som det så fint heter, spesielt når baby fortsatt er såpass liten. Vi har ihvertfall opplevd at dette m søvn går veldig i faser, og har ikke opplevd problemer ved å velge enkleste mulige utvei for å sikre nattesøvnen til alle involverte parter, enten ved samsoving, byssing, flaske el lign. Når den vanskelige fasen har gått over, har vi som sagt ikke opplevd problemer m avvenning fra den "dårlige vanen"- men igjen, dette er sikkert veldig individuelt, og vil sikkert ikke funke for alle=)

Skrevet

Vi har nettopp kommen ut av en sånn periode. Det som hjalp oss var å putte en ny smokk i munnen på han, slik at han hadde en å leke med. Gjorde det første gang i ren frustrasjon og med utrolig godt resultat. Ligger ofte å snakker og tuller med smokken men roer seg fort siden han har en i munnen og

Skrevet

Dette har vi også prøvd, men det som skjer er at han mister/slipper den har har i hånden ganske fort og griper etter den nye som er i munnen. Så det funker dårlig her.

Nå har jeg lagt han våken i senga og han har rotet en hel del med denne smokken og grått litt... Han var ganske i halvsvime da jeg gikk inn til han sist, men han griper nesten med en gang etter smokken når jeg gir ham den likevel. Sikkert veldig frustrerende for ham!

Det som er, er at jeg ofte begynner å tvile når han er sånn og tenker: Kanskje han ikke er helt mett? Så tar jeg ham ut av sengen og gir ham pupp helt til han sovner der ved brystet... Man blir sånn i tvil, av og til!

Skrevet

...men det funket til slutt, novemberbaby! Han ga seg etter 15-20 minutter (men har ikke vært inne hos ham etter at det ble stille i frykt for vekke ham igjen! ;))

Skrevet

Å so kjekt!! =D Lurte fælt på ditta, korleis det skulle gå med dåke =) Men huff, det er fælt å sitte og lure på om dei har fått nok mat! =/ Men då veit no du at han kun var trøtt, i kveld iallefall =) Håper dere har fått ein god måte å legge han på sånn at det vert mindre stress for deg om kvelden. Det er så godt når det er rolig rundt legginga og ein kan sitte i stua etterpå og ha voksentid =) Sov han lenge før han skulle ha mat igjen?

Huff, mi finn vaksine på fredag og har drevet å våkna med eit hyl fleire ganger om natta, kvar natt sia.. Hopper jo i senga når ho setter i! =/ Lurer på om ho kan ha mareritt?? I natt tok det lang tid å få ho til å roe seg etterpå, gikk tilslutt når eg la ho ned med meg så ho fikk pupp.. Men låg å hiksta lenge mellom suginga.. Håper det går over snart, at vi ikkje har traumatisert ho for livet! Nok med ein far som har sprøyteskrekk til tusen..

Skrevet

Han sov fra 20.00 til 23.30. Da fikk han smokken og sovnet fort igjen og sov til over 04.00! Utrolig deilig. Uheldigvis var han en del urolig resten av natta. Han sov sammen med oss, men jeg tenker nå at jeg burde ha flyttet ham tilbake i senga... Men alt i alt en ganske bra natt! :)

Skrevet

Supert! =) Ja det er ufattelig godt å få sove mesteparten av natta! =)

Når trur du du kjem til å legge han på eget rom?? Eg syns det er så vanskelig! Har på en måte lyst å prøve det og sjå korleis det går, men so syns eg ho e so lita endå.. Men ser jo alle her inne som har gjordt det er veldig fornøgd og at mange helsesøstre anbefaler det, så vi ikkje vekker kvarandre.. =/

Skrevet

Trodde det var anbefalt å vente til barnet var ett år, jeg..? Hadde i utgangspunktet tenkt å vente så lenge, men vi får se... Jeg venter i alle fall ett par måneder til! :)

Skrevet

Vår gutt (5,5 mnd) har også holdt på slik ei stund, og han greier ikke å sovne uten smokk i munnen på kvelden eller når han skal sove andre steder enn vogna på dagen. Om natta etter amming kan han sovne uten, men ligger og kaver ei stund først. Sovner også i vogna uten smokk.

Det vi gjør på kvelden er som andre her: legger han med smokken, og går inn og gir den noen ganger før han sovner. Vi går ikke inn når han bare ligger og babler, og lar han klage/smågråte litt ei stund før vi går inn også. Blir det hyling går vi selvsagt inn med en gang. Pleier å sovne innen en halvtime, og gir smokk alt fra en til ganske mange ganger.. På natta hadde han sikkert sovnet fortere igjen hvis jeg gav smokk, men synes han har godt av å finne søvnen selv, siden jeg vet han sovner til slutt.

Vi har også tenkt på å lære han å sovne uten smokk, men det har så langt blitt med tanken...hadde nok blitt en kamp (som vi er for trøtte til å ta..), og hva skulle vi da brukt når han er urolig på natta pga av tenner og vondt i magen for å få han til å sove? Vi putter smokk sikkert 10-15 g i natt, han våknet med et hyl hver gang. Mest sannsynlig tenner og vondt i magen på samme tid..hadde ikke blitt noe søvn i natt uten smokken :)

Skrevet

Jeg glemte forresten å skrive at jeg tror ikke at det er smokken i seg selv som er problemet her; noen babyer har dessverre bare en lei tendens til å ville "kjempe mot" søvnen uansett smokk eller ei- f.eks jenta mi kan gjerne begynne å synge, prate for seg selv, klappe i hendene eller rulle rundt når hun holder på å sovne for kvelden- bare for å holde seg våken, og å unngå søvnen. Er FARLI å sove vettu;)

Synes generelt at dette m søvn ble vanskeligere og vanskeligere etterhvert som babyen ble større og mer viljesterk, og hos oss var periodene rundt 5-6 mnd og 8-9 mnd ganske "heftige", med mye hyling og protester og nattetull.

Skrevet

Nattesøvnen går greit nå. Jeg legger han ned våken og som regel sovner han av seg selv etter litt kaving og småprating. Så sover han til rundt klokka 02 før neste måltid, i går natt faktisk også til klokka 06!

Dagsovinga er noe annet. Da blir det mye mer grining og herjing... Regner med det går seg til med litt tydeligere rutiner på dagtid også!

Skrevet

Så kjekt å sjå at det funker fortsatt! =) At det ikkje var eit engangstilfelle =)

Trur eg og skal vente med å legge ho på eget rom endå.. Ikkje noke hast, og så føler eg meg tryggare når eg våkner og hører pusten hennar =)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...