Gå til innhold

Dere som bor uti "bøgdene."

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har dere egne bygdehus/grendehus? og skjer det mye i disse? Jeg tenker, blir det arrangert bygdekino, bingo, kafeer, ungdomsklubber o.l?

Og så kommer spørsmålet; hvor villige er folk til å hjelpe til? Kakebaking, vakter, kiosk osv.

Er så fortvilende her. Nå er det blitt gnålt og mast om i flere år om at noe må skje på grendehuset vårt, og når vi endelig tar tak i det er det ingen som orker stille opp. Hvor mange kalorier tar det å bake en kake?!

Skjønner ikke at voksne folk tror at det går an å ha innstillingen "Godt det skjer no i bygda, bare jeg slipper å løfte en finger...." og i andre øyeblikk klage over at det gjøres for lite.

Dagens hjertesukk fra sliiiten arangør av bøgdefest.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her på bygden er det et grendahus, og fire bedehus. I nabobygden er det også et grendahus og tre bedehus.

Det har vært stilt på arrangementsfronten veldig lenge, ingen giddet å gjøre noen ting, ingen deltok, ingen stilte opp. Men, så flyttet det mange tilbake til bygden der de vokste opp (deriblant meg), og det kom mange barn og ble litt liv igjen, noe som er veldig kjekt.

Her ute arrangeres det bygdekino annenhver fredag, kafeer, ungdomsklubber (kristne på bedehusene), samlinger og slikt, samt at vi har et grendalag som arrangerer 17mai, st.hans, julemiddager og andre sosiale sammenkomster.

For at dette skal kunne skje er man helt avhengig av ildsjeler, pluss at man må tvinge gjennom nytt blod.

I det nye styret i grendalaget er det nå 7 medlemmer. 5 av dem menn under 40 år. De spiller fotball, drikker øl og planlegger st.hansfeiring for ungene, kjempebål, de vil finne tomt til å bygge lekeplass for ungene (bare de 5 mennene har tilsammen 17 barn, I kid you not), og andre mer sosiale ting.

Det begynte faktisk med søndagsskolen her ute, der man etter at ungene hadde fått høre om "jesus og de", hadde matservering for både barn og foreldre, så gikk ungene for å leke, mens foreldrene ble sittende og prate, et spedt forsøk på å bli sosiale. Det gikk veldig fint og dannet en felles plattform der alle ville det skulle skje noe mer.

Nytt blod er mitt beste tips. Pluss at man ringer og purrer og kjefter. Der er jeg flink. Spille på den dårlige samvittigheten, på samhold og det sosiale. Og delegering.

Skrevet

Jeg har bodd på bøgda og mitt beste råd er: flytt.

Skrevet

Bingo 2 ganger i mnd.(Egen bingonemd)

Dans 2 ganger i året.

Barneteater Jonsok og jul.

Teater med voksne 1 gang..

Bygdakvelder mer sporadisk, men iallefall 4 ganger i året...

Bygdafolket stiller som vakter på dans.

Styret står for å arrangere bygdakvelder.

Teater har sine instruktører av bygdefolket..

Baker kake/lager rundstykker til bingo Max 3 ganger i året.. Huset blir brukt til Fødselsdager/begravelser(etterlag)/ og bryllupsfester.. Dugnader for å vaske ned og rydde rundt omkring...

Styret for ungdomslaget er nok pådriver, men bygdefolket stiller opp med kakebaking etc...

Gjest amandine
Skrevet

Tror ikke det bare er bygdeproblem.. Det er det samme over hele linja, og de som syter mest over at ingenting blir gjort, er de som ikke løfter en finger selv. GRMPF

Skrevet

Tusen takk for svar. :-) Skjønner det er flere bygder som sliter med det samme, er bare så fortvilende når man sliter og strever og får så lite igjen for det.

Vi skal forsøke igjen med flere arrangement selvfølgelig, og håper på bedre oppslutning etterhvert. :-)

Skrevet

Bor nok i en noe større bygd enn det, men ja, folk vil helst klage og ikke bidra.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...