Gå til innhold

Kosthold?

sibre

Anbefalte innlegg

Er plutselig i gang med mitt første svangerskap, og dette har fått meg til å tenke mer over hva jeg bør/kan gjøre fremover. I og med at jeg ikke er mer enn 7 uker er det vi er mest bekymret for nå, hva jeg kan spise og drikke, og hva jeg bør holde meg unna. Har lest og lett ganske mye, men finner liksom ikke noe konkret og føler meg helt på bærtur. Er ikke jordbær et eksempel på hva du bør holde deg unna under svangerskapet?

Fortsetter under...

Folat er viktig. Jeg feks kjøper den "gravid" pakken på apoteket, der er det dagsdoser med 4 tabletter som skal taes ( 2 omega 3, folat, vitamin/blåbær/mineral) ..

Jorbær kan du spise, så lenge du vasker dem godt, det samme gjlelder frukt og grønt, pga en bakterie i jorden som ikke er bra. Før var det slik at man ikke skulle spise jorbær mens man ammet, men det er det nå gått vekk ifra.

Ellers er det diverse fisk du ikke kan spise, der uroer jeg meg ikke, fordi jeg har aldri vært borti de fiskevariantene det er snakk om. fersk tunfisk er fy, tunfisk i boks er greit. Ikke skalldyr, blåskjell osv.

All melk og ost skal være pasteurisert, det står på produktet. (myk/gammel/smørost osv kan du ikke ta, men vanlig melk, ost, kultura, joghurt osv er greit)

Det er egentlig ikke så inviklet, for det meste du ikke kan spise,spiser man sjeldent mye av fra før, Er du glad i en blodig biff så må du vente til ungen er ute, eller steke biffen godt, roastbeef osv kan du ikke spise, (ikke ferskt kjøtt, må være igjennomstekt)

Drikk masse vann og spis masse frukt :)

• 2 uker senere...

Min jordmor anbefalte mer grønnsaker enn frukt. Kun to frukt om dagen da det var mye fruktsukker som man la på seg av.

Ellers har jeg et normalt og sunt kosthold. Min teori er alt med måte :-) Kos dere med det dere har lyst på, men husk at det kun skal være godis på lørdager ;-)

• 2 måneder senere...

Annonse

Det er nevnt over at du ikke kan spise skalldyr, dette stemmer ikke.

Det eneste er at brunmaten i krabber skal man holde seg unna, men dette gjelder ikke bare gravide, men alle jenter frem til de er ferdige med å få barn. Dette pga høyt innhold av miljøgifter i denne fettholdige delen. (miljøgifter akkumulerer i fett hos sjødyr). Det hvite kjøttet i krabber, alle skjell, reker osv er det bare å kose seg med, og de er også svært sunne matvarer proppet med bra proteiner og viktige mineraler.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...