Gjest Skrevet 16. april 2010 #1 Skrevet 16. april 2010 Slik er det her i gården.. Lillejenta mi på snart 5 mnd hadde en periode for en stund siden der hun sovnet hver kveld klokken 8, og sov hele natten.. Eller våknet opp og skulle ha mat, men jeg bare la henne til meg i sengen og ammet der, så jeg merket lite til det.. Men nå, er INGEN dager like.. Jeg vet ALDRI nårtid hun kommer til å sove, og når hun kommer til å våkne.. Og hun våkner hver eneste natt.. HVER eneste natt våkner hun og vil stå opp, og dette har holdt på i 2 mnd nå.. Jeg gjør natten mest mulig kjedelig, snakker lite til henne.. På dagene drikker hun ca 150 ml mme Nan 1, ca hver 4 time, og på kveldene får hun litt grøt før vi starter stellet.. Hun sovner ikke av seg selv, hun må enten bysses, eller trilles i søvn... Når jeg har lagt henne, våkner hun 1-3 ganger før hun sover skikkelig.. Jeg får sikkert 7-8 timer søvn hver natt, men det hjelper ikke når det ikke blir sammenhengende og jeg må være oppe å bysse henne i søvn igjen når hun våkner.. Seriøst, hva skal jeg gjøre? Er det noen småting jeg "overser"? Skal jeg bytte mme? Slutte med grøt? Dette begynte sånn ca da jeg så vidt begynte med grøt, kan det ha noe med saken å gjøre? Hun vil forresten bare ha pupp om natten, på dagene er det mme hun vil ha.. Herregud, jeg BER dere om hjelp, kan dere være så snill å hjelpe? Jeg er alenemamma, så her er ingen pappa som kan stå opp med henne på natten, dersom det er ett av rådene dere kommer til å gi..
fjellgeita♀09 ♂10baby14 Skrevet 16. april 2010 #2 Skrevet 16. april 2010 Jenta vår har aldri sovet en hel natt i strekk, men hun våknet til faste tidspunkt for mat. Da hun ble 4 mnd introduserte vi henne for grøt. da ble det straks endring på nattesøvnen. Hun ble litt uroligere en periode og våknet fler gang på natten, men det gikk seg til. Men det ble aller best da vi begynte å gi MME på natta. Da gikk hun etterhvert fra 3 måltid til 1 måltid. Hvis hun bare vil ha pupp og ikke MME, da er det nok ikke det at hun er sulten. For dette opplevde vi også når vi skulle gi MME istedet for pupp. Hun ville ikke ha flaska, og den tar hun hvis hun virkelig er sulten. Det var nok bare behovet for kos og sutting hun var ute etter. Så etter en stund ble det bare 1 måltid om natta, og da spiser hun bortimot 150 ml. Jeg har ingen gode råd å gi, annet enn at det muligens vil gå bedre etterhvert. Har du begynt å gi grøt nettopp? for det kan være litt hardt for magen til å begynne med, men så går det seg til:) Håper ihvertfall at det gjør det for din del. Det går forresten å gi grøtmåltidet litt tidligere enn du gjør nå. Så er ikke magen så "full" når hun legger seg.
Huldretussa ' en av hver sort' Skrevet 16. april 2010 #3 Skrevet 16. april 2010 Huff, føler med deg. Det tar på når nattesøvnen stadig blir forstyrret i lengre perioder. Det kan høres ut som tulla blir urolig av grøten. Har du prøvd å gi henne den på formiddagen i stedet? Hjelper tydeligvis ikke på nattesøvnen uanett. Ellers vil jeg si at du gjør deg selv en bjørnetjeneste meg å trille og bysse i søvn. Hun er så stor nå at hun skal kunne sovne av seg selv. Kutt det ut med den gang, det vil nok bli litt hyl og skrik en periode, men så vil hun lære å finne søvnen selv (både på kvelden og natta). Oppvåkningene på natta virker på meg som det er mest for kos (pupp og byssing). Ellers må jeg (uten at jeg kjenner årsaken til dette) si at det høres ut som en merkelig rutine med MME på dagen og pupp på natta.. Ville kanskje ha prøvd puppen før sengetid, så får hun litt ekstra kos da. Og så kun MME eller vann på natta, da blir det nok mindre interessant å våkne mye på natta (særlig om du kombinerer med null byssing på natta) Er redd det blir noen slitsomme netter, men det er verdt det! Så før du heller be venner el familie om hjelp slik at du evt kan ta deg en middagslur eller noe
eva og guttene Skrevet 17. april 2010 #4 Skrevet 17. april 2010 Lillegutt her på 5 måneder får grøt i 6 tiden på kvelden så tar vi kveldsstellet og koser oss fram til ca 7 da er det melk og så i seng. Legger han på eget soverom (funker utrolig bra) passer alltid på at han er våken når jeg legger han. Pakker han inn i dyna og gir han kosebamsen, nusser nesen og sier klart og tydelig natta. Da sover han som regel til 6-7 tiden, Vi står ikke opp før 7 uansett da, om han våkner før ligger han bare og prater til bamsene. En periode for en måneds tid siden ville han ha morgen kl 03.30, må innrømme at jeg følte meg som en dårlig mor da jeg skrudde av babycallen og la meg til å sove gikk en 4 dagers tid så fant han ut at morgenen var kl 7 igjen. Takk og pris! Jeg lærte av førstemann at det lønnet seg og ha faste rutiner og være veldig streng (mer med meg selv en bebien egentlig). Han var en utrolig sta unge som tok hele hånda og mere til om jeg ga han lillefingen for å si det sånn. Er bebien din normal størrelse, legger bra på seg og så videre ville jeg rett og slett anbefale deg og være litt strengere. Eget soverom om mulig er veldig bra for nattsoving både for deg og bebien. Du kan jo sjekke ut hysj metoden eller andre sove metoder, jeg har ikke sett noe på disse men vet at flere har gode resultater.
magica og lille tryll ♡ Skrevet 17. april 2010 #5 Skrevet 17. april 2010 Jeg ser du har fått mange gode råd her om å gi grøten litt tidligere på dagen (lunsj feks) og kun gi mme på natten. Dersom det er sult hun våkner for, så tar hun nok flaska til slutt. Dersom det er kos hun er ute etter derimot, ville jeg nok kuttet litt ned på servicen og heller forsøkt å mette den kvoten før hun la seg. Dette med å bysse og puppe i søvn er en dårlig uvane, som jeg kjenner meg godt igjen i (dessverre). Jeg personlig syns at en baby på 5 mnd er for liten til å ligge å skrike, men dette må du kjenne på selv. Løsningen for oss i en periode med mye natteuro, ble å ta vogna inn på soverommet om natten og la henne sove der. Da kunne jeg bare slenge ut armen og rugge litt, så sovnet hun ofte igjen. En annen ting... kan det være tenner som plager henne? Lille tryll var svært urolig om natten i en måneds tid før første tannen dukket opp, og hun var også ekstra puppegal om natten. Tennene kan være en plage lenge før de kommer nemlig. Du kan jo forsøke med litt dentinox på gummene. Vil ellers tillegge at du gjør en kjempejobb!! All ære til deg som er alenemor altså! ) Ikke gi opp, for jeg lover deg at det blir bedre etterhvert (mager trøst, jeg vet, men dog...) Stå på og lykke til! )
abella Skrevet 18. april 2010 #6 Skrevet 18. april 2010 Jeg ville latt jenta di få lære å sovne av seg selv på kvelden. Det er en god begynnelse hvis du vil at hun etterhvert skal lære å sovne av seg selv når hun våkner på natta og det ikke er mattid. Jeg tror ikke soveproblemene har noe særlig med mat å gjøre. Det kan jo hende at det begynte med mageknip når du innførte grøt og siden har utviklet seg til å bli en vane. Jeg synes ikke 150 ml hver 4 time er veldig mye (dersom hun veier ca gjennomsnittlig for sin alder?). Hun kan sikkert lære seg å spise mer på dagen og mindre om natta, men nattmåltidene blir etterhvert en vane. Og så utvikler de seg til å bli mer og mer kos i tillegg... Knerten ligger akkurat på gjennomsnittet. Spiser 4 måltider om dagen og 1 om natta. Det har han gjort siden han var 3 mnd. Etter som han blir større øker porsjonene hans på dagtid + at han får mer fast føde, han trenger ikke flere nattmåltider. I tillegg kan du jo begynne å bli litt strengere. Jeg vet ikke hva du pleier gjøre når snuppa di våkner på natta. Jeg ville ikke tatt henne opp av senga. Hun kan få kos, trøst, smokk o.l.i senga. Og så ville jeg hatt fast tid for nattmåltidene (og dagmåltidene) hennes slik at hun blir vant til når det er mat å få. Da vil hun etter hvert oppleve at det ikke har noen hensikt å våkne ofte på natta fordi det ikke er noe å oppnå. Babyer har en tendens til å våkne på natta hvis de oppnår noe ved det; en belønning, feks puppekos. Jeg har god erfaring med å gi mindre og mindre service om natta. Desto tregere servicen er og desto dårligere den er, desto mindre våkner han. Du får selv avgjøre hvor streng du vil være ift hva som passer for deg og jenta di. Men det bør være en gradvis nedtrapping av puppekos om natta slik at hun skjønner cluet. Jeg vet ikke om det er noen trøst, men jeg har gubbe i huset og det er jeg som har tatt all nattevåk her også. Det har gått helt fint så lenge jeg klarer å være konsekvent.
Studine mevik Skrevet 18. april 2010 #7 Skrevet 18. april 2010 Jeg kan ikke gjøre annet enn å fortelle deg hvordan vi gjorde det på den tida, eller når vi begynte med grøt. Vi begynte med smaksprøver på grøt midt på dagen. Når vi var oppe i ca 1/4porsjon flyttet vi grøten til kvelden mens vi fortsatte å gi bittelitt grøt midt på dagen til vi var oppe i to grøtmåltider på 1/4porsjon hver. Vi hadde aldri problemer med stadig våkennetter bortsett fra når det var noe som plaget poden. Kanskje du bør prøve med litt sviskemos eller sviskesaft for å se om det blir bedre da. Vi har flere ganger konkludert med at det må ha vært magen noen ganger når vi har sliti med å finne hva som plager poden og da har det funket med svisker hver gang. Jeg syns også jenta de er så stor at om hun bare vil ha pupp på natta og ikke vil ta flaska så er det kun kos hun vil ha og da kan du, etter min mening, avvenne henne med denne kosen. Det blir nok noen dager med lite søvn på natta, men så kanskje det blir mye bedre etterpå
lille sprelle Skrevet 18. april 2010 #8 Skrevet 18. april 2010 Hallo! Hun har akkurat kommet seg ut av magen og må bli kjent med verden. Da snuppa vår var på den alderen, la vi henne i 11 tiden om kvelden, slik at vi fikk noen timer sammenhengende søvn (far tok over når "puppen" var tom i 21-tiden, og mor la seg med en gang da, mor tok over ved neste oppvåkning). Tålmodighet!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå