Anonym bruker Skrevet 16. april 2010 #1 Skrevet 16. april 2010 En nær slektning av meg har sagt at hun kan være surogatmor mot at hun får betaling i form av de pengene hun går glipp av med å gå hjemme (altså en årslønn) men hvordan vil dette bli rent praktisk.hun regnes som moren-vil hun da få sykepenger om hun blir sykemeldt,vil hun få fødselspenger? skal ha mitt egg og min manns sæd,han blir far men jeg blir ikke mor. hvordan skal jeg greie å få adoptert ungen? er det noen her som har brukt surogat??
Anonym bruker Skrevet 16. april 2010 #2 Skrevet 16. april 2010 kom på et spm til. når hun overlater ungen til mannen min som er faren-kan hun bli ettersøkt på noen måte for å ha gitt fra seg ungen sin,ikke ta vare på den osv? hun har unger selv redd barenvernet el noe skal blande seg inn..
Anonym bruker Skrevet 16. april 2010 #5 Skrevet 16. april 2010 vist dere bruker ditt egg og kjærestens din sin sæd så er d jo strengt tatt du som er mor fordi om det er hun som bærer barnet... du trenger da ikke å adoptere ditt eget barn...
Anonym bruker Skrevet 16. april 2010 #6 Skrevet 16. april 2010 i norge så er det den som føder barnet som er barnets mor..så barnet blir sikkert registrert på henne ved fødselen
Gjest ->>- Skrevet 16. april 2010 #7 Skrevet 16. april 2010 -Sykepenger, ja. Fødselspenger, nei. Hun kan velge engangsstønad, og få den utbetalt. Hun vil ikke få fødselspermisjon om hun ikke har omsorgen for barnet hun har født. -Det er slett ikke sikkert du vil få adoptert barnet. Hun vil anses som mor, og hun kan overlate omsorgen til far - men det er opp til Bufetat å vurdere hvorvidt de mener det er til barnets beste å stebarnsadopteres av fars kone. Generelt føres en veldig restriktiv praksis på slik adopsjon. -Risikoer: Fødende kvinne kan ombestemme seg og beholde barnet. Fødende kvinne er bidragspliktig om far fremmer krav og har omsorgen. Jeg ville anbefalt dere å dra utenlands i stedet, siden det er så juridisk innfløkt med norsk surrogati. Men lykke til.
Anonym bruker Skrevet 16. april 2010 #8 Skrevet 16. april 2010 I Norge regnes som barnets mor den som føder barnet. I tillegg har vi "pater est-regelen", som sier at den som er gift med mor, er far. Derfor vil din slektning være mor, og om hun er gift, mannen hennes være far til barnet når det blir født. Surrogatmor er under svangerskapet mor i enhver forstand, og har de samme rettigheter som alle andre gravide. Om hun ikke er gift, blir din mann far. Hun kan gi ham foreldreansvaret etter fødselen, og dere (du og mannen din) kan søke om stebarnsadopsjon (etter loven er dette barnet stebarnet ditt). For å bli godkjent som adoptivforelder må du oppfylle visse krav. Disse er muligens noe annerledes for stebarnsadopsjoner enn ordinære adopsjoner, men om du ikke oppfyller dem, får du ikke adoptert barnet. For ordens skyld: surrogati er ulovlig i Norge. Blant annet på grunn av det strenge regelverket vi har omkring foreldreskap.
Anonym bruker Skrevet 16. april 2010 #9 Skrevet 16. april 2010 Men om hun regnes som mor må hun ha krav på permisjon da? Om hun ikke tar hele feks men deler med far? de vet jo ikke om ungen er til far el mor?
Gjest ->>- Skrevet 16. april 2010 #10 Skrevet 16. april 2010 Pater est er ikke noe problem. Den biologiske faren kan fremsette farskapssak selv om fødende kvinne er gift.
Gjest ->>- Skrevet 16. april 2010 #11 Skrevet 16. april 2010 Nehei? Altså, skal barnet registreres som bosatt hos far eller hos mor? De bor jo ikke sammen. Enten har hun daglig omsorg eller så har hun det ikke. Om hun tar ut permisjon vil det dessuten svekke biologisk mors adopsjonsmulighet, siden det tilsier at det er tilknytning mellom biologisk mor og barnet.
Anonym bruker Skrevet 16. april 2010 #12 Skrevet 16. april 2010 Måtte google litt og fant denne http://www.bt.no/forbruker/samliv/Livmor-til-laans-467684.html
Gjest ->>- Skrevet 16. april 2010 #13 Skrevet 16. april 2010 Men i saken fra Stord er det ingen annen biologisk mor, og det er ikke norsk lovverk som er gjeldende ved fars ektemanns søknad om stebarnsadopsjon.
Anonym bruker Skrevet 16. april 2010 #14 Skrevet 16. april 2010 Ah beklager. Vet ikke så mye, men husket bare jeg leste denne artikkelen i BT for noen år sia. Vet ikke om det er bare rykter men hørte hun hadde gjort det en gang til, og tenkte på en tredje også, sa noen på ett forum. Men er det så mye annerledes da, om man bruker mors egg? Da gjør man jo prosessen i utlandet som regel uansett. men klart at både "pater est" og alle andre regler her i landet gjør det vanskelig.
Anonym bruker Skrevet 16. april 2010 #15 Skrevet 16. april 2010 Perisjonen kan vel deles selv om de ikke bor sammen. jeg som biomor vil jo ikke ha krav på permisjon fra jobb så må uansett ha barenvakt,da kan far ha permisjon først også fødemor som blir dagmamma for babyen
Anonym bruker Skrevet 26. april 2010 #16 Skrevet 26. april 2010 Jeg vet ikke om du får lest denne, men jeg vil på det sterkeste fraråde deg å gå inn i dette med en venninne her til lands. Det er for skummelt, og surrogati er i beste fall i en gråsone rent juridisk.Jeg er heller ikke sikker på om din venninne er klar over hva hun begir seg ut på. Bruk heller et land med trygg lovgiving, en god klinikk/byrå - og start der. Er det seriøse aktører blir surrogatene screenet, sånn at man vet at de er psykisk sterke nok blant annet. Du kan evt kikke på surrogati.no for mer info. Jeg skal selv bruke surrogat i USA, og kan jo litt da:)
Anonym bruker Skrevet 26. april 2010 #17 Skrevet 26. april 2010 ?? Hvordan har dere tenkt å få satt inn ditt egg befruktet med din manns sæd i henne? I og med at dette ikke er lov i Norge, finner dere i allefall ingen lege i dette landet som bistår dere....
Anonym bruker Skrevet 26. april 2010 #18 Skrevet 26. april 2010 Å være surogatmor er ikke lov i Norge. Hun vil derfor ha rett til barnet som en annen mor og vil bli pålakt bidrag om barnet bor hos far. Prosedyren må også utføres i et annet land. Hun vil ha krav på sykepenger og sansynligvis foreldrepenger for 3 uker før og 6 ukeretter termin. Strafferammen vet jeg ikke.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå