Anonym bruker Skrevet 16. april 2010 #1 Skrevet 16. april 2010 Kjenner jeg begynner å bli litt frustrert. Her er et eksempel på hvordan han spiser; Tar seg en is rett før middag- fordi han er så sinnsykt sulten, spiser en stooor porsjon middag, deretter tar han seg enda en is- bare fordi han har lyst. Prøver å prate med han om dette, men det ser ikke ut til å funke. Magen bare vokser og vokser. Litt fett på kroppen skal man jo ha, men til en viss grense. BMI'en hans er laangt over normalen, og jeg er en smule bekymret for ham- om det skal fortsette slik.. Og jeg trener bokstavelig talt rævva av meg for å se bra ut for ham, og har hittil gått ned 16 kg siden fødselen for 8 mnd siden! ' Hadde ikke gjort noe med en liten innsats fra hans side også. Tips til hvordan jeg kan få han til å skjønne alvåret?
Anonym bruker Skrevet 16. april 2010 #3 Skrevet 16. april 2010 Gjesp.. hva med å leve i stedet for å bry seg om slike ting. Mat er godt og det viktigste er at kroppen er velfungerende, at man er frisk og kan bruke den til lek og aktivitet og jobb. Det som er sikkert er at kroppen kommer til å forfalle uansett. Hvorfor kjempe så hardt mot det uungåelige? Best å leve mens man kan.
Anonym bruker Skrevet 16. april 2010 #4 Skrevet 16. april 2010 Enig i det, slapp av kvinnfolk. Ikke driv mannen på dør pga noe slik. Han er voksen å bestemmer vel for pokker hva han spiser.
Anonym bruker Skrevet 16. april 2010 #5 Skrevet 16. april 2010 Tja. - La være å kjøpe inn snop - Oppfordre til mer fysisk aktivitet (f.eks. gå turer med hele familien) - Lage sunn middag Å være overvektig øker jo risikoen for å dø tidlig av bl.a. hjerte-karsykdommer, så du kan jo evt. spille på det?
Anonym bruker Skrevet 16. april 2010 #6 Skrevet 16. april 2010 Har du forsøkt å invitere ham med på trening? Disse andre som svarer tror visst at god helse kommer av seg selv, men det gjør den altså ikke.... Forsøk å snakke med ham, men ikke få ham til å føle seg feit. Si heller at du er bekymret for helsa hans enn at du synes han har lagt på seg. Si at du jo legger merke til det han spiser og at så mye sukker og mettet fett faktisk er skadelig og sykdomsfremkallende. Han vet det nok.... Kankje dere blir enige om å ikke ha is hjemme og planlegger noe sunne måltider sammen?
Anonym bruker Skrevet 16. april 2010 #7 Skrevet 16. april 2010 han får garantert diabetes når han bikker førti..
Anonym bruker Skrevet 16. april 2010 #8 Skrevet 16. april 2010 Åååh, slike mannfolk skulle hatt seg en tur på en hjerteavdeling eller en nyreavdeling på sykehuset! Der får de til fulle se langtidsskadene av en slik livsstil! Det er ikke noe morro å være 48 år, og ha hjertesvikt p.g.a gjentatte infarkt, eller som 60 åring ligge på dialyse p.g.a nyresvikt som følge av senskader av diabetes. Kanskje vil han også ende opp som slagpasient, og bli pleietrengende resten av livet i en alder av 55? Hvis ikke dette går inn, kan du jo informere din mann om at tissen hans krymper med 1 cm for hver 10kg han legger på seg! >:-)
Anonym bruker Skrevet 16. april 2010 #9 Skrevet 16. april 2010 "Hvorfor kjempe så hardt mot det uunngåelige"? Herregud da menneske. Er da vel ikke noe galt i å ta vare på helsa og kroppen sin. Så fordi om du er feit og ferdig og "fornøyd" med det, trenger ikke alle andre å være det! Jeg vil ikke se ut som et dass når jeg bikker 30, men vil være sunn og frisk og ha en bra, trent kropp som jeg har nå! Det samme vil jeg for mannen min. HI.
Anonym bruker Skrevet 16. april 2010 #10 Skrevet 16. april 2010 "Fordi du er feit og fornøyd med det"?? Hva er det med folk her inne som ikke kan kommunisere på en normal måte? Det er gjerne andre ting som fører til at man driter i kost og helse, eller så er man bare fornøyd som man er! Hvorfor driver du å sliter deg ut for å holde deg bra for han da? Gjør det for deg selv! Hvis DU vil se bra ut og føle deg vel, så gjør DU det. Trene ræva av seg for mannen sin? Hmpf. Hadde jeg ikke giddi.
Anonym bruker Skrevet 16. april 2010 #11 Skrevet 16. april 2010 Gjør det da for meg selv også jeg! Så bare slapp av.
Anonym bruker Skrevet 16. april 2010 #12 Skrevet 16. april 2010 Tipper han trøstespiser for å fortrenge at han giftet seg med ei som oppfører seg som om hu skulle vært mora hans
Anonym bruker Skrevet 16. april 2010 #13 Skrevet 16. april 2010 Dette begynner virkelig å bli en koselig tråd må jeg si pappa snakket om et program ham hadde begynt med. Tror det var vitsa hjertego' jeg. Han sliter litt med motivasjonen etter at han sluttet å røyke så han hadde begynt å spise mye i stede for å sprekke. Dette har fått han på rett kurs igjen, kanskje noe for mannen din også? Ellers vil jeg anbefale og kutte ut pasta, sauser og kjøtt med synlig fett (farse, kjøttdeig osv).
Anonym bruker Skrevet 17. april 2010 #14 Skrevet 17. april 2010 Så jeg oppfører meg som mora hans fordi jeg er bekymret for helsa hans? Nå får du jammen meg gi deg, kvinne. Og vi er ikke gift- hvor fikk du det i fra? Takk for svar 23:46 Gode tips! HI.
Anonym bruker Skrevet 17. april 2010 #15 Skrevet 17. april 2010 Bare vær ærlig..I bunn og grunn er det ikke vekta som er farlig, men levemåten som FØRER til den vekta han har... Var han aktiv før? Hva med og foreslå et felles mål for dere? Sykle Trondheim_oslo neste vå....Springe Oslo Marathno (1mil, halv marathon elle hel), sykle Birken el..... Eller du kan ta de topp på den måten at du synes han er så usunn at du er redd for helsa..Tror man må trå varsom og legge til at vekta og utseende bryr du deg ikke om, men alt han putter i seg og så lite han rører seg så vil du han skal gjøre noe.:Du vil ha ham sammen med deg i mange, mange år ) Min mann er ikke blitt feit.:Han rører mye på seg på jobb, men han har et kosthold som skremmer meg (har jo aldri trengt og tenke på HVA han spiser mtp vekt/utseende)..Men en pils eller brus og en pose potetgull går GLATT ned på en vanlig hverdagskveld.....Egg og bacon (I mengder) hver lørda og søndag til froksot, osv osv....HAr tatt det opp med ham og han skjerper seg, men sklir ut igjen og igjen.....Men jeg fortsetter da..Gjør jo det for at jeg er glad i ham ) Han skal jo få kose seg fortsatt, men ikke HVER dag..VI skal jo bære forbilder for ugnene og det er DYRT......
Anonym bruker Skrevet 17. april 2010 #16 Skrevet 17. april 2010 Skjønner deg veldig godt jeg, hvis du anstrenger deg for å holde deg flott for han, så skal det jo gå andre veien også. Og som du sier, det er jo også helsefarlig å være overvektig.... Forstår meg ikke på damene her inne!? Hvis dama er overvektig og mannen er bekymret får hun som svar at "hvis han går fra henne, er det selvfølgelig hennes feil, for hun er ikke atttraktiv nok for han, og burde anstrenge seg litt for å trene, spise sunt osv." Er det derimot mannen som er overvektig slik som i dette tilfellet, er det HUN som er masete og oppfører seg som mora hans....Litt dobbeltmoral her kanskje? Fortell han at du er bekymret, og at du likte han mye bedre for x år siden, hvor barsk og flott han var da, og at dere trener sammen, spiser sunt o.l, men for all del, fortell det på en fin måte:-) Sett opp et ungdomsbilde av han på fryseren/kjøleskapet der han ser flott ut, så kanskje han skjønner alvoret? Slike ting kan jeg gjøre med min samboer uten at han tar det ille opp, men folk er forskjellige hvordan de reagerer, så gå forsiktig frem:-)
Anonym bruker Skrevet 17. april 2010 #17 Skrevet 17. april 2010 HI, jeg forstår deg. Har det slik selv. Min mann veier nå 103 kg, er 177 høy og er 35 år. JEG ER BEKYMRET!!! Han trøstespiser og har alltid gjort det tror jeg, men nå har det tatt av. Han mener han fortjener noe "å kose seg med" etter en lang dag på jobb. Han har en veldig krevende jobb på mange måter og jeg støtter ham på det, og vi snakker mye om stresshåndtering osv. Jeg vil ikke miste ham og noen år og appellerer til hans fornuft. Trener selv, har gått ned litt og har en mye sunnere livsstil enn han. Gikk selv opp da jeg traff ham fordi det alltid var godteri tilgjengelig. Jeg har ikke vært vant til slikt fra min barndom og det var uvant, men veldig lett å bli sukkeravhengig. Han har vært det siden jeg traff ham. Han forstår min bekymring og har gjort noen tafatte forsøk på å kutte brusen, men det går ikke. Vet heller ikke hva mer jeg kan gjøre da jeg syns jeg har forsøkt alt. Tror egentlig ikke jeg kan gjøre noe mer. Han trenger en eller annen wake up call og jeg er ikke så sikker på at jeg er i stand til å gi ham den.
Anonym bruker Skrevet 17. april 2010 #18 Skrevet 17. april 2010 Jeg hadde heller ikke hatt lyst på en fet og usunn mann/kjæreste. Heldivis har min vett til å være sunn og trene!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå