Anonym bruker Skrevet 16. april 2010 #1 Skrevet 16. april 2010 Herregud vi sliter her heime for tia. 4 åringen er noe så sinnsykt trasig. Det som va ret i går er iallefall ike rett i dag. Hun sutrer, og syter, momler, og klager, sipper og skriker, blir sinna, og roper og vræler.......................... *Nekter å gå på kjøkkenet å hente en serviett selv, jeg må bli med ho. *Nekter å gå på o å tisse selv, jeg må bli med ho. *Dersom jeg løsner sikerhetsbetet hennes i bilen er det feit, det var HUN som skulle. Og dersom jeg spør henne først, om hun vil gjøre det selv, hyler hun og er sint for hun får no ALDRIG hjelp hun...... *hun plokka opp en stein ute, og oppdaga at den var våt...........eh, ja den har ligget ute, da blir den gjerne våt da....men da er ho sååå dramatisk da, for da skal hun ikke ha den. *Står bortmed døra på badet å nekter å komme bort til meg for å pusse tenner. Jeg sier med fiiiin stemme "kan du være så snill Linda og komme hit?"..........hvorpå hun svarer "det virker ikke", for jeg er en hest"........... Hun sier at jeg er dum sikkert 20 ganger pr dag, og at jeg er en skitting, og hun gjeiper til meg til stadighet, og hun vræææler og brøøøøøøler til meg. Føler hun er suuuupertrassig. Jeg har forsøkt å "ta ho" for hver gang hhun sier at jeg er dum.....og da har vi skikkelig utrivelige dager, for da er det bare skjenn og straff heile dagen, og hun sier ikke dumming ferre ganger..... JEg har forsøkt å overse og overhøre, men det er ikke noen forandring da heller........ "no på du pinadø skjerpe deg Linda" "Herreguuuud linda, no på du hæren fløtte meg ta deg sammen" "Liiiiinda, nå må du jaggu høre da, du høøøøøre jo ikke ette" "Fy flate Linda, herregud asså, ja no kan du pina det bare sitte der asså" "Nei no går jeg opp igjen, dette her gidd jeg ikke lenger, fader asså" Dette er det som hamrer mot Linda heile dagen.................Dette er jo negativt,hun er 4 år, og tar no vel snart skade av dette. Men hva i himmelens navn skal jeg gjøre da, når hun NEKTER å gå på do å tisse selv.... Jeg MÅÅÅÅ bli med ho? Jeg er selv veldig dum, jeg sukker, og stønner, og sier "ja men herregud linda, no må du slutte å tulle" og sånne ting, himler med øynene og viser med all tydelighet hva jeg synes om oppførselen hennes.......
Anonym bruker Skrevet 16. april 2010 #2 Skrevet 16. april 2010 Jeg har ikke noen trassig 4-åring så jeg har ingen selvopplevd erfaring, men det som slår meg når jeg leser innlegget ditt er at det kanskje kan hjelpe å forsterke det som er POSITIVT? Prøv å trekke fram noe positivt når du snakker med henne, unngå den sure høye, sinte stemmen din når du snakker til henne og snakk rolig. Sett deg ned og se henne i øynene når du prater til henne. Gjør noe hyggelig sammen og si " så koselig vi har det nå" osv. Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 16. april 2010 #3 Skrevet 16. april 2010 Stå på:-) Har vært der selv. En ting som hjelper/hjalp veldig her er :stopp og tenk til barnet. Og stille spørsmål som gjør at hun skjønner ting bedre.(når hun ikke hører etter) Om jeg skal kritisere deg for noe så er det ordbruken din.Fader,herregud,pinadø osv. Litt pinelig når 4 åringen drar den til dukken i barnehagen og tantene står rundt:-O Og husk at hun er ett barn. "Nei no går jeg opp igjen, dette her gidd jeg ikke lenger, fader asså" Kanskje heller si: Mamma har andre ting å gjøre, så jeg ahr ikke tid å vente lenger. Det er viktig å huske på å rose for det de faktisk gjør som er bra, slik at de får positivt innputt og:-) Og så er det veldig viktig å huske på at du forteller henne at du er glad i henne i denne perioden. Så selv om det hamrer mot henne hele dagen, så kommer det både kjærlighet og ros og. Og velg dine kamper, ellers så blir lunta di enda kortere. Det sliter deg og ut. En dag er denne perioden over like fort som den kom, og da er alt så mye bedre.
Anonym bruker Skrevet 16. april 2010 #4 Skrevet 16. april 2010 Vi har ei på 4,5 år som er slik. Hun har vært i trassen fra hun var ca.20 mnd. Skal det aldri ta slutt?
trollmamma Skrevet 16. april 2010 #5 Skrevet 16. april 2010 Heilt vanleg å være sånn i den alderen. Ho vil så gjerne være stor, men så er ho jo litt liten og. Masse følelser og tanker som foregår i den lille kroppen som ho ikkje klarer å filtrere og sortere, også prøver ho det utpå deg kva som måtte passe. Min nest yngste er akuratt fyllt 5, og eg ser dagene begynner å bli bedre. Han hadde ein periode i 4 års alderen at han ikkje ville gjere noko aleine. Måtte følge han på do og slike ting. Berre gjorde det eg da uten å lage noko styr rundt det, og etter ei tid så glei det over. Lurt å prøve å være eit steg forann heile tida, og prøve å sette seg inn i barnets tanker. Det er alltid ein grunn til at barn oppfører seg som dei gjer. Også gjelder det å prøve å halde sg rolig, puste med magan ;o)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå