steinbukk87 Skrevet 16. april 2010 #1 Skrevet 16. april 2010 hvilken risikor er det? og hvilken risiko er det i seg selv å bli gravid? jeg og min kjære sitter å vurderer om vi skal bli prøvere men jeg er veldig redd for at jeg kan bli syk iåmed at jeg er 40 kg overvektig og dårlig form....
BettyBoob Skrevet 16. april 2010 #2 Skrevet 16. april 2010 risikoen går på at det kan være vanskelig å bli gravid.
Skaubinna Skrevet 16. april 2010 #3 Skrevet 16. april 2010 Det tror jeg at jeg ville snakket med legen min om. Så kan de ta noen prøver av blodprosent, blodtrykk etc. Lykke til!
Lilledrøm Skrevet 16. april 2010 #4 Skrevet 16. april 2010 Je var veldig overvektig tidl, og fikk beskjed at jeg da kunne bruke lang tid på å bli gravid, noe jeg IKKE gjorde,, Ble gravid som andre etter noen mnd,, Men legene sier alltid at en bør gjerne gå ned noen kg ja,. Nå er jeg norm vekting og igang med prøving på nr 3 ) Lykke til
steinbukk87 Skrevet 16. april 2010 Forfatter #5 Skrevet 16. april 2010 var du noen gang bekymret på åssen det skulle gå siden du var veldig overvektig? for jeg har fått beskjed av legen at man risikerer å få svangerskapdiabetes og fostervannforgiftning mer enn dem som er normal vektig da.......
Lilledrøm Skrevet 16. april 2010 #6 Skrevet 16. april 2010 Nei, egentlig ikke noen spes bekymring..` Legen min brydde seg heller lite om det faktisk, men klart sløikt som svangerskapsdiabetes er noe jeg tenkte på... Er selvsagt helt klart en fordel å veie mindre, både som gravid og ellers i livet,, MEN det er forferdelig vanskelig, noe som jeg veit veldig godt som har vært der selv,..,.
Makko med to små gutter Skrevet 16. april 2010 #7 Skrevet 16. april 2010 Jeg hadde en bmi på 30 når jeg ble gravid sist (er heldigvis lettere nå, uten at det hjelper på å bli gravid). Legen min var ikke bekymret for vekta mi i det hele tatt. Han ba meg derimot å slappe av i fht vekt. Det kan ha noe med at jeg er godt trent. Var i ganske god form når jeg ble gravid og trente HELE svangerskapet (og var i superform etter fødsel og!)
Musemor med tre søte små Skrevet 17. april 2010 #8 Skrevet 17. april 2010 Dersom man er overvektig har man større sjanse for blant annet svangerskapsdiabetis og bekkenløsning, men dette kan også forebygges ved å være nøye med hva du spiser, og at du er aktiv. Det er også en ting du må huske på, der er det indre fettet som er farlig. En overvektig som er i god form, har ikke nødvendigvis så veldig større risiko. Jeg var selv 30 kg overvektig når jeg gikk med guttunge. Jeg hadde knapt noen svangerskapsplager i det hele tatt. Syns ikke du skal la vekten avgjøre om du skal få et barn. Som gravid vil du få oppfølging. Ønsker du et barn, gå for det. Lykke til.
Makko med to små gutter Skrevet 17. april 2010 #9 Skrevet 17. april 2010 Det er ikke noe hold i påstanden om at overvekt gir større risiko for bekkenløsning (fysio'n min som KUN jobber med bekken sa iallefall det). Men ja det blir tungt bære babyvekten itillegg til overvekten, noe som kan føre til smerter og ubehag.
tre ønsker fler Skrevet 17. april 2010 #10 Skrevet 17. april 2010 Jeg har tre barn og har vært overvektig alle gangene. Jeg tror jeg hadde ganske normale svangerskap. Fikk svangerskapsforgiftning med førstemann, men med de to andre gikk det helt fint. Hadde litt forhøyet blodtrykk da jeg startet på svangerskapene, ble fulgt opp ekstra pga. dette. Jeg hadde heller ingen problemer med å bli gravid. Nå har jeg prøvd i over to år uten hell, men det tror jeg henger mer sammen med alder, er over 40 år. Blir gravid, men mister. :-( De sier at alle svangerskap av kraftig overvektige ansees som risiko-svangerskap. Men jeg hadde ikke latt dette stoppe meg, man kan aldri vite i utgangspunktet om DU er utsatt for risiko. Jeg tror at det er veldig individuellt hvordan kroppen din reagerer på dine ekstra kilo. Men det er helt klart viktig å tenke på kosthold og fysisk aktivitet i forbindelse med planlagt svangerskap. det blir en vinn vinn situasjon. Lykke til med planleggingen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå