Gå til innhold

Hvor mye kan barnefar være med mor og barn før man mister OS?

Anbefalte innlegg

Jeg er gravid og student i storbyen. Kjæresten min bor ti timer unna, der han jobber. Slik har det vert de siste to årene. Han kommer til å fortsette i jobben sin, da de har gitt han en god ordning. Han jobber to uker og har fri to uker. I deler av disse to ukene kommer han til å være sammen med meg og barnet. Han kommer ikke til å flytte til byen, bare være på besøk. Dersom vi gjør det på denne måten, vil jeg fortsatt være aleneforsørger da? Eller mister jeg retten på OS fordi barnefar er for mye på besøk?

Fortsetter under...

Du er jo i utgangspunktet ikke aleneforsørger så lenge du og barnefaren faktisk er i et forhold.

Poenget med OS er jo nettopp akkurat det, at det er for den foreldren som har det daglige ansvaret for barna når det er SLUTT med barnefaren eller moren.

Hvis du har planer om å søke OS så kan du ikke nevne i det hele tatt at du fortsatt er sammen med faren.

Husk også at det medfører en stor risiko å ikke fortelle de faktiske forhold når du søker om stønad/støtte da du faktisk blir anmeldt hvis NAV finner det ut. Og du kan aldri være sikker på om de finner det ut eller ikke, da de tar stikkprøver, du kan ha naboer, venner, familiemedlemmer eller bekjente som kan gi beskjed til NAV da du faktisk ikke har krav på OS så lenge du er i et forhold med barnefar.

• 3 uker senere...
  • 3 måneder senere...

Lenge siden du skrev men svarer likevel:

Så lenge dere påstår at dere ikke er kjærester, og at han kommer på besøk for å treffe barnet. At dere ønsker at han kan overnatte for å bli best mulig kjent med barnet sitt selv om du ammer osv, så har jeg hørt om flere tilfeller der NAV har godkjent dette. Bare hør med NAV på forhånd om det lar seg gjøre at BF overnatter i forbindelse med samvær osv...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...