Gå til innhold

Hvordan skrive referanse til leietaker?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har sagt opp et leieforhold som har vart i 2 år. Leietakerne har altid betalt husleien, så der har jeg ingentng å utsette, men jeg synes det har vært mye annet rot. Bl.a. har jeg blitt oppringt av ulike kreditorer og namsmannen som har etterlyst dem pga. manglende innbetalinger - de har vistnok hemmelig nummer... Ved ett tilfelle ga jeg tlf. videre til en av kreditorene, og ble da oppringt av en rasende leietaker som skjelte meg ut for å ha oppgitt deres hemmelige nr... Jeg visste for det første ikke at det var hemmelig, og for det andre ønsker jeg ikke motta hans private telefoner som følge av dette... Ellers har naboene klagd på at de har en rottweiler som går inn i hagen deres å bjeffer, som de aldri går tur med, samt at de om vinteren har latt motoren på bilen stå å gå for å varme den opp... Leietakerne har også malt døren og en bokseksjon uten å spørre om tillatelse (oppdaget dette da jeg måtte inn i boligen for å ordne noe)...

Uansett - hva bør jeg skrive i referansen synes dere? Hva er vanlig? Ønsker å blir kvitt dem, men synes jo det blir feil å skrive en veldig flott referanse... Hva ville dere gjort?

Gjest sug lut
Skrevet

Jeg ville ikke skrevet referanse. Skriver du sant kommer de ikke til å bruke den, skriver du usant får noen andre den samme dritten.

Skrevet

Kan jo bare skrive at dem har leid i to år og betalt husleien punktlig.

Trenger ikke stå annet der i grunnen og om det blir spørsmål om det fra leietakerens side så svarer du bare at du ser ingen grunn til å skrive annet siden du har fått klager på dem og at dems økonomiske problemer har kommet til deg i form at tlf. fra kredittorer. Kan jo også si at du ikke setter pris på at leieboeren skjelle deg ut og tar seg til rette med inventaret som kun er til utlån.

Skrevet

Hadde skrevet at husleien ble betalt punktlig og ikke noe mer. Da lyver du ikke, men sier ikke mer enn det du kan si av positivt.

Skrevet

Jeg gjorde det slik. Da jeg fikk telefon fra en huseier sa jeg at husleien var betalt i tide, men at der var brudd på en del andre avtaler knyttet til dyrehold og røyking.

Skrevet

Er bare litt redd for å ikke få dem ut av huset dersom jeg ikke skriver en god referanse... Men tenker jo at i og med at jeg faktisk ikke får gått gjennom huset før de har flyttet ut, så kan man jo ikke vite om der er andre anmerkeninger å kommer med heller.. Føles litt rart å skrive en referanse i forkant...

Skrevet

Er det vanlig med skriftlige referanser da?

De jeg har leid av eller ønsket å leie av har alltid bedt om å få telefonnumrene til 2stk(helst flere) som jeg enten har leid av eller jobbet for. Og da alltid de siste.

Ved et tilfelde sa jeg som sant var at jeg ikke ville at de skulle ringe til den vi var på tur av et leieforhold fordi at han hadde vært veldig stygg med meg å sammen med en annen leietaker i bygget satt ut diverse rykter. Det synes de var en helt grei grunn og godtok telefonnummer til nestsiste.

Skrevet

Vet ikke om det er vanlig, men de har i alle fall bedt om det...

Skrevet

Gi beskjed om at du som utleier aldri ville godtatt en skriftlig referanse og at de har telefonnummeret ditt så de kan gi det om de har behov for en referanse.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...