Gå til innhold

Går ned i vekt under graviditet

Anbefalte innlegg

Jeg er 24 uker gravid med nr.3, og til nå har jeg gått ned 10 kg.

Jeg har ikke gjort noe for å gå ned, har vært mye kvalm, og spydd en del, men har likevel spist godt.

Var sånn de to andre svangerskapene også. Første svangerskap var jeg 20 kg lettere ved 6 ukerskontrollen etter fødselen enn ved første kontroll hos jordmor. 2. svangerskap gikk jeg ned ca 15 kg.

Dette hadde jo vært helt supert (trenger absolutt å gå ned i vekt), men jeg går opp igjen i "ammeperioden"...

Noen flere som har opplevd dette, og evt. vet hvorfor det blir sånn??

Har tatt en del hormonprøver (for å sjekke mannlige kjønnshormoner, PCOS-prøver), men disse var normale..

Verken jordmor, eller legen har noe svar på hvorfor det blir sånn...

Fortsetter under...

Grunnen til at du går opp etterpå har vel å gjøre med hva du spiser tenker jeg.

Selv har jeg aldri vært så sulten og sugen på snop som når jeg ammet. Misunner alle de som raser ned i vekt mens de ammer.

SÅ denne gangen skal jeg være mere flink spesielt med snop mens jeg ammer i håp om å kanskje gå litt ned etterpå.

Heisan,

Føler veldig med deg da jeg opplever akkurat det samme. Jeg gikk ned 10 kg i mitt første svangerskap (mens man egentlig skal gå opp 10 kg....) Er nå gravid i 10 uke og vi får se hvilken tendenser denne graviditeten gir.

Jeg gikk opp ca 20 kg i ammeperioden sist gang og sliter fortsatt med disse. Jeg var så frustrert at jeg pumpet 1 liter melk om dagen ekstra og solgte det til sykehuset, uten at noe hjalp. Vektøkningen har ingenting med kostholdet og gjøre og er derfor veldig frustrerende.

Jeg har derfor desverre ingen forklaring heller, men vi håper at det går denne gangen bedre.

Jeg gikk også opp i ammeperioden..... Men tok ikke av i sv.skapet.. Jeg kunne nok hatt et bedre kosthold, men det var ikke så ille at jeg burde gått oppover.... Selv om jeg ikke hadde ammet. Nå som jeg ikke ammer lenger klarer jeg endelig å få vektnåla til å bevege seg i riktig retning......

Så langt i svangerskapet har jeg gått ned 5kg. Jeg er 17 uker på vei nå, og kvalmen har vært moderat. Har ikke kastet opp noe særlig......

Vet ikke hvorfor det er sånn......

Dette er første graviditeten min, så kan ikke si noe om hvordan det vil gå etter at nurket har kommet.....

Sist svangerskap holdt vekten min seg stabil helt til jeg begynte å amme! Da gikk jeg opp 5 kg... Vet ikke hvorfor det er slik, men får du ekstra sjekk på barnet? Slik at det siktes at barnet får den næringen det trenger til vekst og utvikling.

Annonse

Har ikke vært noen fare for mine 2 første barn iallfall.. Begge har vært rundt 4 kg. til termin. :)

Har vært kun på ordinær UL sålangt, og da var størrelsen på knøttet helt etter boka i forhold til antall uker. Vet jeg blir innkalt til ekstra UL rundt 32 uker pga. at jeg har fått "store" barn før, og pga. at jeg "sprenger" skjemaet med symfyse/fundus-mål. (8 cm. over "streken" i uke 23.... :/ )

Skulle så gjerne visst om det er hormoner eller noe annet som finnes i kroppen under graviditet, som gjør at jeg går ned da, og opp igjen etterpå...

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...