Gå til innhold

Avent elektrisk flaskesterilisator

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal flaske tvillinger fra dag én og har derfor investert i en Avent elektrisk flaskesterilisator. Er det noen her som har erfaring med denne?

Det jeg lurer på er hvilket program jeg skal bruke.

Jeg tror ikke jeg helt forstår program 2, da står den på kontinuerlig da eller..også kan man ta ut og sette inn flasker etter behov? Eller har jeg misforstått helt og holdent??

Program 1 går i 6 minutter og holder flakene sterile i 6 timer så lenge man ikke tar av lokket, men man må jo nødvendigvis ta av lokket når man skal benytte flaskene, det bli jo egentlig kun aktuelt for meg å benytte for to og to flasker om gangen, så da er det jo ikke nødvendig å sterilisere 6 og 6 flasker av gangen?

Jeg finner jo sikkert ut av dette når jeg kommer i gang, men dersom noen av dere har gjort dere erfaringer og funnet gode rutiner så vil jeg gjerne ha noen nyttige råd :o)

Skrevet

jeg har en slik. jg steriliserer flaskene på kvelden har oppi det kokte vannet å setter de i kjøleskapet da kan jeg bare varme de i microen når snuppa vil ha mat :) jeg bruker den til dr.browns flasker da får jeg i 7 flasker med innmaten å smokk.

Skrevet

Tusen takk for svar, dette høres jo ut som en veldig praktisk løsning.

Da bruker du bare program 1, du da?

Jeg har ikke micro, men kan jo bare sterilisere og fylle med litt mindre vann som skal kjøles ned i kjøleskapet, og så koke opp vann som jeg fyller på med før jeg blander i MME. Burde jo fungere det?

Det er jo så mange regler rundt hvordan man skal blande dette her. Jeg tenker å prøve Hipp i første omgang, den skal vel blandes rundt 50 grader...

Jeg er selv flaskebarn, og noen ganger lurer jeg på hvordan det kunne gå bra for drøye tredve år siden uten alle dippedutter og regler som nå foreligger...;o)

Skrevet

ja bruker program 1. jeg blander hipp i drikke tempratur funker kjempe fint. tror jeg hadde invistert i en billig micro. ellers så vil jeg tro at det går bra slik som du beskriver med å ha varmt vann på en termos. syns selv det var tungvindt med å ha varmt vann på termos men kansje det fungerer for dere. er også flaskebarn å min mor har hevet øyebrynene når jeg drar frem det ene hjelpemiddelet etter det andre hehe

Skrevet

I "gamle dager" gikk det faktisk mindre bra enn nå... se på statistikken for spebarnsdødlighet og skader på barn...

*Som regel* går det jo bra. De færreste har kræsjet med bil, men likevel bruker vi bilbelte - i tilfelle...

Det samme er greia med masse moderne retningslinjer for kosthold og hvordan man skal lage flaskemelk og sånt. WHO, EUs mattilsyn og det norske mattilsynet anbefaler at MME skal tilbredes ved at pulveret tilsettes vann på 70 grader, fordi det KAN finnes en spesielt farlig bakterie (e. sakazakii ) i pulveret (den kan bla gi blodforgiftning, hjernehinnebetennelse og en koldbranntilstand i tarmen, dødligheten er 40-80% og det blir nesten alltid varig skade ved hjernehinnebetennelsen). Denne har de funnet i bla USA og Canada de siste årene, så det er ikke et u-lands-fenomen.

Jeg vet at Hipp ikke følger denne anbefalingen på sine bruksanvisninger, og har tenkt ta kontakt med produsenten og spørre hvorfor, og også om hva deres melkepulver inneholder som gjør at den ikke kan tilberedes med 70 grader vann. Reglene for hva MME skal inneholde (i Norge) er nemlig svært strenge (det er forskrifter som gjelder for alle som skal selge MME), og jeg synes det er rart dersom Hipp sin er mer "følsom" enn de andre som selges. Det er ingenting ved økologisk melk og olje som tilsier at den tåler mindre, så vidt jeg vet.

Skrevet

Grunnen til at flasker skal steriliseres er at farlige bakterier som kan finnes i MME-pulveret eller i melkerester ikke skal kunne formere seg. Steriliseringen er IKKE for at flaskene skal være bakteriefri (for friske barn som ikke er premature, vel å merke). Derfor kan flaskene stå lenge etter at de er kokt/sterilisert. De bør være tørre, men vannet fra sterilisatoren er jo også sterilt så det kommer i utgangspunktet ikke så mange bakterier til det våte, og rent vann vokser det ikke mye bakterier i heller. (Derimot kan du tilføre masse urenheter dersom du hånddukstørker flaskene...) Å oppbevare steriliserte våte flasker et par dager er ikke noe problem, og vannrestene i flaska er ikke farlig å få i melka.

Du kan derfor fint sterilisere seks flasker om gangen og la dem stå til du skal bruke dem.

Vi setter flaskene i en boks på kjøkkenbenken etter sterilisering, og passer på at de eldste flaskene står "nærmest", og så tar vi alltid den nærmeste flaska. Dermed blir det bra sirkulasjon på dem.

Det finnes masse nyttig info på flaskeposten.org, forøvrig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...