Gå til innhold

Dere som har fått antibiotika pga brystebetennelse...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva fikk dere? Hvilke symptomer hadde dere? Ble det tatt prøver av melka og evt. sår?

Blir mye puppesnakk på meg nå.. Men som mange har fått med seg, så har jeg vært veldig sår helt fra rett etter fødselen. Babyen er 10 dager.. Sårheten utviklet seg etterhvert til blødene sår og sprekker, og det ser ut som det kommer litt verk og gule skorper. Jeg prøvde å amme lengst mulig, men sårene ble bare verre, og til slutt måtte jeg begynne å pumpe og gi på flaske. (Prøvde lufting, smøring, morsmelk, ammeskjold etcetc, men ingenting hjalp.)

Var hos legen på tirsdag og han trodde jeg kunne ha sopp. Fikk medisiner av ham som babyen ikke kunne få i seg, så etter samtale med ammehjelpen, begynte jeg heller å smøre med Canesten. Babyen får Mycostatin. Legen tok bakterieprøve av sårene, men ikke av melka.

På onsdag ble jeg dårlig, verker i hele kroppen, feber, frostrier, hodepine osv. Gikk til legen igår og fikk Apocillin. Dette var en annen lege og han tok ingen prøver.

Leser nå at Apocillin ofte ikke hjelper mot gule stafylokokker, så nå er jeg litt i tvil om jeg har fått feil antibiotika? Prøvesvaret fra sårene har ikke kommet ennå. Jeg tenker at det kanskje er stor sannsynlighet for at det er det. Jeg kan ikke kjenne noen harde kuler i brystene og får tømt dem godt når jeg pumper. Skal ringe igjen senere idag, men lurer på hva dere andre har fått?

Skrevet

Jeg fikk Apocillin også og hos meg funket det som bare det. Etter første døgnet var jeg nesten like god igjen! Legen min mente at det var den greiste antibiotikaen å prøve først, men i ettertid har jeg jo lest at det er noe annet som er førstevalget (se apotek1 sine sider, der tror jeg det står listet opp).

Skrevet

Man skal ha diclocil mot brystbetennelse, da apocillin som regel ikke vil virke.

Skrevet

Jeg har forresten hatt brystbetennelse 8 ganger og de første gangene fikk jeg apocillin av fastlegen.. ble innlagt på sykehuset fordi den ene brystbetennelsen gikk over til sepsis og fikk da beskjed på sykehuset at man alltid skal få diclocil mot brystbetennelse :)

Skrevet

Jeg fikk også diclocil mot brystbetennelse. Gikk på en skikkelig hestekur, men det funket.

Skrevet

Jeg fikk dobbeltsidige brystbetennelse da guttungen var 1 uke gammel. Harde kuler i brystet og rödflammede områder rundt. Store blödende sår og alt var elendighet. 41 i feber og var helt slått ut. Jeg fikk da ery-max fra legen min og ble nesten bra på ett dögn. Sårene grodde ikke på flere uker, mest grunnet at jeg tvang meg til å amme (med brystskjold) men infeksjonen i kroppen fórsvant fort..

Skrevet

Uansett hva du har fått. Legen min sa til meg at jeg måtte komme tilbake om ikke jeg følte meg mye bedre dagen etter. Det er en grei "regel" ved brystbetennelse tror jeg for det kan fort gå over til å bli ganske ille.

Skrevet

det er helt sant! Er du ikke mye bedre innen 24 timer etter oppstart med antibiotika (samme hvilken) så må du reise til legen igjen.. det tok meg bare halvannet døgn å få sepsis selv om jeg gikk på antibiotika, og det var en stund der jeg var helt sikker på at jeg skulle dø. Jeg lå midt på sommeren i 30 grader med ullklær, tepper og dyner og holdt på å fryse i hjel. Feberen var på 42 og jeg klarte ikke å reise meg.

Skrevet

Tusen takk for svar alle sammen. Begynte på tablettene igår kveld, har tatt 3 til sammen, men føler meg ikke så veldig mye bedre.. Vil egentlig bare sove, svetter noe helt vanvittig, vondt i kroppen.. Blir alltid verre mot kvelden, er da frostriene kommer. Skal ringe legen igjen klokka ett og høre om prøvesvarene har kommet da. Skal høre om jeg heller kan få noe annet da.. Leser flere steder at man skal få Ekvacillin eller Diclocil.

Skrevet

Jeg hadde høy feber, rødflammete, klumper i bryster, var veldig dårlig! Fikk diclocil med legen, å var omtrent bra etter 1 døgn!

Så jeg hadde bedt om det vist jeg var deg!

God bedring:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...