Gå til innhold

Hvordan feirer dere 17 mai ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her er det frokost paa ambassaden om morgenen med flaggheising og hilsen fra kongen ( uhh, jippi, lucky us !). Det fine er at det ofte vanske kransekake og det er jo derimot en bra ting :)

Deretter gaar alle mennene paa jobb , ungene paa skole mens vi damene har lunsj paa Hilton.

Om Kvelden moetes vi til beachparty med varm buffet og border paa stranden. Ungene faar bade og vi spiser og koser oss.

Det er noen faa taler og en del leker for ungene.

Her vansker det somregel ogsaa kransekake :)

Jevnt over saa er det over 40 grader og en luftfuktighet paa over 80 iallefall mens alt dette forgaar, men utover det saa er det flott .

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi spiser vanlig frokost hjemme før vi går til byen å følger ungene dit dem skal og ser på barna gå i barnetoget. Etter det kjøper vi oss is, brus, pølser, vafller osv. Etter det er det som regel 17 mai opplegg på skolen, med leker osv.

Så etterhvert drar vi hjem å spiser god mat, og 17 mai bløtkake :) Etter det pleier alle å være ganske slitne så da tar vi det bare med ro.

Skrevet

Frokost hjemme, ned for å se på barnetoget ( i år vil vi også delta selv), is på veien hjem, spise bløtkake hjemme med mine foreldre og min bror og hans familie, ned til sentrum for å se borgertoget, hjem og grille til minst 25 personer...

Skrevet

Spiser en god frokost, går deretter til byen, mann og barn ser på mens jeg går i barnetog med klassen. Etterpå er det festprogram i kirken og leker på skolen. Grilling med venner på ettermiddag/kveld!

Skrevet

Spiser frokost hjemme mens vi (jeg) stresser rundt for å finne alt vi har glemt å finne frem, så drar vi til skolegården hvor barnetoget starter. Har gått sammen med lillemors barnehage. Går da hele toget som avsluttes ved idrettshallen (hvor en av oss har sprunget i forveien å tatt bord) Er da i idrettshallen hvor det er kafe'. Pleier å være gratis kino for ungene i kinosalen(rett ved) hvor de får is etterpå.

Så pleier vi å dra ut på restaurant å spise middag.

Etterpå er det hjem å slappe litt av og spise noen flere is før vi drar til idrettshallen igjen hvor det er taler. Når vi da drar hjem i 19-tiden pleier jeg å være ganske klar for å få av meg bunaden og skoene.

Sitter da henslengt i hver vår sofa meg kongen og fedrelandet på tv;)

Skrevet

Vi spiser en kjapp frokost, kler oss i fine klær og drar til sentrum og går i barnetog med bhg.

Så er vi med på leker, ute hvis været er godt, inne hvis været er dårlig. Spiser grillmat sammen med resten av de som bor her på kulturhuset.

Litt senere på dagen spiser vi god mat hjemme og har kake. Vi er ute hvis været tilsier det, ellers er vi inne og koser oss. Is og brus hører til også! =)

Nå har jeg tatt barna ut av bhg, så jeg er litt usikker på hvordan dagen blir i år.

Men is og brus og kake skal vi i alle fall ha =D

Skrevet

Først står vi voksne opp grytidlig, så begynner kaoset med å kle på småungene og oss selv, før vi svetter og stresser ut døra minst ett kvater forsinket til barnetoget som vi pleier å se på hjemstedet mitt en halv time unna der vi bor. Så stiller vi oss opp på fortauet på avtalt møteplass for å møte mine foreldre og søsken med familie, mens vi ser på et bittelite 17.maitog som raser forbi med falsk hornmusikk og vi oftest fryser og hakker tenner. Så står vi til vi blir trøtte i beina foran kirketrappen og hører på korsang og gudstjeneste mens ungene løper rundt med is nedover hele bunaden og med grønske på knærne, mens vi nikker til eldgamle kjente som vi aldri ser ellers. Så reiser vi hjem til mine foreldre hvor vi spiser grillmat uansett hvor kaldt det er. I fjor tok i vi wienerpølser i kjele før vi dro til et lokalt arrangement. Er det arbeidsdag dagen etter blir det tidlig kvelden og vi reiser etter at middag og gjerne kake/dessert er fortært.

Nå kan det hende at det blir rom for forandringer siden vi bor i en annen og større by og vi har tre små egne barn. Vi ønsker nok mer og mer å lage våre egne tradisjoner, men vi synes også det er greit å reise til hjemstedet mitt siden det kanskje blir dit vi flytter en dag. Jeg liker 17.mai best på småbygdene, for i byen synes jeg det fort blir så kaos med parkering og køer overalt.

Skrevet

Våkner til salutter fra "kanoner". Står opp, hiver i oss noe frokost. Får barna der de skal møte opp til sine tog. Mannen følger barnehagen i toget. Jeg ser på. Så går jeg om kvelden i Borgertoget mens mannen ser på det. Rett etter barnetoget går vi på en resturant og spiser lunsj. Så er vi ei stund på byen og kikker på livet. Så hjem og har hele fam her, alle som vil på lapskaus. Da prøver vi å få med oss litt sending på NRK fra hovedstaden. Så hvis været er ok går vi raskt til byen igjen og ser på livet der. Pleier være en del oppvisninger og slik da. Så er det Borgertoget om ettermiddagen. Om kvelden slapper vi bare av, har vi fri dagen etter og været er bra så griller vi ofte sammen med gode venner.

Skrevet

Jeg lurer på hvordan det blir i år. Snups går i barnehagen nå, og 17. mai er på en mandag. Det pleier å være et lite barnetog i byen, og jeg vet noen klasser fra en eller annen skole får være med på det, men det spørs om vi ikke må ta henne ut av barnehagen den dagen så hun også får være med. Hun er jo eneste norske barn, klart hun må få gå i 17. maitog!

Etterpå er det is og pølser utenfor museet, og om ettermiddagen pleier vi å invitere venner og grille i hagen.

Det er veldig hyggelig at de feirer Norge for oss. Jeg setter stor pris på det! Og været er ofte som hjemme på den tiden. I fjor så vi både votter og luer blant forsamlingen. Det eneste som er rart er at toget ikke inneholder noe korps, og at de som kommer til oss om ettermiddagen ikke pynter seg på noen som helst måte.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...