Gå til innhold

Bilsete. Hva er din mening?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg diskuterte bilsete med svigerinna mi idag. De bor i Danmark og der er det vanlig å bruke framovervendt bilsete fra sete nr 2. For oss så er det mest praktisk å ha setet framover, både med tanke på plass i bilen, men også med tanke på god stilling for poden når han sovner i bilen. Vi har foreløpig satt sete nr 2 bakover, men hver gang poden sovner så henger han med hodet fordi vi ikke kan legge setet lenger bakover.

Vi har snakket om å snu det selv om anbefalingen er bakover for å se om vi får en bedre "ligge"-stilling til poden. Vi har et setet som må stå i samme posisjon hele tiden så det er en fordel om vi kan plassere det akkurat passe sånn at poden ikke henger med hodet når han sovner.

Hva mener du?

Skrevet

Min mening er at det er mye farligere for barnet hvis dere kræsjer om han sitter forover enn det er for han å henge med hodet når han sover. Jeg hadde uten tvil beholdt setet bakover.

Skrevet

Mine barn kommer til å sitte bakovervendt til de er minst 4 år, slik anbefalingene er (i Sverige er dette faktisk påbudt, og er det noe de kan så er det bilsikkerhet). Det er det absolutt tryggeste.

Skrevet

en ting er at de anbefaler bakovervendt, men bilene er jo ikke konstruert for dette. setene er jo megasvære! de to første barna mine satt forovervent fra 9mnd. hadde aldri hørt om bakovervent sete nr to da de var små. denne ganga så vet jeg de finnes å at de anbefaler dette. men det gjenstår å se om vi får plass i bilen rett å slett.

Skrevet

Eldstemann her satt bakovervendt til han var 4 år. Hadde Acta Graco og Britax i henholdsvis en A1 og en gammel Golf og det gikk fint.

Hvis det er et problem at hodet faller framover kan du kjøpe nakkepute og støtte opp med.

Skrevet

Jeg har tro på bakovervendt sete frem til fire års alder, med mindre ungen blir veldig bilsyk av dette. Har flere bekjente i politiet som alle sier at det er utrolig mye tryggere å sitte bakovervendt bak passasjersetet. Dette er den statistisk tryggeste måten for barn å sitte i bil på.

Skrevet

Jeg mener det er galskap å sette barnet framovervendt bare fordi det er enklere. Jeg kan til nød gå med på at om barnet spyr ved hver eneste biltur og det hjelper å snu barnet er det ok, men ellers ser jeg ingen andre grunner til å snu et barn før det fysisk vokser ut av bilstolen og dermed må snus. Noe som vanligvis skjer i 3-5 års alderen en gang.

Det er IKKE farlig eller skadelig for barnet å sove med hodet hengende og det er IKKE skadelig for barna å sitte med bena bøyd. Vi voksne sitter jo også med bøyde ben i bilen, og barna kan jo sitte i timesvis å leke med bøyde ben.

Jeg vil be deg, og de andre som er inne på denne tråden, om å ta en titt på denne videoen. Se hele. Så kan du ta en avgjørelse basert på kunnskap i det minste.

Skrevet

Helhjertet enig med Alva her!

Kjøp heller en nakkepute som legges rundt barnets hals, evt. prøv med et annet bakovervendt sete. Det er ikke alle seter som passer like godt i alle biler.

Skrevet

Til dere som sikkert tror jeg er riv ruskende gal som vurderer å snu bilsete til poden, så er det kun noe vi har snakket om og ikke noe vi har vurdert ennå.

Det setet vi har er det setet som både jeg og hun som hjalp meg i butikken var det som stod best i bilen vår av de setene som faktisk fikk plass. Siden vi har en 3dørs bil er det veldig vanskelig å komme til setet spesielt når vogna ligger ved siden av. Vi har planer om å kjøpe en større bil, men først må vi ha penger til å kjøpe bil for.

Skrevet

Du spurte jo om vår mening, min mening er at det er lite lurt å snu setet uansett hvor mye enklere det ville bli. Skjønner godt at det blir trangt og krøkig i en 3 dørs bil, men om du ser på linken jeg la ut så kan da neppe valget være så vanskelig, eller hva?:-)

Skrevet

Bakovervendt!! For all del...Hadde ihvertfall ikke klart å gjøre noe annet selv, med tanke på hva som anbefales. Tenk HVIS liksom..

Skrevet

Alva: Jeg har sett videoen og er ikke i tvil om at det er tryggest for et barn å sitte bakovervendt i frontkollisjon, men hva hvis man blir påkjørt bakfra? Jeg har fortsatt ikke sett en god test av en slik kollisjon

Jeg tror nok ikke vi kommer til å snu setet nå, men vi kommer til å snu det hvis poden begynner å bli bilsyk og det er lang historie for bilsyke i begge familier så frykter det værste der.

Det jeg synes er så rart er at Norge og Sverige er alene om denne greia med bakovervendt sete. I Sverige er det vel tom påbudt. Hvorfor har ikke de andre landene fulgt etter med denne anbefalingen?

Skrevet

Det må da være ganske klart at det er mye farligere å frontkollidere når ungen sitter forovervendt enn det er å bli påkjørt bakfra når ungen sitter bakovervendt? I det første tilfellet er det jo to biler på full fart framover som treffer hverandre, mens i det andre tilfellet er det en bil som kjører framover som treffer en som kjører samme vei eller står stille.

Må si meg hjertens enig med Alva her :)

Skrevet

Som hun andre sier, så forekommer det vel nesten aldri dødsulykker ved påkjørsel bakfra. Disse skjer normalt sett i liten fart og begge bilene har da samme retning. Dødsulykkene er stort sett frontkollisjoner, og da er det også mest viktig å sikre barna best mot disse.

Grunnen til at dette er mest vanlig i Norge og Sverige er at vi er først ute. Nå begynner faktisk resten av Europa og USA og følge etter, og det snakkes om nye EU-direktiver. Bilprodusentene begynner også å bli mer opptatt av dette og flere og flere biler har nå plass til bakovervendte bilstoler og har isofixfeste (som gjør montering av bakovervendte stoler mer sikkert).

Skrevet

Vi kjøpte Besafe x3 med base og er superfornøyd! Det kan kun være bakovervendt og det er også det som er det lureste. Men så har vi også en større bil enn dere da lillemevik. Vi har toyota avensis stasjonsvogn. Basen tar stor plass, men om jeg må sitte som en prest noen år i framsetet, er det verdt det. :) Jo mer setet mitt er inntil basen, jo sikrere er det. Så om det er trangt om plassen i bilen din med setet, så er det faktisk tryggere da. Det er forskjellige meninger om babyen skal sitte bakovervendt og framovervendt, og det gå jo fortsatt ann å kjøpe begge deler. Jeg har hvertfall aldri vært i tvil om hvilken vei vi vil lillegull skal sitte, men det er opp til hver enkelt. Om det virkelig er så at babyen din sitter vondt i setet pga plassmangel hadde jeg vurdert å kjøpe ny bil eller rett å slett ett mindre bakovervendt sete! Det hadde jeg prioritert foran alt annet, for bilsikring er viktig!! Hvorfor prøvde dere ikke setet i bilen før dere kjøpte det? :)

Skrevet

Juninurket: Vi prøvde veldig mange seter i bilen før vi kjøpte det vi har nå og det var det som stod best i bilen både med tanke på plass men også med tanke på hvor stødig det står i baksetet. Hvis du tror at vi driter penger og kan kjøpe oss ny bil i morra så tar du feil, men vi ser etter ny bil og holder på å spare.

Det er ikke noe problem å ha setet bakovervendt til dagligdags bruk, men hvis vi skal på lengre bilturer så er jeg redd for nakken til poden når han henger med hodet. Selv om folk kommer med påstander om at det ikke er farlig, så har jeg ikke sett noe dokumentert fakta om dette. Jeg har også sett etter nakkestøtte, men finner ingen som jeg synes er gode.

Jeg startet den diskusjonen her mest for å få fram diverse argumenter og det har jeg jo klart.

En ting som jeg reagerer på når jeg ser videoer med tester er hvordan setet slynges framover. Det burde jo være festet såpass bra at det blir stående så godt som inntil seteryggen, men det er mulig det er bedre for barnet når setetryggen sitter løst

Skrevet

Det er etter tester anbefalt med bakoverlent til 4 år.

Vi hadde samme problemet, men bygde opp setet litt slik at det ikker er noe problem. Kjøpte sånn lilla "isopor" som er veldig har og skar til. Fåes på byggvare.

Skrevet

Man skal aldri bygge opp setet med noe som helst under, dette vil endre på bilsetets innfesting og kan i verste fall resultere i at setet løsner i en kollisjon.

Eneste unntakene er utstyr som bilseteprodusentene selv tilbyr (f.eks. Britax har en isopor-dings til noen av sine seter), samt godkjente setebeskyttere (f.eks. Prince Lionheart).

Skrevet

Lillemevik: Nei ingen driter penger, var absolutt ikke det jeg mente. Men du spurte etter andres meninger. Og det var det jeg mente jeg hadde gjort. Men forstår jo det ikke bare er å kjøpe ny bil imorra. Hvis du ikke vil høre andres meninger så ikke skriv innlegg her da. Jeg skrev jo ikke dette for å "ta" deg. Bare gi deg råd. Men beklager at jeg svarte deg.

Skrevet

Du kan jo ringe noen som er utdannet innenfor muskaltur og høre med dem dersom du er veldig bekymret. Jeg har nevnt dette til både fysioterapauter, kiropraktor og manuellterapauter jeg har vært borti (vært borti flere med ulike unger+ meg selv), og alle sier det samme. Det er ikke farlig at hode henger når babyer sover, det skader overhode ikke.

Når du lager en tråd der du ber om andres meninger så kan du ikke bli snurt når du får svar som kanskje ikke var helt det du ville ha som svar. Jeg får en følelse her på at du egentlig ville høre at det nok går bra og er helt i orden å snu barnet ditt, og argumenter for dette, men faktum er og blir jo at det ikke er lurt og det knapt finnes noen gode argumenter for å snu barnet før 3-4 års alderen. Eneste jeg kommer på er at barnet vokser ut av setet, eller er så til de grader bilsyk at det kaster opp voldsomt på hver eneste biltur og det da faktisk blir bedre av å snu barnet. Og ingen av dele er vel tilfelle hos dere?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...