Mini09&Lille12 Skrevet 15. april 2010 #1 Skrevet 15. april 2010 Jenta mi er 10måneder og fortsatt får litt pupp på kveld, natt og morgen. Jeg er så lei å amme på natta, og hun våkner opp uansett hva jeg prøver på. Hun får 4måltider + 2 mellommåltider fra hun står opp til hun legger seg, det vil si to grøtmåltider, middag, brødskivemåltid. Hører om så mange som har babyer som sover hele natta så fort de begynner med grøt på kveld. Men det har ikke skjedd her iallefall.. Har prøvd å avvenne flere ganger, men kanskje gitt opp for fort, vet ikke. Så lett å bare gi pupp de 5minuttene det gjelder og så sover hun godt igjen og jeg også. Men nå er jeg så klar for å slutte å amme, men føler meg litt låst. Har en husbond som er helt fjern når han først sovner og ikke mye hjelp å få der, selv om jeg har prøvd å prate med han om det. Sier da han skal hjelpe meg med å stå opp på natta og roe henne, men når helgen kommer og han ikke skal på jobb sover han bare. Har vært så grei mot han pga han jobber osv, men nå føler jeg jeg har det hele og fulle ansvaret om å avvenne og er så sliten. Vi er jo to om det. Trenger litt råd. Begynner å jobbe igjen om 6 uker og føler for å slutte med det nå. Hva har dere gjort og har dere noen råd til meg?
lillejenta2 Skrevet 16. april 2010 #2 Skrevet 16. april 2010 Hei. Vår baby på seks mnd begynte plutselig å sove ti timer i strekk, så da fant vi ut at han ikke skulle få mat om natten lenger. Det har ført til en uke nå hvor han har våknet to-fire ganger om natten, men så får han smokk og litt kos og sovner igjen. Han ligger i sengen mellom ca 19 og 06-07, men får pupp når jeg legger meg kl 21. Vi har altså ikke hatt store problemer med nattavvenning. Han får forresten grøt om morgen, middagsglass til lunsj og grøt til kvelds. ammer eller gir flaske ellers. Men - naboen vår har holdt på en mnd og det er først den siste uken at det er slutt på skriking om kvelden/natten. De begynte da han var 7 mnd med å kutte mat mellom kl 18 og 06. Det førte til lange skrikeperioder om natten, som var utrolig slitsomt for dem og vi har hatt noen våketimer selv også siden han skrek så mye. De holdt seg imidlertid til planen og nå er han 8 mnd og mye mer fornøyd og sover hele natten gjennom uten å blunke. Ville med dette bare vise at det finnes veldig mange måter, barna er så forskjellige. Jeg tror nok at alt er normalt, det kan gå av seg selv som hos oss, eller du kan måtte slite med saken i en måneds tid. Det er tøft når det står på, men jeg tror du har masse igjen hvis du holder ut. Virker jo som om babyen din får mer enn nok mat på dagtid.
Gjest Macy Skrevet 16. april 2010 #3 Skrevet 16. april 2010 Dette kunne jeg ha skrevet selv. Vet egentlig hva vi bør gjøre, men når det kommer til stykket orker vi ikke. Det er far som må ta babyen, trøste og kose om natten, men det er det å ta den kampen da. Vi håper på en måte at det skal gå over av seg selv og gir det ennå litt tid...gutten vår er 10,5 mnd. Med eldste vår gikk det ikke over, så vi avvente ved ett år. Orket ikke mer da. Siden har han sovet hele natten.
magica og lille tryll ♡ Skrevet 17. april 2010 #4 Skrevet 17. april 2010 Her er mitt råd: Få mannen til å ta ut to feriedager i forbindelse med en helg. Pakk baggen og sov hos ei venninne eller familie de dagene det står på, så kan mannen få ansvaret for hele opplegget. Nå har du hatt 10 mnd med nattamming+++++++, dette er det minste han kan gjøre ) Et enda hyggeligere alternativ er jo å dra på venninnetur til London el, men det forutsetter at du ikke dagammer lenger og det gjør du kanskje? Selvom ikke mannen våkner når du er i hus, så gjør han det garantert når han vet han er alene med babyen. Lykke til!
Mini09&Lille12 Skrevet 17. april 2010 Forfatter #5 Skrevet 17. april 2010 Takk for svar alle sammen:) Magica: Det var ett godt tips! Hun får ikke på dagen lengre nei. Litt på kveld sammen med grøt, og litt på morgen til grøt. Hun nekter å ta erstatning og hs anbefalte enten det eller mm en stund til, så derfor jeg har fortsatt egentlig..men natt er jeg klar for å slutte med! Vil hun skal sove godt hele natta og meg selv også. I går kveld hadde jeg en lang prat med pappan, og han stod opp i natt når hun våknet. Det var en befrielse. Hun skrek ikke mye, våknet ett par ganger ved 2-3 tia, men sovnet igjen etter en stund og sov til 7. Som belønning fikk pappan sove litt lengre på morgenen. Mener det gjelder å dele på ansvaret og gi og ta til hverandre. Han er så flink med henne ellers, men faktisk tror ikke han skjønner hvor mye jobb det har vært å stå opp slik på natt så lenge og hvor sliten man egentlig blir. Men nå stod han hvertfall opp, og skal gjøre det samme nå i natt. Tror han fikk en liten vekker under samtala våres.
Vannmann35 Skrevet 17. april 2010 #6 Skrevet 17. april 2010 Kjenner meg helt igjen i dette, og kunne skrevet det selv. Har også en jente på 10 mnd :-) Her i huset får jeg imidlertid ikke den helt store forståelsen for hvor slitsomt det er å amme hver 2/3 time natten gjennom - "du kan jo bare sove på dagen" får jeg høre. Og det er jo sant, jeg kan jo det, men det er ikke alltid så morsomt det da - da får jeg jo aldri noen pause for meg selv... Synes jo det er kjekt å kunne lese en avis, rydde litt eller ta en telefon når hun sover. Jeg prøvde for øvrig å reise bort en helg, hvor han hadde henne fra fredag til søndag, altså to netter. Hadde vært mye skriking om natten, men gikk greit da. Likevel - hun var absolutt ikke avventme nattammingen, men det var kanskje for kort med bare to netter...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå