Lillejonas Mekkemikkel Skrevet 15. april 2010 #1 Skrevet 15. april 2010 Jeg har en venn som sitter i rullestol, og så vidt jeg kan huske, har det aldri hemmet ham på noen måte. Han kjører ned trapper i rullestolen, og skal han opp, så klapper han stolen sammen og kaver den med seg oppover trappen SELV. Han driver med klartring, hopper i strikk, har tatt flysertifikat, mm. Jeg kan ikke komme på en eneste ting han ikke kan gjøre, men som jeg kan gjøre. Han er på ingen måte hemmet. Man kan kanskje si at han er "funksjonsalternativ", men ikke hemmet.
Anonym bruker Skrevet 15. april 2010 #2 Skrevet 15. april 2010 Fordi en av funksjonene på kroppen faktisk ikke er som den skal. Herreminhatt, så nå skal de med for mye fritid og et enormt problem med dagligdagse ord forby dette ordet også? For all del, sett bare i gang, snart er det vel tilogmed galt å si luft eller kaffe også....
Gjest sug lut Skrevet 15. april 2010 #3 Skrevet 15. april 2010 Vel, mulig han hopper i strikk, men hopper han strikk?
Lillejonas Mekkemikkel Skrevet 15. april 2010 Forfatter #4 Skrevet 15. april 2010 Klart det. Jeg ser den, men er man dermed sagt hemmet?
Anonym bruker Skrevet 15. april 2010 #5 Skrevet 15. april 2010 Han vennen din vil jeg ikke kalle funksjonshemmet selv om han sitter i rullestol. Ellers kaller vi mennesker funksjonshemmet når de har handicap. Jeg liker å bruke ordet funksjonshemmelig,det er et finere ord synes jeg.
Lillejonas Mekkemikkel Skrevet 15. april 2010 Forfatter #6 Skrevet 15. april 2010 Hehe...vet du? Jeg tror faktisk han hadde funnet en vei rundt det problemet også. Det står jo mellom linjene her at mannen er gal, men tapt bak en vogn, kan ingen si at han er.
Gjest Skrevet 15. april 2010 #7 Skrevet 15. april 2010 Om du ikke kommer på en eneste ting han ikke kan gjøre vil jeg si du mangler fantasi. Han kan nok f.eks ikke trene seg opp til å springe maraton. Beina virker ikke som de skal, altså har han en funksjonshemming.
Lillejonas Mekkemikkel Skrevet 15. april 2010 Forfatter #8 Skrevet 15. april 2010 Det ordet skal jeg adoptere.
blond Skrevet 15. april 2010 #9 Skrevet 15. april 2010 Den største funksjonshemmingen sitter i hodet på folk, likevel er vennen din funksjonshemmet selv om han mestrer funksjonshemmingen godt.
Lillejonas Mekkemikkel Skrevet 15. april 2010 Forfatter #10 Skrevet 15. april 2010 Poenget er at det hemmer han ikke. Han gjør alt han tidligere har gjort og kanskje enda litt mer ettersom han følte seg litt fortapt den første perioden i rullestol. Det at han ikke kan springe maraton (på vanlig måte) er da ingen hemming før han bestemmer seg å gjøre det. Men når det er sagt, så hadde han sikkert funnet en utvei her også. Man kan jo løpe på hendene feks, og det hadde han vært troende til om han fikk det for seg.
Gjest sug lut Skrevet 15. april 2010 #11 Skrevet 15. april 2010 Det er jo ikke det at man absolut skal kunne ha den merkelappen, og det er fantastisk om han fungerer så bra at han ikke føler det som han er hemmet - men det høres også litt krampaktig ut. Hvordan oppfatter resten av verden det? Jeg mener, jeg ville likevel v'ært veldig bevisst at min mann var funksjonshemment hver gang vi måtte sørge for at det var plass til rullestol i bilen.
Gjest Skrevet 15. april 2010 #12 Skrevet 15. april 2010 Jeg har ei venninne som sitter i rullestol. Hun gjør alltid det beste ut av det, og føler seg heller ikke hemmet i det daglige. Men dere kan jo prøve å få drosje i Spania med rullestoll... Da føler man seg ganske hemmet. Tror vi måtte vente 2 timer før noen gadd å ta oss med.
Anonym bruker Skrevet 15. april 2010 #13 Skrevet 15. april 2010 Det er kroppens FUNKSJONER som er hemmet, ikke personen som er HEMMET
Anonym bruker Skrevet 15. april 2010 #14 Skrevet 15. april 2010 FUNKSJONSHEMMET: en eller flere av kroppens funksjoner er nedsatt eller ikke tilstede i det hele tatt. Derfor FUNKSJONSHEMMET. En funksjonshemmet person kan klare å utføre så mye oppgaver og ting som bare det, men er fortsatt funksjonshemmet. Og nei, det er da ikke et kalleord.. Skal andre mennesker med feks kreft, ikke kunne kalles kreftsyke bare fordi mange sånn nogenlunde klarer hverdagen selv med kreft? De er fortsatt KREFTSYKE.
Småsporvinj gjeng på tryne Skrevet 15. april 2010 #15 Skrevet 15. april 2010 Kan han gå? Ikke? Da er jo en av funksjonene hans hemmet.
Anonym bruker Skrevet 15. april 2010 #16 Skrevet 15. april 2010 Hva i all verden er hemmelig med funksjonene til vedkommende?
Anonym bruker Skrevet 15. april 2010 #17 Skrevet 15. april 2010 De færreste som sitter i rullestol er i stand til å bære stolen sin noe sted, slik vennen din kan. Likevel trenger han rullestolen. Så han er vel i randsonen til å kalles "funksjonshemmet". Hvis alle rullestolbrukere hadde båret stolen sin opp trappetrinn, hadde det ikke vært noe problem med høye terskler på vei inn i butikker. Det er jo et problem for mange som sitter i rullestol. Det er vanskelig å vite hva man skal kalle funksjonshemmede. Tidligere var det vanlig med uttrykk som handicappede og invalide.
Anonym bruker Skrevet 15. april 2010 #18 Skrevet 15. april 2010 Tidligere var det vanlig med uttrykk som handicappede og invalide. ------------- Jeg hater både slike ord og ordet funksjonshemmet. Er mye bedre å si at et barn eller en person har "spesiell behov".
Lillejonas Mekkemikkel Skrevet 15. april 2010 Forfatter #19 Skrevet 15. april 2010 Han er lam fra livet og ned, men er så aktiv at han har en veldig trent overkropp. Dette gjør at han klarer å ta rulle stolen under armen og karre seg opp trappene med armene som hjelp. Vanskelig å forklare hvordan han gjør det, men han har teknikker til det meste. Problemet sitter vel mest i hodet til ganske mange, men jeg er absolutt tilhenger av et større fokus på å gjøre hverdagen enklere for dem som trenger det.
Anonym bruker Skrevet 15. april 2010 #20 Skrevet 15. april 2010 "Det er vanskelig å vite hva man skal kalle funksjonshemmede. Tidligere var det vanlig med uttrykk som handicappede og invalide." Man går nå også vekk fra å si funksjonshemmede / å være funksjonshemmet. Det heter mennesker _med_ funksjonshemming / som har en funksjonshemming.
Anonym bruker Skrevet 16. april 2010 #21 Skrevet 16. april 2010 Dere er klar over at astma er en funksjonshemming?
Anonym bruker Skrevet 16. april 2010 #22 Skrevet 16. april 2010 Denne diskusjonen har jeg hatt mange ganger, og det irriterer meg at folk er så redd for ordet funksjonshemmet. Kjenner mange døve som nekter å kalle seg funksjonshemmet fordi de tror det er er negativt ord. Ordet beskriver jo bare at personen har en funksjon som er hemmet, altså ikke fungerer som den skal. Da jeg var gravid og hadde bekkenløsning var jeg funksjonshemmet en periode fordi jeg måtte bruke krykker. Det er ikke vanskeligere enn det.
Anonym bruker Skrevet 16. april 2010 #23 Skrevet 16. april 2010 Jeg er funksjonshemmet, da jeg har flere nedsatte funksjoner. Ser ingen problemer med ordet, beskriver realiteten temmelig bra. Føler ikke det er et negativt ord. Men det er jo en negtiv tilstand å være funksjonshemmet, men det er jo det faktum at jeg mangler funksoner som er negativ, ikke at jeg blir kalla funksjonshemma.
Anonym bruker Skrevet 16. april 2010 #24 Skrevet 16. april 2010 Lillejonas Mekkemikkel (fryktelig vanskelig nick...) Vennen din er flink, men han jo et handicap. Skal vi stille de samme kravene til alle som har samme handicap? Eller skal vi tilate at de som sitter i rullestol har krav på ekstra help og midler? Jeg synes det er skummelt å legge det frem som at de som har en funkjonshemmelse bør kunne klare alt. Vennen din er dyktig, men han må nok finne seg i at det finnes et begrep for å beskrive den livsituasjonen han er i.
Gjest Tale30 Skrevet 16. april 2010 #25 Skrevet 16. april 2010 Som sagt over, han er per definisjon funksjonshemmet, da ikke allefunksjonene er intakt. Grunnen til at det er greit å ha en slik samlebetegnelse er vel mest for utforming av regelverk, tilrettelegging, rettigheter osv. Funksjonshemmedes Landsforbund er for eksempel en organisasjon som skal verne om rettighetene til for eksempel din kamerat.Grunnen til at han vil "dra nytte" av det forbundet får gjennom er nettopp at han er funksjonshemmet. Hva han velger å kalle seg i dagliglivet er jo hans sak, og det er flott at han har venner som deg som ser forbi funksjonshemmingen. Det er jo det viktigste Min far er funksjonshemmet, men han er veldig lik din kamerat. Han har vært med i toppidrett siden han skadet seg osv. En dag han og en kamerat var på cafe da de var tundt 25 år, kom en eldre kvinne bort til bordet deres. Hun smilte lenge til dem, før hun sa "Det er så fint at dere kan sitte her å smile og le dere som sitter i rullestol". Da smalt det fra kompisen til pappa: "Det er så flott å se at du kan stå der og smile, du som har så store ører". Kan tenke med at kompisen din kan kjenne seg igjen i den historien
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå