arienne Skrevet 15. april 2010 #1 Skrevet 15. april 2010 Er i veke 26 nå og har vært plaget med kynnere i to-tre veker. Greit nok å ha kynnere, men er det "normalt" å ha så hard mage over lengre tid at man har problem med å fungere?? De slipper ikke så fort, og det går ut over pusten og evnen til å virke. Etter samtale med lege, ble vi enige om 60% sykmelding. Er ganske fin nå, men burde jeg bare bitt tenna sammen og fortsatt i full jobb? Venter mitt 4. barn nå. Eldstejenta er vår fosterdatter med behov for ekstra oppfølging slik som det er med mange fosterbarn... Så det er ikke snakk om å greie å holde hus og heim i orden at jeg har tatt det valget. Synes det er vanskelig å leve med valget om å være delvis sykemeldt, men kjenner jo at det gjør godt. Er jeg hypokonder eller hva?? Flere som har det slik som meg??
mammatetogansketette:)) Skrevet 15. april 2010 #2 Skrevet 15. april 2010 Hei:) Jeg hadde også laangvarige kynnere ved mitt forrige svangerskap. De kunne vare opp til etpar timer... altså kjempestram mage hele tiden. Minst halvparten av døgnet var magen hard.. Og, nei, dette er ikke veldig vanlig iflg. min jordmor- kynnere forsvinner oftest om man setter seg ned, etter noen minutter....sa hun.. så DERFOR ble også jeg sykemeldt- jobbet halv stilling en periode før jeg ble 100 prosent sykemeldt en mnd. før termin..
Håp~~J99~G03~J10~~ Skrevet 15. april 2010 #3 Skrevet 15. april 2010 Hei! jeg er straks i uke 28 (imorgen) og plages mye med kynnere, ikke vonde nei,men magen strammer seg og det er ubehagelig... Ble igår sykemeldt 50%, men ikke pga kynnere, men pga trøtthet, selv om jeg sa at jeg syntes det var begynt å bli tungt å gå på trave på jobben... Men rakk ikke si mer, før jeg var 50% sykemeldt... Deilig synes jeg, å få slappet av hjemme nå, og ta vare på seg selv... Om ikke kynnerene mine blir mindre (har de mye på jobb) så skal jeg snakke med legen min om det når jeg skal dit om ca 3 uker... Man må ta vare på seg selv, og ikke få dårlig samvittighet for at man er sykemeldt! Kos deg du, det skal jeg! Lykke til
Gjest Skrevet 15. april 2010 #4 Skrevet 15. april 2010 Det er jo ikke sunt for barnet med disse vedvarende kynnerne. Forstår godt det sitter dypt inne å gå sykemeldt pga det, men legen din gjorde nok riktig. Har selv vært sykemeldt grunnet kynnere. Hadde kjempedårlig samvittighet, og de på jobb er ganske opptatt av at jeg ikke må stresse de på meg igjen. Noen nevner også sykemelding, men jeg ønsker heller ikke det. Du er absolutt ikke hypokonder. Det er viktig at babyen ikke kommer ut allerede. De trenger lang tid der inne
1+1+1+spire Skrevet 16. april 2010 #5 Skrevet 16. april 2010 Dette ble vel egentlig litt mer om meg enn deg, men er ment som støtte til deg ..... - Er i uke 24 og har også vært plaget med sterke (!) kynnere i ca. to uker. Har vært så ubehagelige at jeg har tatt tre dagers egenmelding for å få slappe av, og det hjelper å ligge/være mye i ro ! Snakket med gynekolog om kynnerne (og evt. 10-20 % sykmelding) i går, da jeg var på sykehuset og sjekket livmorhalsen (rutinesjekk pga tidligere konisering). Fikk klar beskjed om at kynnerne er ubehagelige og vonde for meg, men de påvirker ikke barnet eller livmorhalsen, så jeg kan fint jobbe 100 %. Ble selvfølgelig lettet over at det er normalt, men litt forfjamset over en så bastant holdning om at det " bare var å komme seg på jobb". Mitt inntrykk er at mine leger, fast og gyn, er veldig opptatt av at graviditet ikke er "en sykdom", og at man må regne med å "slite litt". (som jeg forsåvidt er veldig enig i ! )Faren er jo da at legene faller i den grøfta der alle graviditetsrelaterte symptomer er normale, og man bare får bite tenna sammen. Jordmor er nok mer opptatt av mors velvære og det å ta vare på seg selv og egen energi. (som jeg da synes at kan bli litt den andre grøfte, der det for noen kan grense til litt i overkant egenpleie til tider ! ) Poenget mitt er at jeg mener at man selv må finne en mellomting som passer for seg. Selv skal jeg se det ann noen uker, og blir det for ille så vet jeg at jeg har prøvd, og kan eventuelt da redusere arbeidet litt. Synes det virker som om du har gått " noen runder" med deg selv før du ble sykmeldt. Du vet selv hvor mye du tåler for å kunne fungere både på jobb og hjemme ( vet at det er lett og si, men akk så vanskelig å etterleve når samvittigheten for jobben kommer snikende) Synes IKKE DU SKAL HA DÅRLIG SAMVITTIGHET for gradert sykemelding ! Se ann hvordan det går ! LYKKE TIL DA
arienne Skrevet 16. april 2010 Forfatter #6 Skrevet 16. april 2010 Takk for støtten ! Det er så godt å vite at det er flere der ute som har det som meg. Kynnerene sitter blegg fast i et par timer før de slipper saaakte. Må hvile veldig mye og når jeg føler jeg har behov for det. har vært plaget med det samme i de tidligere svangerskapene, men ikke så tidlig. Har klart å komme over uke 30 før de har satt i gang for alvor. Så dere jenter der ute.... Dere har nok rett i det. Tusen tusen takk for svar der ute. Hvis det er flere der ute som har det på det samme viset, så skriv gjerne og del erfaringer. Er det noe som hjelper?? Trening, drikke, hvile eller noe annet, så tips gjerne
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå