Gå til innhold

Noen som vet hva slags utdannelse en må ha for å bli barnepleier? u/t

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må være hjelpepleier, og ta videreutdanning i barnepleie.

Skrevet

Sykepleier med videreutdannelse.

Skrevet

Tl opplysningen så går det ikke ann å gå den veien lenger. hjelpepleier utdannelsen eksisterer ikke lenger, kun helsefagarbeider.

Nå er det sykepleiere med videreutdanning

Skrevet

Nei.

Barnepleier er hjelpepleier med videreutdanning.

Sykepleiere kan også ta videreutdanning innen barnesykepleie, men blir da ikke barnepleiere men nettopp sykepleier med videreutdanning i barnesykepleie (pediatrisk sykepleier).

Skrevet

Ja du burde du som sykepleier vite at hjelpepleier utdannelsen er gått ut.

Skrevet

Sykepleier (uten viderutdanning) funker fint det og:)

Skrevet

Jeg holder egentlig på med apotektekninker utdannelse nå men barnepleier blir bare mere og mere fristende.

Har da tatt helseservicefag som vk1, må jeg ta omsorgsfag eller hva det heter og så hjelpepleier for å kunne bli barnepleier?

Gjest Nordavind fra sør
Skrevet

Jeg har tatt videreutdanning innen barsel og barnepleie. Er hjelpepleier. Men jeg antar det nå er en videreutdanning for helsefagarbeidere:)

Skrevet

Nei den er ikke tilgjengeig for helsefagarbeider. Den utdannelsen er helt forskjellig fra hjelpepleier.

Gjest Nordavind fra sør
Skrevet

hmmm...det var rart...du kan fremdeles ta den videreutdanningen som hjelpepleier. Noen må jo kunne ta den utdannelsen i fremtiden også.

Gjest Nordavind fra sør
Skrevet

Man får sjeldent eller aldri jobb som barnepleier på føde og barsel med kun sykerpleierutdanning:)

Skrevet

Ja men da må du være ferdig hjelpepleier. De utdanner ikke hjelpepleiere lenger, så de som ikke allerede er hjelpepleiere får ikke tatt den videreutdannelsen. Helsefagarbeidere har ikke nok utdanning til å jobbe på sykehus. Vi lærte latterlig lite om anatomi f.eks, i forhold til hjelpepleier. Det er et helt annent pensum.

I fremitden blir det bare færre og færre hjelpepleiere på sykehus, helsefagarbeidere kommer til å ha store problemer med å få jobb på sykehus, så sykepleiere vil ta over 100%.

Skrevet

Vel da er det jo umulig å ta den utdannelsen da. Det kreves 2 år erfaring fra føde\barsel for å komme inn på den videreutdannelsen. Så vil tro vanlige sykepleiere også kan bli ansatt.

Skrevet

På sykehuset her er det ikke noe problem å få jobb på barsel, som sykepleier (har jeg blitt fortalt ihvertfall)

Gjest Nordavind fra sør
Skrevet

Så dumme greier da? Har ikke satt meg noe inn i dette helsefagarbeider utdannelsen jeg. Men dette hørtes jo ikke bra ut. Ja, da får sykepleierene mye arbeidsoppgaver fremover. Tror ikke de blir så glade av å måtte jobbe med hjelpepleier oppgavene i tillegg til det de gjør fra før av:( Stakkars

Skrevet

Jeg har tatt det utdannelsen så jeg ble rimlig skuffet da jeg fant ut av dette under utdannelsen. Så jeg gikk ferdig teori og droppet lærlingtiden. Nå jobber jeg som pleieassistent på sykehus og begynner forhåpentligvis(hvis jeg kommer inn) på sykepleier til høsten.

Var helt bortkastet hele greia.

Man må gå 2 år teori så 2 år som lærling. Ergo det tar 4 år å bli helsefagarbeider. Hjelpepleier ble man før etter 3 år eller noe.. eller 2 år husker ikke.

Ja det blir mye for sykepleierene fremover, men det er der assistentene kommer inn. Jeg går i en hjelpepleier stilling, men det er mye billigere å ansatte assistenter som tar alle de oppgavene sykepleierene ikke rekker, for de har mye andre viktigere oppgaver å gjøre, som vi assistenter ikke kan gjøre. Så sykepleierene på min avdeling har det ganske bra vil jeg si :)

Gjest Nordavind fra sør
Skrevet

Skjønner kjempegodt at du ble skuffet ja...herreminhatt. Ja, jeg sitter med det inntrykket selv, at sykepleierene er veldig glade for litt hjelp. Slik at de kan konsentrere seg om de arbeisoppgavene man faktisk har utdannet seg til:)

Lykke til med sykepleierutdanningen da...kjempespennende:)

Skrevet

På Haukeland jobber det nesten kun jordmødre på Barsel, og noen barnepleiere, men de vil avgå naturlig etterhvert når det ikke kommer nye til..

Gjest Nordavind fra sør
Skrevet

Jeg undersøkte dette grundig før jeg startet på hjelpepleier utdanningen (tok utdanning, kun for å bli barnepleier) Leste og hørte noen plasser at man kunne få jobb innenfor barsel og barnepleie som kun sykepleier. Ringte rundt til føde og barselsavdelingene i Drammen, Skien og Kongsberg for å høre om dette. Og der ville de ikke ansette sykepleiere uten relevant erfaring eller utdanning. Det var ei i Skien som hadde begynt på jordmorutdanningen og ikke fullført som fikk jobbe på barsel fikk jeg beskjed om..

Men nå har ikke jeg undersøkt på andre sykehus enn disse da, men har forstått at dette var et generelt krav:)

Gjest Nordavind fra sør
Skrevet

Noen hjelpere må de jo ha. Det kommer til å bli ramaskrik blandt jordmødrene hvis de må tilbringe tid på å klargjøre før fødsel, rydde etterpå, være mye inne på skyllerommet osv, osv...:) men, men...tiden vil vise hva som skjer ja:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...