Gå til innhold

Noen NAV-ansatte her som kan svare?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lever på livsopphold fra sosialen, barnetrygd og 2000kr i bostøtte i mnd. Samboeren min har fast inntekt og jobb da...

kan ikke begynne å jobbe med det første heller, da jeg har en 7 uker gammel baby hjemme.

Er så vanskelig om dagen å komme seg ut, bortsett fra kortere gåturer med vogna. Og kommer meg ikke i butikker, på helsestasjon o.l. uten at sambo må ta fri for å være med. For å kjøre meg altså..

Tror dere NAV vil være villige til å gi meg et sosiallån på ca 20 000kr, til å ta førerkortet da?

Fortsetter under...

Skrevet

Hvor lang avstand er det til butikken? Går det buss?

Skrevet

Selve butikken er ikke så langt unna, og går fint å gå med barnevogn dit. Verre hvis jeg skal handle en bærepose med varer...

Og er jo dumt at samboeren min må ta fri fra jobb for å kjøre meg med barnet til helsestasjon, lege, kiropraktor osv..

Ikke bare derfor jeg ønsker lappen da, har jo også vært bra hvis jeg hadde muligheten til å dra litt bort på besøk som er lengre unna enn gåavstand, uten å hele tiden må ha med samboer.

Skrevet

Det går buss ca 1 gang i timen ca.

har tatt det noen ganger med barnevogna, og det var det verste jeg har vært med på!

Bussen er full av folk, såvidt jeg fikk plass til vogna sist gang. Og må hele tiden be fremmede folk hjelpe meg å løfte den ut og inn

Skrevet

For det første så koster det nok litt mer å ta førerkort enn 20.000.

Dersom du skal kunne få sosiallån til førerkort ser man på om det vil øke dine muligheter til å komme i arbeid/aktivitet. Man ser også på om det finnes kollektiv tilbud der du bor.

Av de sakene jeg har vært borti når det gjelder søknad om dekking av førerkort (hvorvidt det blir ytt som bidrag eller lån er ikke av betydning), har de fleste fått et negativt svar. Men du har rett på å få søknaden din vurdert.

Nav-dama

Skrevet

I allefall i kommunen jeg jobber, gir vi så og si aldri lån til brukere. Tviler meget sterkt på at du vil få innvilget dette som sosialhjelp også selvsagt. Tror jeg hadde anbefalt deg å undersøkt om du kunne tatt opp lån i banken, om du ikke fikk alt, så kanskje delvis, så ville jeg kanskje sett hvordan nav kunne bidra med en delfinansiering eller noe. Men egentlig umulig å si uten å kjenne deg og din situasjon. Kanskje - og mest sannsynlig må du finansiere dette selv, men samtidig det er mange hensyn som kan tas i en skjønnsmessig helhetsvurdering.

Annonse

Skrevet

jeg har sjekket opp prisene her jeg bor, og et intensivkurs koster under 20.000kr..Kan få det helt ned i 15.000.

Er det ikke mulig å få et lån hos sosialen da? Så lenge man betaler tilbake pengene?

Er jo ikke sånn at jeg skal bruke pengene på nye klær akkurat..

Skrevet

Sosiallån er en stønadsform. Vilkårene for å få et sosiallån er de samme som for å få ytelsen gitt som stønad. Man gir stønad som lån i de tilfeller man ser at bruker i overskuelig fremtid har mulighet til å betale tilbake.

Nav-dama

Skrevet

Ja, men kjære vene, NAV kan da ikke dekke førerkort for alle som ikke gidder ta bussen til butikken/ikke orker bære noen poser.

Synes du heller skal begynne å lete deg en kveldsjobb/helgejobb slik at du kan slutte å få sosialstøtte i det hele tatt.

Skrevet

Hi her

Vil det si at jeg kanskje har en sjanse hvis jeg søker da?

Gir NAV lån til alle som klarer å betale det tilbake, eller må man ha en svært god grunn?

Skrevet

Ut i fra det du skriver, skulle du ha greie muligheter til å komme deg til bla. butikken. Buss hver time sier du, det er i grunnen et godt tilbud. Andre må også ta med seg barnevogn på bussen, og har det tungvint. De er også gjerne alenemødre uten noen samboer med bil. Disse får ikke dekt lappen. Jeg vurderer at du ikke vil få sponset lappen med nav, og at du bør se om du kan t deg opp lån på egen hånd. Hadde aldri innvilget lappen til deg når kollektivtilbudet er så pass godt. Du kunne greit tatt buss til arb/ aktivitet også, og så har mannen din lappen og bil.

Men du kan jo søke :-)

20:00

Skrevet

Hehe, jeg tar buss jeg, med vogn og masse varer, går så fint så;) Du kan jo legge varene under vogna?

Skrevet

Du må gjerne søke, men forbered deg på avslag... 20:00

Annonse

Skrevet

Hvilken bil skal du kjøre om du får førerkort? Skal du søke om penger til en bil også etter du får førerkort. Og hvor i landet bor du hvor det ikke går buss??Ingen naboer?

Skrevet

Nei, som jeg skriver så er det akkurat like vanskelig/lett å få lån som å få det som bidrag.

Utfra det du skriver vurderer jeg muligheten for at du får dette innvilget som svært liten.

Nav-dama

Skrevet

Hva med banklån eller låne oppå boliglånet? Om førerkortet var så viktig, så ville jeg revurdert hele ammingen. Skyt meg gjerne, men jeg hadde det.

Skrevet

Hun sier jo at det går buss hver time, hun orker bare ikke ta den...

Hun sier også at det ikke er så langt å gå til butikken, hun har bare ikke skjønt at hun kan legge varer under vogna, ta dem i ryggsekk eller lignende.

Skrevet

Å hva har amming med førerkort å gjøre?

Skrevet

Jeg jobber i sosialtjenesten, og kan bekrefte at sannsynligheten for at dette innvilges er meget, meget liten. Men ettersom det alltid skal vurderes konkret og individuelt, må du gjerne søke. Man vet jo aldri. Hos oss vilee du fått blankt avslag, etter den bakgrunnsinfoen du gir.

Skrevet

Forventer du faktisk at staten skal gi deg sosiallån fordi du synes det hadde vært "kjekt å ha" førerkort.

Skrevet

"snylte på staten" blablaBLA!

Her er det prat om et LÅN. Og et LÅN blir betalt tilbake!

Og nei, jeg forventer ikke at staten skal gi meg det. Men skal søke om det likevel.

Skrevet

Lån i banken da, eller vil du spare renteutgiftene?

Skrevet

Jeg hadde også timestilbud på buss her da jeg var hjemme i permisjonen, i tillegg var det en matebuss så mye mindre enn vanlig. Ja ofte full, men som regel kommer man seg på, "unnskyld kan jeg komme inn her med et barn i vogn funker som regel";) Utrolig hvor mye folk gidder å hjelpe hvis de ikke møter et surtryne da:/

Måtte handle etc og da var det bare å ta sekk på ryggen og fylle opp under vogna. Ja det er tungvindt men man klarer det hvis man gidder!

Skrevet

Hadde butikken vært langt unna og det ikke gikk buss (slik som det er her jeg bor) så kunne jeg skjønt deg, men dette er jo bare latskap!

Du kan fint gå til butikken og så lenge det går buss hver time (som faktisk er ganske ofte) så ser jeg ikke problemet.

Skrevet

"kan ikke begynne å jobbe med det første heller, da jeg har en 7 uker gammel baby hjemme."

Jeg gikk ut i fra at det hadde med amming å gjøre. Dropp ammingen, og få deg en kveldsjobb på deltid.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...