Gå til innhold

Universitet vs Høyskole

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er forskjellen på å studere på høyskole og universitet?

Er det mer pensum og vanskeligere oppgaver på universitetet i forhold til en høyskole?

Hvordan er det sosialt? Er det veldig mye snakking foran store forsamlinger på universitet? Forestiller meg at det er mer av det på en høyskole. Er det vanskeligere å oppnå gode karakterer på et universitet?

Jeg er ikke så veldig sosial av meg og hater å stå foran store forsamlinger å snakke. Får fort angstanfall i sånne situasjoner. Jeg er ikke veldig begeistrert for å si noe høyt i store forsamlinger i det hele tatt. Bare det å bli stilt et helt enkelt spørsmål som jeg vet jeg kan svare på kan føre til at jeg begynner å hyperventilere osv :(

Jeg ser for meg at jeg kanskje passer best til å studere ved et universitet for der er det vel ikke så mye klasseromsundervisning og sånn? Er vel mere selvstudie hvor man leser mye på egenhånd?

Noen som har noen gode tips/råd?

Skrevet

Ingen som har noen råd eller tips?

Søknadsfristen går ut idag he he :)

Skrevet

Ikke klasseundervisning på uni, men det er klart, er prosjektoppgaver i noen fag (med fremføring) samt kollokvier osv.

Skrevet

Høyskoler har mer klasseromsundervisning, ja. Men du blir jo kjent med klassen, dere går sammen i tre (vanligvis) år, og da vil vel panikken avta, eller?

På universitetene er det også blitt mer klasseromsundervisning nå. Seminarer kalles det gjerne, men prinsippet er det samme. Det er vel fortsatt mer selvstudium, men de fleste deltar i kollokvier i tillegg.

Faglig er universitetsfag jevnt over mer teoretiske enn høyskolefag. På høyskolene er det gjerne praksisperioder i løpet av studiene. Litt avhengig av hvilket fag du tar er det vel lettere å få jobb etter tre år på høyskole. Unntaket er lærerutdanning som du også kan ta gjennom universitetet, men det er vel utelukket om du ikke vil stå foran forsamling.

Uansett kan du ha krav på tilrettelegging om du har angst. Forhør deg med lærestedet. Lykke til.

Skrevet

Det behøver ikke være noen forskjell. Universiteter og høgskoler er blitt mer og mer like hverandre.

På høgskoler er man ofte i større grad del av en klasse og blir bedre kjent med sine medstudenter. Slik sett vil du kanskje trives bedre der i forhold til sosial angst.

De fleste studentunioner tilbyr kursing og psykologtjenester i forhold til nettopp dette med redsel for å snakke for forsamlinger etc.

Skrevet

I utgangspunktet har du rett, det er mer klasseromsundervisning for en del fag på høgskoler enn på universitet. Nå er det imidlertid slik at pågår mange prosesser rundt om i landet, veldig mange høgskoler søker om universitetsstatus eller fusjonerer med universiteter. Ergo er det mange høgskoler som er i ferd med å bli universitet. Tradisjonelt sett ser det i mange sammenhenger bedre ut med et vitnemål fra et universitet.

Skrevet

Fokuser på hvilket fag du vil studere, og så får du se om det er et universitet eller en høyskole som har det faglige tilbudet du ser mest spennende ut.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...