Gå til innhold

Pussig unge - liker ikke "blandet" mat...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutten min på 6 har i lang tid vært veldig kresen på middag. Han sier han ikke lier det, og ender som oftest opp med brødskive. I dag tok jeg en alvorsprat med ham for å høre _hva_ det er han ikke liker ved middagen, og svaret kom etterhvert "Jeg liker ikke når det er blandet potet og kjøtt" (moussaka i dag)

Så det viser seg at maten må ligge hver for segt på tallerken, og alt blandet mat er ting han skjelden spiser.

Flere med sånne unger? Og hvorfor er de slik? :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sånn er 4-åringen min også. Hun spiser f.eks aldri pizza, lasagne osv. Fordi hun vil ha ting hver for seg. F.eks kjøtt, poteter(uten saus, kun ketshup på) + grønnsaker ved siden av.

Aner ikke hvorfor men hun sier hun blir kvalm av saus og at ting er blandet sammen. Så da er det ikke annent enn å respektere det :) hun spiser så lenge hun får det hver for seg. Så lenge ungen spiser så er jeg fornøyd :) har hatt mye matnekt her i hus så derfor lar jeg denne sære holdningen passere :)

Skrevet

Sånn er 4 åringen hos oss også, og jammen har ikke vesla på 2.5 begynt nå. De tar biter på gaffelen og dypper det ned i saus eller ketchup. ER vel enig i at det ser mer delikat ut igrunn.....

Skrevet

Det er faktisk en HELT vanlig ting fra 2-7 års alder (selfølgelig med unntak) Våre er også slik (3 og snart 6) og helt tilfeldig kom jeg over noe der jeg leste at dette var et ganske så normalt "problem2 all over!!! Jeg ser ikke på det som noe problem jeg da=)

Alt som ikke er ferdig blandet fra opprinnelsen av legges hver for seg på tallerken og gryteretter og div som er blandet (naturlig nok) spises fordi sånn er det bare!!! Dessuten er de ofte med å kikker og hjelper til med matlaging og da vet de at i dag er middagen blandet!!!

Skrevet

Det er da ikke underlig i det hele tatt!

Har vært sånn selv jeg!

Skrevet

Jeg er faktisk sånn fortsatt jeg ;-)... Kan spise pizza og sånt, men hvis vi har middag med kjøtt, poteter, grønnsaker osv. så spiser jeg en og en ting hver for seg... Ikke helt godt å si hvorfor, har bare alltid vært sånn :-)

Gjest sug lut
Skrevet

Veldig vanlig i en periode. Og egentlig fint når man først finner det ut, for da er det ikke umulig at han kan spise mye mer forskjellig enn du egt tror.

Skrevet

Her begynte det når arvingen bikka 2 år.

Alt må være "rent" og hver for seg.

Skrevet

Takk for svar!

Visste ikke det var vanlig. Men ja, det er en lettelse, nå vet jeg hvordan jeg skal tilberede maten hans sånn at han spiser den. :-)

Skrevet

Min er også sånn :-)

Ble veldig gledelig overrasket forleden da vi hadde ris, svinefilet, grønt og bearnaise- og han ville ha saus PÅ risen! Hurra!!

Gud vet hvor han har fått det fra, vi har bearnaise utrolig sjelden- men den "gule" sausen var tydeligvis godtatt.

Håper det er begynnelsen på slutten av blande-nekten. Han er litt over 3 og har holdt på sånn i 1,5 år.

Pesto derimot, det kan man dyppe nesten hva som helst i. Rare ungen!

Skrevet

Synest ærlig talt ikkje det er det spor rart. Eg liker og å sjå kva det er eg eter, og ikkje minst ha muligheten til å smake på kvar ingrediens for seg.

Trur det er kjempevanleg. Guten vår på 4 1/2 har vore slik lenge, og lillesøster på snart 2 1/2 har vore slik ALLTID. Ho har aldri ete babymat/most mat. Ho tok ikkje fast føde før ho ved 10,5 mnd fekk maten servert i gjenkjennelege bitar.

Skrevet

Jeg er sånn, og jeg er 32 :)

Klarer å ta meg sammen i selskap og sånt, men ikke hjemme. Poteter for seg, kjøtt for seg, grønnsaker for seg. Saus skal bare på potetene. Handler ikke om spiseforstyrrelser, bare at jeg er kresen. Liker ikke å blande smaker:)

Skrevet

Helt normalt. Trolig litt gammelt innstinkt de har i seg også..

Skrevet

Det der er helt normalt. Tror det er fordi de liker å ha kontroll og oversikt. Vi har en toåring som også er slik. Maten kan bli litt ensidig, men satser på at det går over med tida.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...