Gå til innhold

er nattavvenning slemt mot barnet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

problemet er at jeg har en liten krøll på 1 år. Han er vant med å ammes ca 2-3 ganger per natt. Han spiser ikke mye, så det er nok helst kosen og nærheten han vil ha. Vi har prøvd å avvenne en natt, men han gråt så inderlig og ble fryktelig lei seg og skuffet. Saken er jo videre at jeg ikke blir utslitt av nattammingen, jeg våkner såvidt, slenger puppen ut og sover videre, så det er ikke et problem for meg sånn sett, men jeg skulle gjerne hatt mulighet til å kunne ha barnevakt osv. nå. Jeg synes også at det er inderlig koselig med denne nærheten som dette gir. En side av meg vil derfor avvenne, en annen side ikke. Det er jo ikke skadelig for en 1 åring å nattammes, så finnes det noen andre argumenter som tilsier at man burde det? eller skal vi bare fortsette? De fleste slutter jo av seg selv rundt 15 mnd alderen uansett, så det er kanskje ikke noen vits i å stresse med dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, det er ikke slemt !

Står du opp om natta for å spise ?

Om natten skal man sove, ikke spise !

Skrevet

Helsesøster sa til meg i dag at jeg nå kunne la gutten min gråte litt, og trøste uten å ta han opp.

Han får mme, og hun sa at jeg skulle ha mer og mer vann på flaska så den ikke er så spennende.

Han er 6 mnd, hans tvillingsøster sover hele natta gjennom.

Gjort det siden hun var 2-3 mnd gammel.

Skrevet

Helsesøstra mi sa det ikke var noe stress med nattavvenning. Ta det når du føler deg klar eller vent til barnet slutter av seg selv sa hun :) I følge henne er det ikke noe som tyder på at morsmelk er farlig for tennene og amming er bra for tilknytningen til mor og inneholder jo fine antistoffer.

Barnet synes sikkert det er slemt med nattavvenning, så det er viktig at du føler at det er riktig for deg hvis du skal orke å gjennomføre det, he he.

Skrevet

Om det ikke gjør noe for hverken deg eller gutten så gjør det kanskje ikke noe.

Men samsover du med han siden det bare er å slenge ut puppen?

Jeg ville kanskje prøvd å få han over i egen seng, da lukter han ikke deg like lett, og våkner kanskje ikke heller.

Om du bestemmer deg for å slutte å nattamme, så er det noe du må gjennomføre, nytter ikke å la gutten bestemme, han har allerede klart å finne ut at om han bare gråter høyt og inderlig, så får han alikevel.

Om du da vleger å gjennomføre skal du være klar over at han sannsynligvis vil våkne i allefall i 3 netter og gråte fordi han ikke får.

Jeg tror det går lenger tid dess lenger du venter, men dette har jeg ingen erfaring med. Sluttet å nattamme minsta når hun var 7 mnd. Vi begynte med å gi henne mm på flaske, blandet over tid mer og mer ut med kokt vann, og tilslutt fikk hun kun vann. Da sluttet hun å våkne.

Var da pappaen som tok på seg dette med flaska. Har du en mann som kan hjelpe deg? evt en søster eller din mamma?

Skrevet

Ja, jeg lurer på dette med tenner: skal man pusse tennene etter å ha ammet på natten? Vesla har ikke fått tenner enda, men dette er greit å vite om.

Personlig har jeg ingen planer om å avvenne med noe som helst på lange tider, men Vesla her er bare 5,5 mnd også. Jeg satser på å la henne amme så lenge hun vil (med forbehold), til hun slutter av seg selv. Hvorfor ikke holde på med noe som begge trives med? Jeg skjønner det med barnevakt da, om ikke barnet skjønner forskjellen når du ikke er der?

Skrevet

Nei, man skal jo pusse tenner to ganger om dagen og da har så små barn fått nok flor til tennene sine normalt sett, så vi pusser morgen og kveld bare :)

Skrevet

Ok, jeg bare mener at jeg har lest at man kun skal gi vann som tørstedrikk om natten, og ikke melk, saft etc, men dette gjelder kanskje ikke mm?

Skrevet

Mm inneholder jo antibakterielle stoffer og fra naturens side ammet jo mennesker barna til de ble 3-4 år gamle, derfor virker det jo logisk at tennene ikke akkuratt detter ut av at man ammer også om natta ;)

Men klart, så snart det er snakk om flaske er det kun vann om natta her i gården også!

Skrevet

Ok, men da trenger vi ikke bekymre oss for det når den tiden kommer:) Nå vil hun helst nesten bare ammes på natt, så her står jeg heller opp noen ganger for å beholde melka.

Jeg ammet til jeg var 2,5 år, men da sluttet jeg tvert fordi jeg ble flau pga noen kommentarer fra søskenbarna mine;) Husker det ikke selv da, men det har blitt meg fortalt hehe.

Skrevet

Ja, vi samsover, så jeg trenger bare å snu meg rundt og slenge ut puppen, så sover jeg videre. Vet at man må være veldig konsekvent for å klare det, men jeg har problemer med å være konsekvent fordi jeg er usikker på at det er dette jeg vil. Gjør det mest for mannen sin skyld da han maser veldig om dette.. HI

Skrevet

Trodde jeg var alene om å nattamme og samsove så lenge jeg hehe, har selv en sønn på 14 mnd som sover inntil meg om natten og fortsatt nattammes.... Godt å vite at det er flere som praktiserer dette:-)

Skrevet

det er jo så super kos =) HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...