Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutten min på 2 1/2 har i en periode vært sår i stumpen sånn at det har gjort vondt å bæsje. Nå er stumpen fin, men han kvier seg alikevel så mye at han kan gå i dagesvis og holde seg. Han gråter og retter seg ut som en streng når bæsjetrangen kommer. Hva gjør jeg?

Skrevet

Vi har noko av det same problemet med jenta vår, snart 2 1/2 år. Etter ein periode med veldig hard avføring (som forårsaka spekker og sår i/rundt endetarmen) begynner ho nesten å grine kvar gong. Ho holder seg av og til, men det ser ut til at vi no har fått bra rutine på det, som regel ca 1 gong i døgnet.

Ho ser likevel ut til å ha kjørt seg fast i eit spor der ho kvir seg og sutrar/griner når det kjem, sjølv om det ikkje virkar like hardt no (ho har i alle fall ikkje blødd på lenge). Ho sitter på do, eg må sitte framfor ho og holde ho i hendene, ho holder igjen så lenge som mulig mens ho sutrar "Vondt å bæsje! Vondt å bæsje!" Eg TRUR ikkje det faktisk er så vondt no, men det er jo ganske umulig for meg å VITE...

Vi har ikkje gjort anna enn å prøve å holde magen laus/normal (ikkje at det har vore så lett), samt å sitte med ho på do og prøve å trøste.

Om nokon andre har tips blir eg og veldig glad...

Skrevet

Datteren min på 2 år og 7 mnd hadde det samme problemet med periodevis forstoppelse og at hun skal bestemme selv når bæsjen skal ut. Etter tips fra fastlegen innførte jeg et belønningsskjema der hun får et klistremerke for hver gang hun har bæsjet. Først fikk hun klistremerke får hver gang hun hadde gått på do. Men etterhvert som hun gikk på do og tisset greit, så får hun bare klistremerke for bæsjing, siden det er der problemet ligger siden hun kan holde seg 2-3 dager i strekk. Når hun har fått 4 klistremerker ser vi en kort barnefilm som hun velger. Vi fant sammen frem til en fast bæsjetid hver dag etter barne- tv, for da er det rolig i huset. Da får hun en bildebok og skal være i "fred" på do med døren på gløtt.

I tillegg får hun sviskesaft hver morgen, 5 porsjoner frukt/grønt for dagen og maks 5 dl melk. Dette har hjulpet veldig, jenta er blid, orker mer og spiser mye bedre enn før. Hvis hun ikke "orker" å bæsje, så minner jeg om bæsjetid og så er det greit.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...