Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvilke temaer ønsker dere at skal bli tatt opp?

Jeg har hatt barnehagebarn mange år og har dermed fått med meg en del foreldremøter. Det jeg liker best er om fokuset ligger på hvordan barnehage jobber og tenker om ting. Jeg synes ikke det er interessant å høre om temaer som handler om barneoppdragelse, sykdommer og liknende som jeg kan finne ut på egenhånd. Det har også vært møter der vi har blitt inndelt i grupper for å diskutere temaer, men jeg er usikker på hva folk får igjen for slikt.

Fortell meg om dine erfaringer med foreldremøter i barnehagen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De foreldremøtene jeg har vært på har vært om arbeidet i barnehagen og hva de skal gjøre i løpet av året+diverse info om rutiner og faste grupper. Grupper hvor vi sitter å diskuterer temaer syns jeg ikke noe om, er så få som syns noe og hvis ikke temaet er gitt på forhånd kan det bli veldig kunstig.

Her er det kun 1 i året, om høsten, er det vanlig?

Skrevet

Her er det ett møte om høsten og ett på våren.

Skrevet

Jeg har vært på - og holdt - utallige møter i barnehage opp igjennom.

Det med å bli inndelt i grupper og diskutere temaer gjøres for å få i gang en refleksjon, og fordi det er enklere å få med alle på den måten. Men gruppearbeidet må ha sammenheng med noe man siden tar opp i plenum.

Ofte må man se på foreldregruppene før man bestemmer tema/opplegg for møtet. Noen år har man en energisk og intens foreldregruppe som deltar mer enn gjerne i det aller meste. Andre år er det vanskelig å få med folk, det er både dårlig tilbakemelding og dårlig oppslutning og ingen vil noe som helst.

Selv liker jeg best å ha lite konkret på programmet og så være lydhør for hva foreldregruppen ønsker å høre om. Å fortelle om bhg og hva de tenker er greit nok, men det kan jo lett leses i årsplaner osv, så det kan like godt være at foreldrene synes det er kjedelig også ;)))

Å ta opp ting som sykdom/oppdragelse er ofte tvingende nødvendig, da det ofte er familier som tror barn oppdrar seg selv, eller at vi i bhg gjør det for dem.

Det viktige er å få igang en refleksjon - da føler jeg det har vært et vellykket møte.

Skrevet

Når du skriver dette innlegget, tenker jeg på foreldremøte som jeg var i nettopp med den nye bhg. Der var en foreleser som fortalte at hun likte best å se ting og oppleve ting konkret. Hun klarte ikke å lære av å lese av tavla. Og hvilken metode brukte hun, jo hun leste av lysbildene..

Det var virkelig kjedelig! Hun mistet tråden mange ganger og datt ut av konsentrasjonen. Hun svarte ikke skikkelig på spm, og styrer måtte bryte inn og fortelle hva det betydde i praksis.

Jeg synes det er intressant når de forteller hva de gjør/jobber med i bhg, tar opp ting som er bra/dumt hos foreldre. Tenker på ting som går igjen, husk å ta med varme klær, ikke send barna i bhg før etter 48 timer etter siste symptomer på oppkast/diare, bra at dere har med sunn og god frokost, vi får masse positive tilbakemeldinger fra foreldre på det og det.

Slik blir aldri sagt nok! Det er så mange foreldre som ikke følger enkle regler, men det er også kanskje de som ikke gidder å møte opp på foreldremøter.

Skrevet

Her er jeg og, jeg vil vite ting som har betydning for samarbeid og vite hvordan hverdagen deres er og få morsomme og fine historier fra hverdagen deres. 48-timers regelen praktiseres ikke i alle barnehager.

Skrevet

Det er mye som ikke fortelles i årsplaner, små morsomme episoder, f.eks.

Hva liker du selv å høre om på foreldremøter? Hva gjør det verd å bruke en kveld i bhg i stedet for noe annet? Som forelder, ikke fagperson.

Skrevet

Enda viktigere! Få vite hvilken regel som gjelder i den enkelte bhg. Har bare hatt barna i en bhg, der var det 48 timer. Men sikkert få som fulgte det. Ikke alle ansatte fulgte det en gang =O

Jeg vil også vite hva som skjer på tur, hva de driver spes med. Ikke bare tema, men også hva de er opptatt av i lek, om det er mobbing i bhg (selvfølgelig ikke nevne navn), om barna er vel opptatt av merker, typer eller fager på klær, om det er litt dumt når barna har med 5 kakemenn og kan dele med 3 eller 4. Jeg er jo ikke i bhg, jeg leverer og går igjen!

Skrevet

Det er personalet som ikke praktiserer 48-timers regelen, vi kan levere ungene når vi synes de er friske nok.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...